Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
startmotor begint zodra accu aangesloten is.
#1
Hoi mensen.
Heb ik weer. K75 1994
D
Na de winter accu uitgebouwd (heeft de hele winter op druppellader gestaan) met accu lader bijgeladen. Bij het terug inbouwen begint de startmotor te draaien zodra de laatste pool aangesloten is. Ondank geen contact en dodemansknop uit!!!
Dus......HELP........ ;-(
Reply
#2
Grote kans dat van je startrelais op de startmotor de contacten sluiting maken of vastgebakken zijn.
Reply
#3
Contacten van het startrelais(zit in de relaisbak onder tank) vast gebakken.
Kijk voor veel meer info ff op het bmwk forum.

Groetn Frans
Reply
#4
Kan voorgaande fout ook de startmotor laten draaien als het sleutelcontact nog uit staat ?
Reply
#5
Jaap heeft gelijk: ongetwijfeld het startrelais. Is een bekend probleem bij K75/K100-serie.
Reply
#6
startmotor krijgt direct voeding vanuit de accu, want heeft veel stroom nodig. Alleen de regeling daarvoor (via het relais) loopt via je contact. Daarom gebeurt het ook als je contact nog uit staat....
Reply
#7
Ok mensen hartelijk dank.
Zodra ik weer effe tijd krijg gaat het startrelais eruit. Je kent dat wel. Alla bertje visser: druk druk druk.
Met een beetje mazzel kan ik wel nameten of die het is.
nogmaals danke. Lei koelen
Reply
#8
Met één van beide accupolen los met een ohmmeter/universeelmeter meten of de weerstand tussen de aansluiting op de startmotor en massa nul ohm is. In dat geval zijn die contacten vastgebrand.

Als je de pluspool losgemaakt hebt tussen +pool en massa meten, bij het losmaken van de -pool idem dito, dus ook tussen +pool en massa. Weerstand moet ondeindig hoog zijn, anders is het fout.
Reply
#9
Vergeet niet te kijken op het BMWK forum!
Reply
#10
Het is bevrijdingsdag dus "ff" tijd.
Start relais uit gebouwd. Offline getest en gemeten. Schakelt goed. Weerstand spoel 21.8 ohm. Weerstand gesloten contacten 0.7 ohm
Alles weer in gebouwd. Alles leek in orde. Tot de start poging. Alleen een tikkend start relais.
spanning accu 12.1 volt. Bij starten zak deze naar 7 volt en komt weer terug op 12 volt.
twee start poging resulteert in kortsluiting. Rap accu weer los gegooid ( men wordt handig na enkele keren aansluiten)
Meten maar:
Weerstand over start motor 0.9 ohm

Weerstand pluspool - massa 6.4 ohm
Accu. Na overleving kortsluiting 11.9 volt.
Start relais er weer uit. Is nog steeds ok.
alles weer terug gebouwd. Kortsluiting is weer weg. Start poging. Nop alleen klapperend start relais
Met een andere accu geprobeert over te starten
Alles donker accu weer rap eraf. Zekering check alles ok. Weer aangesloten kortsluiting weer weg.

Kan het zijn dat de startmotor zelf kortsluitng heeft of vastzit?

Bij starten een soort huilend geluid waarbij de toerenteller naar 3500 toeren loopt
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)