Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Digitale versterker
#1
Ik kwam dit item onlangs op een ander forum tegen:

https://www.conrad.nl/nl/velleman-k2543-...63469.html

Voordeel van dit systeem zou zijn dat er geen grote stromen meer over de contactpunten loopt en dus amper slijten.
Motor zou sneller aanslaan en stationair beter lopen.

Mijn vraag: zou dit systeem ook bij een 6 volt magneetontsteking werken?
Heeft iemand hier reeds ervaring mee opgedaan?

Frits
Reply
#2
Maar heb je nu problemen op het gebied van magneetontsteking, stationair lopen of slijtende puntjes?
Reply
#3
Ik niet maar anderen wel.

Als de hoogspanningsspoel defect is alleen gebruik maken van de puntjes en er een bobine-ontsteking van maken mbv. de accu.

Dan kan je er een Vellemankit gebruiken om de stroom door de puntjes te beperken.
Reply
#4
De magneetontsteking werkt verder goed.
Voordeel zou zoals gezegd betere start en geen slijtage van de punten zijn.
Reply
#5
Die slijtage van de punten is toch geen werkelijk probleem met de kilometers die er met zo'n oud masjien gereden worden?
Vlotte start is natuurlijk wel aantrekkelijk maar ik neem aan dat je voor een goede werking van het apparaat weer een voldoende opgeladen accu nodig hebt....
Reply
#6
Lijkt mij maar het beste dat ik alles zo laat zoals het nu is.
Dan maar een paar keer extra kicken!
Reply
#7
De Vellemankit is alleen te gebruiken bij een bobine-ontsteking en dus niet bij een magneet-ontsteking

Heel in het kort de werking:
De kleine stroom door de aanwezige puntjes stuurt een transistor aan. Deze transistor neemt de schakelfunctie van de puntjes over bij de grote stroom door de bobine. Hierbij kan de condensator over de puntjes vervallen.

Bij een magneetontsteking wordt in de magneet een spanning opgewekt die een stroom laat vloeien. Bij het openen van de puntjes daar wordt in dezelfde spoel de hoogspanning voor de bougie opgewekt.
Reply
#8
Weer wat geleerd!!
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)