Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Hulp bij keuze
#1
In Nederland had ik een BMW K100RS. Beviel prima. Nu woon ik in Noorwegen en begint een motor weer te kriebelen.
Dat ik geen RS wil maar een RT ben ik eigenlijk wel al uit.
Ik kan alleen niet goed kiezen tussen de K en de R.
Topsnelheid is niet belangrijk, we mogen hier maar 80. Heel soms een stukje 90. Supersnelle acceleratie is ook niet nodig. Maar ik heb natuurlijk wel hellingen en ik wil niet bij ieder heuveltje terug moeten naar een 3e versnelling. Ik wil 't liefst met zo min mogelijk toeren hobbelen. En dan belangrijk: 80% van de ritten gaat mijn vrouw mee achterop, en we hebben nogal de neiging om vanalles mee te slepen voor onvoorziene omstandigheden. Je zal maar ineens een wandeling willen doen of koffie willen zetten.
Moet het sowieso een 100 worden of zou bijvoorbeeld een R80RT ook voldoende koppel hebben?
Ik neem aan dat hier wel wat ervaringsdeskundigen zitten die verschillende motoren gereden hebben en ook in de bergen.
Reply
#2
Hoi Troll,

Ik zou persoonlijk de R preferen vanwege het koppel en de lagere toeren. En als je veel met 2 man rijdt een R100 ( van de laatste serie dus ) vanwege het extra koppel.
Ik denk ook dat de R zithouding iets meer rechtop is, wat mij feiner lijkt als je toch hoofdzakelijk lagere snelheden rijdt.

De K loopt waarschijnlijk wat smeuiger (turbine) maar heeft nu eenmaal wat meer toeren nodig.
Ik DENK wel dat de K een wat ruimere zit heeft, zeker met z'n twee.
Bagage ruimte op basis van een kofferset zal niet veel verschil maken.

Ik heb K75RT gereden ( en vond het zomers bloed heet achter de kuip) en heb nu een R100GS van de laatste (60 pk maar veel koppel) serie, dus wel wat vergelijk maar in rij vrijwel altijd
alleen en weinig vakantie dus minder bergen en bagage.

succes met je keuze
Reynout
Reply
#3
Dank voor je visie.
Ja, de hitte op de K100RS kan ik me ook nog wel herinneren. Is dat bij de R minder?
In NL kon ik de warmte dan 'swinters wel waarderen, maar hier zal ie 'swinters in de mottenballen gaan.

Een ding vergeten te melden: ik wil het liefst een motor van voor 86 omdat dat dan een oldtimer is hier, en goedkoop in bezit te hebben.
Reply
#4
Met een R is de hitte net zo erg. Mede de reden van ombouw van de R80(/7)RT waar ik mee bezig ben.

Liefst een '86 of ouder ? Probeer dan zo dicht mogelijk bij de 86 te blijven ivm de verbeteringen die per model zijn doorgevoerd. En een RT (zware kuip) en 2 man vraagt om tenminste 2 Brembo klauwen in het voorwiel.

Als je alleen zomers rijdt zou een naked met scherm dan geen betrre oplossing zijn ? Dan heb je niet het "probleem" dat wat lastiger je voeten aan de grond krijgt vanwege de onderkuip en de warmte kan beter weg.

Reynout
Reply
#5
Hi gents,
De keuze betreft een simpel ruitje, kleine kuip of grote kuip hangt ook samen met je lengte.
Zelf ben ik "lang" in vergelijk met de R100RS en mijn schouders vangen wind die over het lagere RS ruitje heen komt. Die wind gaat omlaag, over de tank waait het naar voren en dan gaat dat opzij denk ik. De warmte van de motor stijgt nooit op. Zolang ik rijd worden alleen mijn scheenbenen warm op hete dagen.

Ik kan me voorstellen dat een kleiner iemand, die niet met zijn schouders boven de kuip uitsteekt een heel andere aerodynamica heeft. Voorovergebogen achter de RS kuip gaat de motor langzaam versnellen en ook voel je wind op de tank stilvallen...misschien dat het daar dan warmer zou worden.

Enfin lengte en kuiphoogte moeten kloppen met de wensen van de rijder.

groeten, Louis
Reply
#6
Je schrijft nadrukkelijk 'brembo' klauwen?
Heeft een '83er met twee schijven andere klauwen dan brembo?

Een naked....ikzelf vind het niet echt mooi. Mijn vrouw vind het helemaal niks. En tja een motor moet wel goeiemorgen zeggen als je buiten komt.
Dus misschien is naked een betere oplossing maar ik denk niet dat die er komt. Overigens naked zie ik ze helemaal nauwelijks te koop.
Heel vreemd het meeste is RS wat er te koop staat. ( en dat zijn sowieso geen grote aantallen)

edit: louis heeft wat sneller getypt dan ik.
Ik zal maar meteen bekennen... ik ben een klein ventje.
Dat is ook de makke dat ik een GS niet aandurf :-(
Reply
#7
Op dit moment heb ik een aantal fietsen gevonden die in aanmerking zouden kunnen komen ( in Noorwegen en Zweden )
Een R100RT, 106000km goudkleurig en ben al verliefd op het plaatje, maar deze heeft geen monoshock, en ( als ik goed heb gezocht) 40mm carbs. De versie met 32mm carbs zouden een lager koppel hebben, logisch.
Een R80RT uit '88. geen km stand bekend Die is dus wat moderner, en zou over 2 jaar oldtimer zijn. Die meerkosten kan ik wel even lijden
En een K100RT uit '85. Met slechts 41.000km
Wie of wat heeft tips om bepaalde fietsen juist niet te kopen?
Ik heb wel wat met die luchtboxers ( kever-verleden) maar als ik realistisch kijk denk ik dat de K de meer ontwikkelde fiets is?
En zoals gezegd, een K100RS gehad, maar de voorover-zit wil ik niet meer.
Reply
#8
De Brembo's kwamen met de K serie in '83 en (ik dacht) in '81 op de R series. Zeker vanaf 84 op R80 en 86 op R100.
De voorgangers waren de ATE remklauwen (zitten onder vooras hoogte gemonteerd) die zou ik vermijden met kuip, 2 man en bagage. Ook herkenbaar aan GEEN rempomp op het stuur - die zit bij ATE onder de tank.

Is een motor met een groot (helder) scherm een naked ? Maar smaken verschillen zoals Louis al beschreef , dat moet je dus helemaal zelf bepalen (goeiemorgen en zo ).
Het lijkt mij alleen makkelijker hanteren zonder de onderkuip delen - die zaten mij (1.85) in de weg bij snel voetje aan de grond zetten, omdat ik er achter bleef haken en ik ben waarschijnlijk niet groot genoeg voor de juiste luchtstroom. De RS, mijn broer was er erg wijs mee, maar ik vond dat kleine stuur binnenin de kuip toch net te. (goeiemorgen) maar ja ik ben ook een van de weinigen die een "cruiser" ombouw doet ipv een cafe racer ;-)

R100T kaal is, volgens de BMW bijbel van Knittel, geleverd tot '84, daarna alleen nog de R100RS (5482) en RT (6081 gemaakt 86 tot 92).
Die kuip kan er natuurlijk vanaf, maar dan heb je wel koplamp oren nodig en knipperlichten met beugeltjes voor aan de vorkpoten. En vaak heeft de tank dan een 2 kleine lakbeschadigingen net achter het embleem , waar de tank net de kuip heeft geraakt. Maar het kan zondermeer en als dat het enige verkrijgbare model is is misschien toch te overwegen, als je tenminste ... . Overigens zij RT kuipen meestal wel te vinden van al die cafe racers (ik heb er zelf ook een liggen)

groet
Reynout
Reply
#9
Bedankt voor de info over de schijven, dat slaan we even op.

Op de RS had ik in het geheel geen last van de kuip. Ventje van 1,69m en schoenmaatje 41. Daar komt nog bij dat ik fanatiek mountainbike met klikpedalen. Mijn hiel gaat automatisch eerst naar buiten dus mijn teen zou nooit blijven hangen. En ik moet met die korte benen toch haaks op de motor weg. Jij gaat schuin naar voren.
Leuk dat je het stuurtje te smal vind. Wederom die mountainbike, ik heb het stuur zo smal gemaakt zodat ik net ruimte heb voor de spullen die er op gemonteerd zitten. Dus op de RS vond ik dat stuur wel prima.

Verbouwen ( kuip verwijderen of monteren) is hier in Noorwegen geen optie. De controles op type-keur zijn hier veel strenger dan in NL.
In NL bouwde ik ook alles aan elkaar wat ik passend kreeg, maar die lol heb ik hier niet meer. ( heb daar wel een hoop andere voordelen voor terug hoor)
Ik kan weer verder met mijn speurtocht! Nogmaals dank!
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)