Posts: 27
Threads: 27
Joined: Apr 2012
Reputation:
0
Ik heb regelmatig de bougies kapot van mijn R 51 (600 cc cilinders) met zijspan en originele magneet ontsteking. Dit onderwerp is volgens mij al eens eerder in dit forum besproken. Oorzaken zouden o.a. een te rijk mengsel of verkeerde warmte graad van de bougies kunnen zijn.
Aan het uiterlijk van de bougies is niet te zien dat ze defect zijn. Misschien wel iets aan de rijke kant afgesteld.
De bougies die ik gebruikt heb zijn Champion L 82 C en Bosch W4AC. Bij beide dus problemen. Is het zinvol om een iets warmere bougie zoals de NGK B7HS te gebruiken? Of heeft gebruik van deze weinig effect?
Wie heeft met dit onderwerp ervaring of tips?
Wat is de meest voorkomende oorzaak van dit probleem?
Frits
Hallo Frits.
Wat is de kleur vd bougies na een goeie rit....
Dag Lei,
iets aan de zwarte kant.
Denk dat de afstelling dit ook is. Lijkt mij beter dan te mager
Bedoel dus dat de afstelling aan de rijke kant is....
Wanneer merk je dat ze kapot zijn? Bij het starten of bij slechter lopen?
Bij het starten. Tijdens het rijden merk ik het niet.
Ik begon het te merken omdat hij slecht wilde starten en op 1 cilinder liep. Zag dat de bougie niet of soms slecht vonkte.
Niet tussen de elektrodes maar tussen de elektrode en de buitenkant. Zet ik er een nieuwe bougie in vonkt deze wel normaal, maar naar een km of 50 begint het opnieuw.
Misschien komt het toch door de roetaanslag van de rijke afstelling. Koolstof geleidt nogal goed, kan me voorstellen dat door roetopbouw op de verkeerde plaatsen vonkbruggetjes ontstaan.
Heb je de bougies al eens schoongeborsteld i.p.v. vervangen?
En het mengsel wat armer zetten zodat de bougies mooi koffiebruin worden? ( Geen Engelse koffie, zit teveel gekookte melk in, en je wil geen vel op je bougies)
Met vriendelijke groet,
PeterH
Schoonmaken heb ik al gedaan, maar hielp niet echt.
Zal de carburateurs ook wat armer afstellen, al ben ik daar wel een beetje huiverig voor. Maar kan de oorzaak ook niet te koude bougies zijn en dat daardoor dit probleem optreedt?
Ik heb trouwens gisteren een andere magneet op marktplaats gekocht, om te kijken of dit nog een verschil kan uitmaken.
Misschien dat de magneet te zwak is?
Blijkbaar vervuilen de bougies tijdens het rijden, en valt die vervuiling vooral tijdens het starten op (kritisch moment)
Dit is volgens mij een nieuw probleem, ben je misschien overgegaan op een ander type bougie?
Misschien een open deurtje: is je elektrodeafstand wel goed? Als die te ruim is springt de vonk ook op de verkeerde plaatsen over (evt. zelfs bij de magneet)
Magneet:had je al niet eerder gedoe met dat ding?
Condensator op zijn retour?
NB: ik roep maar wat.
Met vriendelijke groet,
PeterH