Posts: 31
Threads: 31
Joined: Apr 2008
Reputation:
0
Heeft iemand een idee waar ik moet gaan zoeken nu zowel het stadslicht als het achterlicht zijn uitgevallen. Ik zal de lampjes checken maar vermoed dat er een andere oorzaak is dan kapotte lampjes. Tevens knipperen de knipperlichten veel te snel. Deze functioneren pas weer optimaal als de motor op toeren komt. De accu heb ik onlangs vervangen dus ik vermoed dat het probleem niet daar mee te maken heeft. Wie heeft een idee? Dank alvast voor jullie tips!
Hoi Mic,
stadslicht en achterlicht en tellerlampje zitten achter de zekering. De zekering zit achterin de koplamp, dus een beetje graven door de bedrading. De zekering voor de verlichting zit tussen de Grijze draden en de Grijs/zwarte-streep draden aan de andere kant. Met streep is de gezekerde of wel beveiligde zijde die naar je lampjes gaat.
Doet je teller verlichting het wel, en is de zekering dus goed, controleer dan de aansluitingen van de draden op de printplaat waar ook die zekeringen op zitten.
Knippers die te snel gaan duiden meestal op het niet functioneren van 1 van de lampjes ( dus lamp stuk) In jou geval lijkt het meer op een combinatie van lagere spanning (niet laden bij lagere toerentallen - wst op zich wel normaal is ) en waarschijnlijk een te hoge weerstand in het bedrading deel. Als de motor gaat laden, bij wat hoger toerental, stijgt de spanning waardoor deze wat meer "pep" krijgt om weerstand te overbruggen en komt het contact wel tot stand waardoor dd knippers het normaal doen.
test : brand er inderdaad 1 lampje niet als het snelle knipperen gebeurt ?
Mede gezien je stadslicht probleem zou ik eerst alle verbindingen eens schoonmaken in de koplamp en daarbuiten.
De knipper bedrading is Blauw/Rode streep en Blauw/Zwarte-streep en zit o.a. ook op de printplaat in de koplamp.
Niet de oorzaak ? Vergeet niet ook de massa aansluitingen ( bruine draden) te controleren.
Omdat het knipperen zowieso werkt, denk ik dat het niet aan het knipper-relais ligt ( zit ook in de koplamp en kun je horen of voelen ( vinger erop) voel je niks probeer het andere relais want het groot/dim licht relais zit ook in de koplamp .
succes
Reynout
Hallo Reynout, dank voor jouw gedetailleerde info! Ik vermoed idd ook dat er een en ander in de bedrading niet in orde is. Maar het is nogal een gepuzzel om te achterhalen wat er precies speelt. Binnenkort ga ik een blik werpen in de koplamp. Ik lees hier bij meerdere 'elektra problemen' dat allereerst daar de oplossing vh probleem gezocht moet worden. Daarnaast ga ik alle zichtbare bedrading langslopen op mogelijke aardlekken waar draad wellicht open licht. Nog een vraagje: Weet jij hoe de stofhoezen (rubberen ring) in de ATE-remklauwen te verwijderen? Ik heb inmiddels een nieuwe stofhoes bij de Hobbyist besteld maar zie nu een probleem hoe zonder te beschadigen de oude stofhoes te verwijderen. Zit deze geklemd achter een soort van borgring die er met een schroevendraaier uitgewipt moet worden?. Ik vind daarover weinig terug op deze site en op internet. Ben voorzichtig om de de houder waarin de piston beweegt niet te beschadigen. Dank alvast voor jouw duidelijke info.
Hallo Mic,
Nee dat heb ik nog niet bij de hand gehad, en bij mijn R80/7 ombouw ben ik overgestapt naar Brembo's dus .....
Moet de zuiger er niet uit om die rubbers te vervangen ? Dat is toch een keering en stofkap jn 1 ? Ook volgens het OEM plaatje. Wacht even ee reactie van iemand met ervsring hier mee af zou ik zeggen ..
succes
Reynout
Staat mij ook bij dat de zuiger de stofhoes op zijn plek houdt. Rand van de hoes zit (als ik me goed herinner) in een groef bovenin de remcilinder.Voor vervangen moet dan de zuiger er uit, want zuiger er voldoende ver in duwen lukt waarschijnlijk niet.
Hoe is het overigens met het oliedruk probleem afgelopen?
Met vriendelijke groet,
PeterH
Hallo Peter. Jouw verhaal klopt. Er zit een gleuf in de zuiger waarin de stofhoes valt. Echter ik heb nog niet eerder een ATE rem gedemonteerd en gemonteerd. De zuiger laat ik er uit persen met luchtdruk, maar mijn vraag is of het te doen is om deze vervolgens weer te monteren. Met vriendelijke groet, Michel
Als je alleen de stofhoes vervangt hoeft de zuiger er niet geheel uit . Doe je dit wel dan druk je de zuiger er gemakkelijk met de hand weer in. Wel handig om een beetje remmenvet te gebruiken. Het valt allemaal wel mee. Succes !
Hallo bmwgs. Dank voor jouw tip! Ik ga ermee aan de slag. Eens kijken of ik de zuiger ook zonder perslucht iets naar buiten kan drukken om zo de stofhoezen te vervangen. Remmenvet? Wat is dat? Ik dacht dat remmen nooit met vet in aanraking mochten komen.
Hallo Reynout, Je hebt mij onlangs wat tips gegeven om het probleem op te lossen van uitval van stadslicht en remlicht BMW R100RS uit 1980. Dank daarvoor. Vandaag heb ik geconstateerd dat zoals jij vermoedde de zekering kapot was. Nu heb ik er een nieuwe zekering ingedaan, vervolgens het licht aangedaan en pats,.... weer gesprongen. Er zit dus ergens een kortsluiting. Alle andere functies blijven het keurig doen en de overige zekeringen zijn ook in orde. Heb jij een tip wellicht waar ik nu moet gaan zoeken? Waar de kortsluiting zich zou kunnen voordoen? Ondertussen heb ik de contact aansluitingen in het remlicht en in het stadslicht gecontroleerd en deze zijn in orde. Dank alvast voor jouw tips! Groet, Mic.