Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
R80/7 uit 1979 en 168k op de tellerbij koud wegrijden 1e 2e versnelling schurend geluid.
#1
sinds een paar dagen boven genoemd geluid en tijdens het rijden 3 - 4000 rpm een lichte trilling in de voetsteunen, bij het aanleggen van de achterrem een pulserende pedaal die na even aanhoudend remmen verdwijnt daarna voelt het pedaal gewoon aan.
Het inmiddels de olie ververst in de gearbox omdat het schakelen niet als van ouds ging andere niveau's zijn op peil.
Heeft iemand suggesties wat het zou kunnen zijn.
Reply
#2
Beste fontijne36

Voor de zelkerheid ook even oliepeil controleren in cardantunnel en cardanklok.

René
Reply
#3
Ideeen die ik hierbij krijg: slip in de koppeling, veel speling op de achterbrug, indien aanwezig remschijf/remklauw losgelopen danwel iets niet in orde in de trommelrem, overbrenging cardanklok-achterwiel aan zijn eind, lagering cardanklok, wiellagers achterwiel.

MVG Peter
Reply
#4
En ik denk aan een iets te krap afgestelde achterrem, waarbij na een paar dagen stilstaan de metalen voering van de remtrommel iets ge-oxideerd is. Te controleren door na een paar dagen stilstand aan het achterwiel te draaien. Verder kan een iets ovaal uitgesleten remtrommel het pulseren veroorzaken.
Reply
#5
Beste allemaal
ben gewoon 's morgens naar het werk gereden 35km.
maar terug net 5 km onderweg een gierend geluid in de 5e gang net de tunnel door en toen geen aandrijving meer. Terug naar de 4e gang en die deed het nog toen rustig verder naar huis.
Mijn conclusie de versnellingsbak defect.
Nu op zoek naar een goeie gebruikte (liefst met kickstarter)
Mooie klus voor zaterdag
Reply
#6
Hoi Fontijne,

Als je de bak open hebt zouden we een fototje van het kleine primaire tandwiel met de oortjes eens willen zien. Het is me bekend dat deze wel willen pitten, d.w.z er breken kleine stukjes uit. Maar als dat wieltje "rond" is, dan zou geen enkele versnelling het nog doen, dus dat is het niet.
Breken de kanteelen van het 5-versnellingswiel dan draait het zonder kracht door te geven gewoon rond. Maar dat ratelt of slaat vast met een dreun.
Dus wat is het?
Of is het gewoon een versleten koppeling die rustig rijdend nog wel pakte, toen je de tunnel uit, omhoog ging, gas gaf, doorslipte en je net in een lagere versnelling (minder kracht) naar huis bracht?
Ben benieuwd, bekijk dus eerst de plaat. Ik meen dat 4,5 mm de minimale dikte is? Als de zaak vettig is werkt ook de dikste plaat niet goed, dan moet de krukas keerring vervangen worden.

Groeten, Louis
Reply
#7
zonder koppeling rijdt ie ook niet in de vier naar huis....bak openmaken....
Reply
#8
Eh.. een beetje ervaring..

In de Ardennen rijdend, berg op, begon de koppeling van de auto te slippen. (toerental vliegt omhoog). Door twee versnellingen terug te schakelen konden we met minder gas op dezelfde helling rijdend een afslag bereiken en kwamen uiteindelijk thuis.
Het is ook zo dat, op dezelfde helling rijdend, in de laagste versnelling het minste koppel nodig is om in beweging te blijven (rijd wel langzamer). Dat de motor dan een veelvoud koppel kan leveren kan voor de koppeling boven de slipgrens zijn. Maar met nauwelijks ingetrapt gas kom je er net met een niet slippende koppeling.

Groet, Louis
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)