Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Accu vervangen R100RT 1980
#1
Hallo allen,

Onlangs heb ik een R100RT uit 1980 met "55.000" op de teller gekocht. Ik ben van plan de motor om te toveren tot een scrambler en wil o.a. de accu vervangen voor een kleine lithium accu. Helaas heb ik geen idee waar ik hierbij op moet letten. Electra is niet echt mijn ding zeg maar...
De accu loshalen en een nieuwe plaatsen is geen probleem, alleen waar moet ik op letten/om denken met een nieuwe lithium accu? Iemand een idee?

Alvast bedankt voor reacties/tips!

Groet, Arjen
Reply
#2
Arjan,
ga je financieel niet leeglopen op een lithium, als hem al zwaar genoeg kunt krijgen voor de "oud zware" - hoge start stroom Bosch startmotor. Als ik zo even google op een 12V accu wordt ie bij 30Ah wel erg groot. Nu zal die 30Ah niet nodig zijn als hij maar een grote start stroom kan leveren, maar die data vind ik niet zo snel.

ik gebruik zelf een odyssey pc680 (16Ah) op mijn R80/7 van 1980. Dus ook lager Ah dan de standaard lood accu maar deze levert dus een hoge start stroom ( ik dacht de CCA waarde, die is 200) . Het is echter geen lithium maar een soort gel accu. En ongeveer de halve breedte van he orgineel. Er moet meer te vinden zijn op dit forum over gel accu's en de benodigde stroom codes, dus even zoeken.
ik gebruik hem 'plat' onder de versnellingbak.

Misschien handiger eerst te bedenken hoe je jij fiets wilt verbouwen, om dan te kijken hoeveel ruimte te 'over' hebt voor de accu.

succes
Reynout
Reply
#3
Beste Reynout,
Bedankt voor je bericht. Is dat niet juist het voordeel van lithium, die geven een grotere startstroom toch? Hoe weet ik hoeveel startstroom ik nodig heb?
Ik was van plan om de accu onder het zadel te monteren, of zoals jij, onder de versnellingsbak.
Reply
#4
Arjan,
je kunt gelijk hebben , echter of het voldoende is bij redelijke of eigenlijk kleinere afmetingen dan een lood accu is nog te bezien.
op deze site vindt je wat vergelijking materiaal mbt tot maten (inches) en start stroom
als je hier je R100 zoekt zie je ook dat ze eigenlijk een grotere, lees zwaardere, versie adviseren , maar zover ik weet kan een pc680 odyssey dat ook aan......
blijf een lastig onderwerp.
Ook de verkrijgbare maten kunnen je inbouw plek bepalen of beperken.

lees wel de verschillende andere forums over dit onderwerp, ik las al dat volledig leegtrekken van een lithium , bv door een alarm systeem op je motor, de accu om zeep helpt. Koppel je hem los dan blijft hij lang goed en op spanning.

succes met je keuze
Reynout


Reply
#5
Bedankt Reynoud, ik zal even speuren. Ben benieuwd of er hier mensen zijn die al ervaring hebben met een lithium accu.
Reply
#6
Hallo Reynout,

Ik heb zojuist begrepen dat Lithium vrij tricky is. Deze kunnen in de brand vliegen bij over voltage. Als ik vervolgens kijk naar wat ik nodig zou hebben, maakt het qua grootte nauwelijks nog uit. De lithiums worden dan ook al groot helaas...

Wat ik me nu afvraag, de accu die jij aangaf, de odyssey pc680, is een gel accu. Deze kunnen dus ook liggend gemonteerd worden? Heb je misschien een voorbeeld van hoe jij de accu gemonteerd hebt? En toevallig een idee of die ook genoeg biedt voor de 1000cc?

Alvast bedankt!
Reply
#7
Hoi Arjen,
hij kan inderdaad liggend gemonteerd worden, zover ik me herinner uit de instructies, op alle mogelijke manieren behalve met de polen naar beneden.

Ik heb gebruik gemaakt van de originele accu bak, maar hem dan op zijkant en de accu er op zijn kop erin, dus met de polen naar wat origineel de bodem van de bak is.

Doordat het bodem deel hoger uitpakt (op zijn kant) kon ik hiermee beter aansluiten op het frame onder de achtervork scharnier punten. De beugel die origineel de accu naar beneden vastzet , gebruik ik om hem horizontaal vast te klemmen. Opm. Ik heb een "metal-jacket" versie toegepast van wege extra warmte die ik verwacht onder de bak, maar of dat echter echt nodig is ? Hij is hierdoor wel wat dikker en zit klem in de accubak. Ik probeer wat fotos bij te plaatsen. ..... Wil dus niet met mijn telefoon .. Hee toch wel als je maar niet de mobiele versie van de site gebruikt ... Vreemd.
Hopelijk kun je er wat mee, maar je kunt natuurlijk ook zelf wat maken. Ik wilde voor de ombouw zoveel mogelijk bmw onderdelen gebruiken.
Groet
Reynout

Ps. Die middenbok moest er wel af.
Reply
#8
Super, bedankt voor je hulp!
Ik ga ook voor deze oplossing inderdaad. Wil dan alleen nog even kijken of ik de accu zwart kan spuiten zodat ie nog minder opvalt.

Nogmals, bedankt!

Groet, Arjen
Reply
#9
Dat moet bij mij nog ...
Ik ben bijna rond met de opbouw, als dan alles 100% is en ook de proefrit(ten) doorstaan heeft gaat alles weer uit elkaar voor mooi spuitwerk en chroom. Nu kom ik nog steeds wat kleine dingen tegen die ik achteraf toch anders wil, of nu ik weet hoe ik het wil nog mooier (lees opnieuw) wil maken.

Oh ja, ik heb de achterkant van de accu (de polen) afgewerkt met een plaatje rvs als "keien vanger". De afstand van het plaatje naar de accubak wordt gevormd door de uitpuilende originele bodem bevestiging punten, deze afstand voorkomt ook sluiting bij de polen. Ik heb daar ook nog een stukje binnenband tussen gedaan.

Succes met je ombouw
Reynout
Reply
#10
Foto vergeten

Oeps dat heb ik weer , maar het idee zal duidelijk zijn.
Overigens zitten die 2 boutje aan de binnenzijde vastgelast in de verdieping van de accubak, en het plaatje is bovenaan omgezet zodat hij over de accu steekt voor het zicht en ik heb daar een kroonsteen verbinding liggen voor het achterlicht, het remlicht en de neutraal- en oliedruk-lamp draden.

Ook de moeren van de bevestigingen aan het frame zitten aan die lippen vastgelast. Want het wordt daar zo vol dat je er anders niet meer bij komt.
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)