Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Punten vs elektr. ontsteking
#1
Nogmaals informeren.
Ben bijna zover om de ontsteking aan te pakken.
Nu wil ik bij de hobbyist een elektronische ontsteking bestellen maar lees variƫrende berichten hier op het forum.
Nu zulken dat waarschijnlijk andere systemen wezen, wil eigenlijk van de punten af ivm continu het afstellen er van.
Bezit ook geen stroboscoop voor de dynamische afstelling.
Zal toch goed moeten komen met een test lampje en het bdp?

Wie weet hier wat meer van?
Reply
#2
Maat van me heeft iets met een ingebouwd led , werkt mooi en makelijk.
Weet het merk even niet
Reply
#3
Dyna 2000 heeft dat, shovel rijdt er super op.
Maar weet niet of die ook voor BMW te krijgen is.
Ff zoeken.
Reply
#4
http://hobbyist.nl/forum/discussion/8919...steking/p1
Reply
#5
Hoi Charly,
Ik had ook het idee om een elektronische ontsteking op mijn R75/7 te monteren. Heb er na een gesprek met een "oudere" zeer ervaren BMW motor monteur van afgezien om diverse redenen.
- vind je een beetje vermogenswinst echt heel belangrijk?
- elektronische ontsteking is meer storingsgevoelig.
- rij 3000-4000km per jaar, een set puntjes kost weinig en gaat jaren mee. Je hoeft ze echt niet jaarlijks te vervangen.
- wel elk jaar even contactpunt afstand en ontstekingstijdstip afstellen, is hooguit een uurtje werk. Na enkele keren krijg je er handigheid in.
- onze oude boxermotoren zijn niet kritisch, met 4 jaar oude puntjes start en loopt de mijne prima. Moderne motoren zijn veel kritischer op dit punt. I.v.m. milieueisen zijn ze veel verder doorontwikkeld en is hun goed functioneren afhankelijk van moderne techniek. Kijk maar eens wat er allemaal aan sensoren en elektronische regelingen aanhangt. Onze oude motoren hebben dat allemaal niet nodig.
- via Marktplaats voor 20 Euro een gebruikte stroboscooplamp gekocht, het ontstekingstijdstip dynamisch afstellen bij 3000 toeren. ( tijdstip bij stationair toerental is minder belangrijk )

Voor mij was ook heel belangrijk en uiteindelijk doorslaggevend. Ik rij een klassieke motor omdat de oude techniek en uitstraling mij erg aanspreekt. Daarom houd ik mijn motor zo origineel mogelijk.

Het is echt niet mijn bedoeling om een elektronische ontsteking af te raden, wel om je af te vragen of je het echt belangrijk vindt.

Groet, Peter

Reply
#6
Een punten-ontsteking kan zeer betrouwbaar zijn.

Mijn boxer heb ik teruggebouwd van elektronisch naar punten.
Het onderhoud aan de punten vind ik meevallen, eens per jaar controle van het tijdstip en een beetje vet op het fiber-nok zodat de slijtage hieraan minimaal is en dan verloopt het tijdstip ook niet, van continu afstellen is geen sprake.
Met 3 a 4000 km/j heb ik de laatste jaren niks bij hoeven stellen.

Als het tijdstip niet verlopen is, is de afstand van de punten ook niet verlopen.

Controle van het tijdstip doe ik met een stroboscoop, maar met een proeflampje gaat dit ook prima.
Alleen als het nodig is met voelermaten tussen de punten zitten, en als het dan toch moet gebeuren eerst de voelermaten super ontvetten.

Groet, Jan DG
Reply
#7
Kijk, hier heb ik wat aan.
Voor dat geld wat ik uit zou geven voor een elektr. Ontsteking kan ik beter op zoek gaan naar een stroboscoop.
En ff de punten na lopen.
Zoek ik gelijk een goed werkplaats boek die dat goed omschrijft.
Had ooit eens op een instructie filmpje gezien dat er een "tooltje" voor was om de ontsteking te stellen, een soort asje wat je om het nokken asje schuift, maar wellicht was dat ergens anders voor .
Bedankt alvast.
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)