Posts: 31
Threads: 31
Joined: Apr 2008
Reputation:
0
Weet iemand hier een oplossing voor? De toerenteller zwabbert wel wat maar functioneert in ieder geval echter de snelheidsmeter is dood. De controlelampjes in de cockpit doen het overigens weer wel. Heeft dit te maken met een defecte zekering of wellicht met de aanzet vd kabel in het blok? Dank alvast voor jullie tips!
Mic
De toerenteller is electronisch, de km-teller is kabel aangedreven.
de toerenteller is, net als alle lampjes in de cockpit, via de dikke kabel met grote stekker achterop de cockpit/tellerhuis verbonden.
Je zou kunnen starten met het controleren van de contactvlakken (pen in huls) in dit stekkerblok. Deze dikke kabel loopt (via de draadboom) naar de koplamp waar alle signalen vandaan komen cq. verdeeld worden op de printplaat.
Het toerenteller signaal wordt afgetakt van de bobine bedrading , dit is de onstekingspuls.
Als km-teller het niet meer doet heb je een mechanisch probleem. Of de aandrijfkabel vanaf de versnellingbak of de teller inwendig.
Begin met controleren of de kabel nog goed aan de teller zit. Haal dan de kabel bij de bak los en probeer eens of de binnenkabel wil draaien, erg licht gaat enz. Als je deze met dehand draaid zou je eigenlijk een hele kleine beweging in de teller naald moeten zien.
succes
Reynout
Hallo Reynout. Dank voor jouw info. Het euvel met de kilometerteller heb ik opgelost. Kabel zat nagenoeg los in de cockpit. Deze aangedraaid waarna deze het weer deed. Ondertussen heb ik ook het probleem opgelost mbt het niet functioneren van stadslicht en achterlicht. Zoals jij vorige week melde bleek een doorgebrande zekering in de koplamp het probleem. Zal deze vervangen waarna ik hoop dat deze dan niet onmiddellijk nogmaals doorbrandt. Het flikkeren vd knipperlichten wanneer de accu nog niet voldoende opgeladen is heb ik nog niet kunnen oplossen. Dat wordt het volgende project. Dank tot nu toe voor jouw waardevolle tips!
Hallo Mic,
geen dank, al de oorzaak van de slingerende toerenteller gevonden ?
Samen met het knipperlicht verhaal lijkt het er toch op dat een "rondje" contacten schoonmaken je aardig verder zou moeten helpen. Begin in de koplamp met de stekkers op de printplaat. Let op , de printplaat kleur komt overeen met de draadkleur die er op hoort dus ook als je meerdere draden tegelijk loshaalt is dit eenvoudig terug te plaatsen ( haal wel eerst de accu spanning eraf ) . De stekkers haal je er het makkelijkst af met een plat-bek tangetje, een beetje wrikken en trekken tegelijk. Door alleen al het eraf en terug op wordt de verbinding meestal al beter.
De knipper bedrading voor gaat vanuit de koplamp direct via de draadboom naar de stekker voor de kuip , die voor de achterste knippers heeft nog een stekkerverbinding op de hoogte van de accu (daar zit alles van het achterspatbord op) vergeet niet ook in de knipperbehuizing te kijken.
groet
Reynout
Hallo Reynout. Daar ga ik mee aan de slag. Eén vraag resteert. Hoe maak je de contacten schoon? Omdat deze nogal moeilijk bereikbaar zijn werkt een staalborsteltje waarschijnlijk niet optimaal. Is contactspray wellicht een idee? Dank alvast voor jouw advies!
Inderdaad contactspray en de schuifstekker er wat overheen bewegen zodat op z'n minst de werkelijk contact vlakken wat worden schoon geschuurd.
Als je er wel bij kan met een fijn schuurpapiertje.
Die printplaat kun je eventueel uit de koplamp halen, ja is een wat minder klusje maar als er storing door ontstaat kun je maar beter een keer doorpakken. Vergeet ook de zekering houders niet, draai in ieder geval de zekeringen een paar keer rond of heen en weer.
Groet
Reynout
Mic,
Van welk bouwjaar is jouw R100RS? Tot 1981 was de toerenteller mechanisch, daarna elektronisch. De mechanische wordt met een kabel aangedreven, de aansluiting op het motorblok zit links-voor-onder op het blok, tussen de cilinder en de dynamo/ontstekings-deksel. Als er een zwaar punt in de kabel zit (bv door roest of een knik in binnen en/of buitenkabel) kan binnenkabel zich 'opwinden' en dan ineens doorschieten, wat zich steeds kan herhalen waardoor de naald kan gaan schommelen.
Succes, Hugo
Hugo, vanaf 09-1977 is op o.a. een R100Rs de toerenteller electronisch uitgevoerd.
Volgens mij waren ze al bij de /6 serie elektronisch, dus vanaf 1974 of zoiets.
met vriendelijke groet,
PeterH
Sorry Peter, maar alle /6 modellen hadden een mechanisch aangedreven toerenteller en de /7 serie tot modeljaar 1978. M.a.w. ook de toerenteller van jouw R100RS (1977) wordt nog door een kabel aangedreven.