Posts: 96
Threads: 41
Joined: May 2007
Reputation:
1
Geconfronteerd zijnde met een lege accu met startkabels gestart.
Laadstroom volgens boordVmeter 13.2V, onveranderd met of zonder startkabels aangeloten.
Die 13.2V lees altijd al af tijdens het rijden, hoewel dat een paar jaar geleden wel 13.&7 was bedenk ik nu.
Als ik het contact aan zet dan meet de boordVmeter 8V en na 10sec loopt de naald door naar 10V en gaan gelijktijdig de controlelampjes feller branden.
Het betreft een 6 weken oude Exide.
Wat kan hier stuk zijn?
Groeten,
Reyer
R80 1985 met s-kuipje en 1000cc Siebenrock
Groeten Reyer
R80 1985 met s-kuipje en 1000cc Siebenrock
Het lijkt of er eerst iets in het circuit moet warm worden voor beter contact, voor hij meer laat zien.
Ik denk toch dat je ergens een slecht contact hebt, die 2V verschilt warmt daar de boel op waardoor de weerstand minder wordt en hij meer spanning 'doorgeeft' (dus minder spanningsval over dat punt)
Omdat je maar 10 Volt krijgt als eindspanning moet je zowieso het circuit nalopen.
Als eerste zou je moeten controlen of je boord Vmeter goed aangeeft. Liefst met een goeie multimeter er overheen.
Test: Trek eens een lijntje van de accu direct naar de voltmeter. Het makkelijkst zoek je de Vmeter bedrading op de printplaat en haalt hier de stekker los om even een draad buiten om te leggen. ( hopelijk kun je het kabeltje vanaf de Vmeter volgen de koplamp in )
Blijft de gemeten waarden hetzelfde, dus 10Volt direct van de accu dan ligt het aan je meter OF aan de massa van de Vmeter. Als je accu niet de geest heeft gegeven, maar dat had je bij starten waarschijnlijk al gemerkt.
Geeft de meter nu higere spanning aan dan zul je de draadboom langs moeten en alle aansluitingen schoonmaken.Van de + (rood) maar zeker ook van de massa (bruin). Het meeste zit in de koplamp, maar er zitten ook wat stekkers bij het start en spanningsrelais onder de tank.
Als je spanningsregelaar circuit teveel weerstand heeft haal je ook geen hoge laadspanning, ja je dynamo misschien wel maar het komt dan gewoon niet 'aan' bij de accu , en wat niet over komt kan je niet mee laden Denk hier ook aan je opmerking van 13.2 Volt ipv. 13.7Volt.
succes
Reynout
Dank schrijver,
Het probleem zit m natuurlijk niet in de voltmeter. Ik zal beginnen alle aansluitingen schoon te maken. Kan geen kwaad.
(Het betreft een mono uit 1985 met s-kuipje, alle bedrading en relais zitten onder de tank).
Het verschijnsel contact aan-Vmeter geeft 8V en precies na 10 seconden loop de wijzer op naar 10V en controlelampjes gaan plotseling feller branden alsof er een schakelaar wordt omgezet. Elke keer precies hetzelfde. Misschien wordt er iets warm waardoor een slecht contact een beter contact wordt. Daar heb ik geen ervaring mee. Maar wel gek is dat het altijd precies hetzelfde ritueel is. Het komt mij voor alsof de spaningsregelaar schakelt.
Bij een Voltage van 13.2V moet de accu opgeladen worden. Er lekt dus wat weg. Ik vraag me af of dat veroorzaakt zou kunnen worden door de spanningsregelaar, de diodeplaat of de (nieuwe) accu zelf. Zijn dit aannemelijke oorzaken?
(Tussen de +pool van de accu en de draad ban de boordspanning meet ik 1.52 Ma. Bij loshalen van de Vmeter wordt dat 0.0mA)
Groeten, Reyer
R80 1985 met s-kuipje en 1000cc Siebenrock
Voorop gesteld dat ik niet bekend ben met de R80, maar algemeen is de laadspanning hoger dan 13,2V. Dat zou tochh 14,2 moeten zijn.
Controleren met een multimeter. Voltmeters in een dashboard zijn nooit nauwkeurig. Dat zou ook kunnen verklaren dat de hulpkabels de spanning niet verhogen.
Dan een tip: trek wel de accupool los, en laat je jonge accu niet steeds leegtrekken. Daar gaat ie snel kapot van.
Een keer fatsoenlijk laden met een acculader kan ook helpen dat ie dit overleeft.
Ik gok op een slecht massacontact ergens. Roest ergens bij een aansluiting. Waar sluit je de startkabels op aan? Op de accu? Zo ja, probeer dan de min van de hulpkabel eens rechtstreeks op aan het frame te klemmen. Bijvoorbeeld op een boutkop die in het frame of motorblok zit. Boutkop is blank metaal, en het schroefdraad is meestal ook blank metaal. Geeft de Vmeter dan wel een hogere spanning aan?
Ik begrijp eigenlijk niet zo goed waarom je niet gewoon met de (pas 6 weken oude) accu terug gaat naar de leverancier. Het is echt niet de eerste keer dat een gloednieuwe accu met een gebroken loodplaat wordt geleverd (en de symptomen wijzen in die richting).
Hallo Reyer,
nee de fout zal niet in de Vmeter zitten, maar omdat je schrijft dat je die afleest en niet met een goeie multimeter meet,
leek het me niet verkeerd om een mogelijke afwijking van de Vmeter uit te sluiten.
Ik heb hier zo'n voltmeter liggen waarop ik de voeding opschroevend tot hij 12V aangeeft, 60 mA stroom meet direct in het kale meter circuit. Het kan dus verkeren ....
Je zou ook niet de eerste zijn die de totale draadboom bloot legt en er daarna achter komt dat zijn meter niet goed is.
succes met zoeken
Reynout
Hi gents,
Vooraan beginnen.
1. Loopt de accu vanzelf leeg als beide polen zijn losgekoppeld en hoe lang duurt dat? Een nieuwe loodaccu mag maximaal 1% per dag verliezen.
2. Accu is OK? Bovenste zekering in de koplamp weghalen en een gevoelige ampere meter erover schakelen en meten. Kontakt staat uit. Moet nul zijn in rust.
Alle schakelaars staan in de uit-stand. Is er wel een kruipstroom dan moet dat gezien de accu-lading wel meer dan 100mA zijn, dus meetbaar zijn.
3. Over de bovenste zekering loopt geen stroom , dan de onderste zekering weg halen en doorverbinden met een Ammeter. Kontakt uitlaten.
Loopt daar stroom?
4. Stel beide zekeringen doen niets.
5 meer stroom-opwaards zoeken. De dikke rode draad die naar het startrelais gaat (30 ampere, links onder de tank) is daar de zaak nog goed en niet gecorrodeerd met een vlok groene derrie? Nu over dat relais de kruipstroom meten. Moet nul zijn als het kontakt uit staat.
ik hoop dat je wat vind. Is mijn analyse juist?
Groeten, louis
Hi hi,
hierbij een deel (stukje) van het schema, BMW R80-1985.
5. Lukt niets van 1 t/m 4 dan gaan we naar de plus van de accu. Daar gaan 2 draden weg, een dikke en een dunne. Een van 16 mm2 naar de startmotor en een van 2.5 mm2 naar het startrelais. Ergens moet het lekzitten, de stroom moet ergens ontsnappen.
Als de startmotor vervuild is kan daar een kruipstroom lopen, maar deze dikke 16 mm2 gaat ook verder naar het diode bord... als dat gaar is...dito.
Dus meten we eerst de dikke draad en zetten we de ampere meter ertussen.
In rust moet het nul ampere zijn. (kontakt uit)
Is dat nul, dan gaat het blijkbaar via de 2.5 mm2 weg. Ampere meter er tussen zetten... en meten. Is dat ook nul.. dan is de accu kapot.
Groeten, Louis
Ha Schrijver, troll, Omar en Louis,
Dank voor jullie bijdrage. Ik heb mijn oude multimeter tussen resp. kabel en kabeltje en de plus van de accu gezet en kon geen lekstroom detecteren (alleen die van het klokje).
Dynamo laadt goed en stabiel (13.8V).
Ik ben teruggegaan naar de leverancier van de accu die vaststelde dat er 1 cel kapot was.
Nu hoor ik overal om me heen dat het vaak voorkomt dat een nieuwe accu defect is/raakt.
Ik hou jullie op de hoogte.
Groeten,
Reyer
R80 1985 met s-kuipje en 1000cc Siebenrock
Als zo'n ding b.v. in het magazijn of in de vrachtwagen op de grond valt kan één van de loodplaten al breken en daar zie je niets van aan de buitenkant.