Zoals ik schreef, kan ik niet meer motorrijden en daarom moet hij weg. De restauratie heeft mij ruim 5000,- gekost en heel veel uren (maar ook heel veel sleutelplezier) De verzekeraar heeft hem nog veel hoger getaxeerd.
Het is een beetje frustratie, die ik van mij af wilde schrijven. Maar het is wel de waarheid. Blok plus bakrestauratie hebben al meer dan 2000 gekost bijvoorbeeld.
Er bestaat (helaas) geen causaal verband tussen verzekeringstaxatie en marktprijs. Een grondige restauratie van een motorfiets is doorgaans alleen winstgevend bij meer exclusieve modellen (en dan alleen nog indien al het werk in eigen beheer wordt uitgevoerd). Mijn advies is om de herinneringen aan het sleutelplezier te koesteren en op grond van de markt tot een reële verkoopprijs te komen (en dus het verlies te nemen).
Als de blok en bakrestauratie goed gedaan zijn, dan ben je makkelijk 2000,00 euro ( en meer ) kwijt, dat is nu eenmaal zo in deze tijd. En vooral als je het laat doen, een paar uur is helemaal niks met dit soort revisiewerk.
Dank voor jullie reacties. Een hobby kost nou eenmaal geld, maar het valt dan een beetje tegen dat de taxatiewaarde niet in de buurt komt van de marktwaarde.
Een hoge taxatiewaarde is bij geen schade alleen mooi voor de verzekeraar ( hoge premie betalen ), en bij wel schade zou het ook mooi moeten zijn ( hoop ik ) voor de verzekerde. Maar bij verkoop van het getaxeerde object word men meestal uitgelachen door de kopende partij. Taxatiewaarde is dus geen verkoopwaarde, komt meestal niet eens in de buurt.
Gewoon lekker laten staan, wordt alleen maar meer waard, zeker in gereviseerde staat.Je hebt maar één liefhebber nodig en die komt echt wel.