Posts: 26
Threads: 20
Joined: Oct 2012
Reputation:
0
goedemiddag Gents,
Vanmiddag tijdens het rijden in eens 0 Volt op de voltmeter tijdens het rijden. Motor loopt gewoon door.
Claxon werkt niet meer. Groot licht blijft branden (staat altijd aan). (blijft plakken?)
Na afzetten van de motor en ca 5 minuten staan staan deze zonder choke goed. Claxon werkt niet, grootlicht schakelt ook niet meer.
Voltmeter op de accu laat zien dat er 12.5 volt is in rust en ca 13.5-14 Volt tijdens het draaien, vanaf ca 1800 rpm.
Waar zit trouwens het knipperlicht relais verborgen?
Weet iemand uit ervaring welke zekering of draad er nu kapot is?
Groeten en bedankt op voorhand,
dag, Louis
Best Louis
Knipperlicht relais zit bij mijn R in de koplamp. Van de rest van de problemen vermoed ik dat de aarde niet goed is. Denk dat het verstandig is te beginnen om alle (aard) contacten en stekkerstjes te controleren/schoonmaken.
Succes
Gents,
de stand is: (beetje mistroostig, weer electrische problemen...)
- Accu is vol, bij draaien aan contactsleutel (een klik) gaat het parkeerlichtje aan (voor), achterlicht gaat aan, en de instrumenten verlichting werkt, 4 klokken zijn verlicht. Licht schakelaar staat uit(!)
- Bij de tweede klik gaan 3 lampjes aan op het bord, de middelste 3. Richtingsaanwijzer en remolie niveau lamp blijven uit. Verlichting gaat uit.
Motor wil starten als ik op de start knop druk.
Dodemansknop werkt: als ik die verkerd zet blijft de motor dood.
Richtingsaanwijzer doet het niet, geen lampje op het bord en geen knipperlichten, en de volt meter staat op nul.
Wat is er gemeten ?
-voltmeter uitgebouwd en getest, vanaf 8 volt begint de wijzer te bewegen en 16 Volt is 16 Volt aanwijzing. Voltmeter lijkt OK.
-Klokje loopt en is verlicht.
-Alle lampjes in het instrumentenbord doen het als er 12 Volt op wordt gezet. Dat kan, als je ze van achteren, met een losgenomen multipoolstekker bekrachtigd. Wel de goede pinnen weten en bekrachtigen.
- de aarde draad naar het Voltmeterlampje (bruin) is OK, het lampje brandt als dat er tegen wordt gehouden.
- groen-zwarte draad naar voltmeter is dood in alle standen van de contact schakelaar... gaat naar bovenste zekering op zekeringenbord. (volgens schema)
- De bovenste zekering in het zekeringenbord is goed. Ik meet 12 Volt aan twee kanten gemeten naar aarde met kontakt aan. Kan uiteraard zo snel niet achter de zekering meten , dan moet de hele houder los
Waar zit de fout nu? Ik kijk naar het schema, kijk er naar, kijk er naar etc, maar kom er niet uit. Wat moet ik doen...
Bep, ideeen? Andere BMW-specialisten misschien. Alle hulp is welkom.
Groeten,
Louis.
Vorige keer was het ook al een hoofdpijndossier.. een draad hing aan 1 tiertje, niet zichtbaar uiteraard... Bij het aanschakelen van het grootlicht, dat stroom trok, werd de spanningsval te hoog en sloeg de motor af. De SH ontsteking werkt niet onder de 7 volt....
Zo werd de lichtschakelaar een dodemans knop.
Het ontwerp van een werkelijk betrouwbare motor begint bij een zeer gedegen electrisch systeem. Geen vonk is duwen.
Dag Louis
Even voor de duidelijkheid (en zojuist bij mijn '80 r 100 rt gecheckt): stand 1 van het kontakt is de parkeerstand: stads/achter- en verlichting klokje en voltmeter gaan aan ook bij lichtschakelaar uit, voltmeter blijft 0. Sleutel kan in deze stand uit het kontakt worden genomen. Bij stand 2 (kontaktstand) gaat al deze verlichting weer uit,de kontrole-lampjes gaan aan,(behalve remvloeistof, dat brandt alleeen bij onvoldoende niveau), voltmeter gaat naar 12,sleutel kan niet uitgenomen worden, licht moet met lichtschakelaar worden bediend.
Tot zover normaal, maar bij jou doen knipperlicht en voltmeter het niet . Die zitten beide achter zekering 1, waar trouwens ook je remlichtschakelaars achter zitten, doen die het wel? Zo nee, zekering 1 cq de kontakten daarvan is verdacht, zo ja, verder zoeken, ik zou eerst eens kijken of je knipperautomaat spanning krijgt (aansluiting 49, vlgs. schema een groen/zwarte draad.)
Laat nog even wat weten,
MVG Peter
Louis,
zoals Peter omschrijft klopt het.
Voor het zoeken ;
Rood = + van de accu
dit wordt Groen na het contact slot = ontsteking etc ( eigenlijk alles wat direct met de motor te maken heeft en geen lampjes betreft
dit wordt Groen/Zwarte streep na de zekering = Vmeter, knippers, remlicht (via remschakelaars) en toeter en een aantal van de controle lampjes (neutraal en oliedruk en remvloeistof)
Voor de verlichting;
Grijs vanaf het contactslot ( naar lichtrelais - in koplamp en naar zekering
dit wordt Grijs/Zwarte streep na de zekering = stadslichten, teller lampjes, achterlicht
Hoofd verlichting Dim/Groot licht ;
Groen/Witte streep vanaf contactslot naar lichtrelais.
Het lijkt mij eerder dat er iets mis is met de Groen/Zwart aansluiting en wel mogelijk met de zekering of de stekkers op de printplaat achterin de koplamp. Misschien smerig, misschien geknapt .. zeg het maar.
Vervang eerst de zekering eens en dan verder .... succes.Aan de kleur va de print plaat ( is kleur van aangesloten draden ) kun je zien welke van de 2 je moet hebben.
Reynout
hallo Reynout, Peter, en anderen,
Het lijkt er dat het probleem gevonden is.
De klachten gingen duidelijk richting bovenste zekering, zoals jullie al opmerkten.
Optisch was er niets te zien aan de zekering... todat ik hem er uit haalde: er zat een niet zichtbare microscheur in, en het "hoedje" viel er af.
Als je het plaatje bekijkt zie je een intacte zekering zonder hoedje aan de rechterkant.
Metaal moeheid op de buigplaats? Moet ik dat nou net weer hebben?
Groeten en iedereen bedankt,
dag Louis
Tot slot wilde ik nog zeggen dat een bijna kapotte zekering (3/4 doorgescheurd?) een meer wapperende voltmeter geeft als de richtingsaanwijzer aanstaat, vergeleken met een "goede zekering" werkend.
Als je dat ziet, zou je de zekeringen kunnen vervangen.
..heel langzaam scheurt het metaal door.... metaal moeheid veroorzaakt door temperatuurswisselingen ??
Groeten en bedankt, Louis. (Op naar de 300k km.)
Mooi dat het opgelost is! En ook mooi dat je gewoon door blijft rijden naar de 300k. en je ervaringen deelt, daar kunnen we veel mee.
MVG Peter
Zo'n scheurtje heb ik inderdaad ook al eens gehad.
Het "wapperen" van de voltmeter zal te verklaren zij door de hogere weerstand van het dunner wordende zekering draadje. De weerstand wordt dus wat hoger waardoor en meer spanningsverlies over de zekering optreedt. Doe je dan de knippers aan die wel/geen/wel .. stroom trekken ( bijna 4 Amp) dan knippert je voltmeter vrolijk mee.
Overigens zal ditzelfde (iets minder met 2 A) ook gebeuren bij remmen, maar de gemiddelde bestruurder zal dan niet naar zijn voltmeter staren waardoor eea minder opvalt.
Dit vooral bij wat oudere machines waarbij de diverse stekker verbjndinfen ook niet helemaal schoon/perfect meer zijn.
Reynout
|