Zoals hier eerde gemeld heb ik het probleem bij beide merken bougies. Elektrodeafstand is goed. Met de magneet heb ik nog geen problemen gehad; wel met de spoel. Deze sloeg door bij warme motor, waardoor deze bij lage toeren af sloeg en niet meer wou starten. Deze is Inmiddels door een nieuwe van de Hobbyist vervangen. Ga denk ik toch maar eens een warmere bougie proberen, kijken of dit helpt.
Ik bedoelde magneetontsteking, was wat kort.
Ging er ook van uit dat het probleem de huidige twee merken/types betrof.
Een ding is duidelijk, die twee bougie- merken/types doen het niet goed. Wat zat er in toen hij het nog wel goed deed?
Als dat een warmere was dan tja....
met vriendelijke groet,
PeterH
Ik rijd met een R75/5, momenteel licht aangepast,heb ook bougie problemen in het verleden gehad.
Gebruikte Bosch of Champion, waren regelmatig spontaan kapot, heb er nu NGK Iridium in zitten, problemen zijn over, rij hier al jaren mee.
Verder : bougiekabels en bougiedoppen kunnen een bron van storing geven.
Bougie kabels zijn nieuw en de (weerstandsloze) doppen ook.
Zoals gezegd zal ik de warmere bougies uit gaan proberen.
NGK B7HS dus.
Ik zal na verloop van tijd wel even het resultaat posten.
Allen dank voor het meedenken.
Frits
Ik heb al eerder geschreven dat vooral de Bosch bougies heeeeeeel slecht tegen vervuiling kunnen. Dit icm de zwakke magneetontstekingvonk bij lage (start) toerentallen is funest. Over de condensator zoals Peter H zei heb ik je niet meer gehoord. die dingen kosten niet veel maar kunnen wel een bron van ergernis zijn....
Lei.
Ook reeds vernieuwd Lei. Ook geen vonken tussen de punten.
Heb NGK B8HS bougies geplaatst en tot nu toe geen problemen meer gehad.
Inmiddels in totaal zo'n 200 kilometer gereden zonder problemen.
Frits
't is al een paar maal gemeld, en ik sluit me erbij aan: NGK is op het moment het enige dat nog betrouwbaar is.
Bougiekabels of doppen is ook reeds genoemd. Nu heb je geen problemen maar als de kabels of doppen de boosdoener zijn, dan heb je daar nu aan 'gerommeld' bij het wisselen van de bougie. Kunnen ze weer even goed werken om binnenkort weer te gaan storen.
hallo Frits,
Als je echt wilt weten hoe goed je ontsteking is, zou je met een vonkbrugmeter aan de gang moeten.
Een normale BMW/7 2-maal-6 Volt bobine haalt wel 10-11 mm vonk, soms iets meer, dit bij start toerental met de andere bougie er ook uit, maar wel aan aarde gelegd. Nu is zo'n 10 mm bij 1 bar wel de ondergrens, denk eens aan de compressie verhouding....
Ik vraag me af wat jouw magneet-vonklengte is op starttoerental.
Bij moderne autos is 15 mm vonklengte wel normaal, en soms zelfs is het 23 mm.
Je ziet: het BMW spul is allemaal oud. (en marginaal). Maar ook andere oude motoren zijn niet beter.
Van bougies heb ik geen specifiek verstand, behalve de warmtegraad index. Ik denk dat een bougie die heter wordt gebruikt dan z'n wamtegraad wel blijft werken maar later uitvallers geeft (overslaan). Ook bestaat er gevaar voor z.g high-speed-knock met een bougie met te hete tip.
Mijn R100RS start meestal op 1 pot, en gaat niet zo lang daarna op 2 potten verder. Ik denk dat de overtollige olie van de carter ventilatie de rechter bougie altijd zwarter doet uitzien dan de linker, die mooi creme is, de zwarte bougie komt iets later op?
groeten en succes,
Louis van Rijn.