Michel,
Weet je zeker dat je de draadkleuren in je reactie goed hebt beschreven ?
En er is maar 1 draad grijs met zwarte streep ? Ik zou er meer verwachten ....
Denk aan teller (cockpit) verlichting, verlichting van de extra meters in de kuip .... en natuurlijk het achterlicht.
Die 2 grijze kan ik wel thuisbrengen, 1 vanaf het contact slot. En 1 naar het lichtrelais.
Vraag : Enig idee hoe de teller verlichting zit ? Of is het een "eigenbouw" draadboom, aangepast voor de kuip knippers en meters ?
Ik heb de meeste schemas in het handboek nagezien, maar ze hebben allemaal dezelfde kleurcodes.
Reynout
Hoi Reynout,
Gisteren ben ik weer op onderzoek uit geweest en ondertussen heb ik weer wat stapjes gemaakt hierin. De actie die jij voorstelde om de verbinding ter hoogte vd accu te onderbreken had ik al eerder uitgevoerd. Dit leverde niets op. Ook met de onderbreking vloog de zekering eruit.
Zoals door jou aangegeven zitten op de printplaat (met zekeringen) op sectie 58 (grijs wit) inderdaad 4 aansluitingen. 1 Effen grijze draad gaat naar het lichtrelais en 1 effen grijze draad gaat naar de schakelaar op het stuur. Beide verbindingen zijn getest en zijn in orde. De zekering klapt er niet uit als beide draden onder spanning worden gezet. De zekering klapt er wel uit als ik de 2 grijze/zwarte draden (grijs met zwarte streep) onder spanning zet. Vanaf de printplaat vertrekken er 2 grijze/zwarte draden. Beide draden zitten op één aansluiting/connector. Ik vermoed dat er verderop in de kabelboom een splitsing plaatsvind waarbij er 2 grijs/zwarte draden naar het parkeerlicht gaan en 2 grijs/zwarte draden naar het achterlicht. Tot nu toe heb ik in beide trajecten nog geen zwakke plekken kunnen ontdekken maar ik zal binnenkort nog wat nauwkeuriger kijken.
Een vraagje Reynout..... Is het ook mogelijk om vanaf de printplaat nu rechtstreeks een nieuwe dubbele draad te trekken naar het parkeerlicht en het achterlicht? Volstaat dat om het probleem zo te tackelen? Wellicht een wat amateuristische oplossing maar deze voldoet lijkt me. En hoe zit het dan met de aarde draad? Moet die ook opnieuw gelegd worden en if so,.... waarop wordt die dan aangesloten? iK zal eerst alle kabelbomen nog nalopen op uiterlijk schade. Weet jij ook waar je dergelijk draad kan kopen? Bij de auto onderdelenhandel wellicht?
Ik ben benieuwd naar jouw reactie.
Met groet,
Michel
Michel,
Met de stekker van de draad boom naar het achterlicht los strong de zekering toch ? Dus zit de sluiting in het voorste deel van de draad boom.
Je hebt 2 wit met streep draden op de printplaat , heb je ook getest met 1 van die twee los genomen ? Het zou nog meer gerichte info opleveren over waar je het zoeken moet. Als de zekering niet springt kijk je wat allemaal wel werkt aan lampjes, het licht dan aan de kabelboom naar diegene die niet werken.
Ik verwacht toch dat het in de kuip zit, stadslicht lampje boven de koplamp of die van de volt meter en klok.
Als je het achterlicht aan de praat wilt helpen kun je dat doen met een enkele draad vanaf de printplaat (wit met streep) naar het achterlicht trekken. Als je remlicht wel werkt heb je daar al een massa (bruin) die goed is, die hoef je dus niet opnieuw te trekken. De nieuwe draad die je trekt direct in het achterlicht aansluiten op de plaats gaan de wit met streep. Deze wit met streep draad voor alle zekerheid wel even isoleren met een plakbandje !
Als je de nieuwe draad langs de draad boom trekt kun je deze direct controleren ;-) , had je ook al naar de draadbooom onder de tank gekeken ? Je moet vooral letten pop plekken waar de draad boom langs bewegende delen loopt, of naar plekken waar er aan gerommeld is natuurlijk. Trek all losse stukken plakband eraf en kijk er onder, je weet nooit wat je aantreft.
Heb je een originele RT ? Ik bedoel met RT kabel boom , er zijn er genoeg dielater van een RT kuip en soms dus een eigenbouw /aanpaste draad boom. Het verschil zit vooral in de bekabeling naar het stadslicht, de voorste knippers en de beide kleine meters. Omdat de draad boom in de kuip niet beweegt (kuip en koplamp en meters zitten allemaal op hetzelfde frame dus zonder bewegende delen) is de kans op slijt plekken hier relatief klein, tenzij hij ergens klem is komen te zitten. Kijk dus bij kabeldoorvoeringen (koplamp uit) rond de voorvork maar ook onder de tank, want als je op de motor rijdt beweeg je de tank altijd wel iets.
Succes met de speurtocht.
Reynout
Hoi Reynout. Het eerder met jou besproken elektra/kortsluiting-probleem lijkt te zijn opgelost. Zoals ik jou eerder melde kreeg ik het niet voor elkaar om de kortsluiting, -waardoor de 8 amph zekering elk keer sprong-, te traceren. Wilde een nieuw kabeltje leggen en bedacht toen dat ik deze kabel op een nieuw ongebruikt stekkertje op de grijs/wit gestreepte printplaat wil de aansluiten. Vervolgens heb ik de oude kabel hier ook maar eens op aangesloten waarna het probleem leek te zijn opgelost. De achtenverlichting en het parkeerlicht functioneerden en de zekering sprong niet. Ook niet toen ik de motor startte. Ik klop nog even af omdat ik niet weet hoe eea zich houdt gedurende een testrit maar vooralsnog ziet het er goed uit.
Tav het remolieprobleem kan ik je nog geen goed nieuws melden. Heb geprobeerd met een spuit via de overloopnippels op de ATE remklauwen de remolie van beneden naar het reservoir boven te spuiten maar daar is geen beweging in te krijgen. Ook niet zoals eerder gemeld van boven naar beneden. De drukkamers in de klauwen krijg ik wel gevuld maar daarna wordt de olie via de nippels naar buiten geperst zonder dat de leidingen en het reservoir zich vult. Teven kreeg ik het ook niet voor elkaar om de leidingen met lucht door te blazen. Het lijkt erop dat ik dit klusje moet uitbesteden aan een professional/BMW Motorrad dealer. Helemaal tegen mijn principe in maar goed,... dit lijkt me toch wel een serieus probleem. Heb jij wellicht nog een tip hoe dit probleem opgelost te krijgen? Ik ben benieuwd. Met groet, Mic64
hoi Mic64,
goed dat de electra het weer doet, mogelijk zit de sluiting oorzaak achter de print ? Maakt ie sluiting naar het koplamphuis ?
Wat betreft de remleidingen, deze moeten vrij door te blazen zijn. Dat dit niet wil wijst op een te grote blokkade, bv doordat de remzuiger (in de rempomp) niet goed terug komt of zelfs vast zit, of er "stolsels" in de leidingen zitten.
Heeft het spul, voor je er aan begon wel goed gewerkt? , of staat de motor al een tijdje stil ?
Ik zou zelf bij de rempomp en de klauwen de leidingen eraf gooien, kun je nu wel "doorblazen" met flink wat druk -doe wel even een doek of zo om het open einde van de leiding want je wilt niet dat een restant remolie door je schuur vliegt. Blaas ook je beide klauwen vanaf de ontluchtingnippel door- hier niet te veel druk- dan weet je waar de oorzaak zit, want alleen de pomp is dan nog over.
Zit er veel troep in, kun je de flexible delen sowieso vervangen, liefst door die zwarte (staal) omvlochten versie (vraag de sponsor), remt het spul direct wat beter.
Voor de rempomp is een revisie setje beschikbaar bij de sponsor, waarmee je zuiger en de diverse rubbers vervangt. Kijk wel eerst op de pomp wat de maat is van je zuiger want er zijn verschillende diameters gebruikt.
De keuze van revisie of volledige pomp vervanging laat ik aan jou, persoonlijk heb ik hem vervangen door een nieuwe. Het zijn tenslotte je remmen.
succes
Reynout