Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Zijstandaard R75/5 tips gezocht.
#1
Tijdens het opknappen van mijn R75/5 uit 71 ben ik het volgende tegengekomen.

De zijstandaard zit gemonteerd met een dikke bout als scharnierpunt welke ik niet kan vinden in de tekeningen van real oem. Wel staat hier een stomp van ijzer welke ook gewoon te koop is bij de Hobbyist (46511231233).

Nu is mijn vraag zit deze normaal in het gat vastgelast en hoe zit de standaard dan geborgd.
Of houden de veren de standaard op de stomp.

Ik kom er niet uit, dus alle tips om de boel weer origineel te maken zijn van harte welkom.

Het frame moet nog gespoten worden dus wanneer er gelast moet worden dan doe ik dit natuurlijk het liefst voor het lassen.

Alvast bedankt.!
Reply
#2
Je gebruikt inderdaad de "stomp ijzer". Meestal zit deze iets vast in het frame-oog nabij de motorbout.
Aan de voorste linker afstandsbus tussen blok en frame zitten 2 oogjes voor de middenbokveer en zijstandaardveer alsmede een flapje die er voor zorgt dat de zijstandaard niet van de as loopt.
Succes !
Reply
#3
Ok, bedankt voor je reactie. Bedoel je met iets vast dat deze er ingedrukt zit?
Reply
#4
Die "stomp" = astap zit niet vastgelast. Het is een losse astap die opgesloten zit tussen een vast "oor" aan het frame en een "flapje" = omgebogen uiteinde van het plaatje waaraan de 2 veren zitten. Meestal is de astap gesleten (dunner geworden ) waardoor de zijstandaard speling heeft. Maar dat niet alleen, meestal is ook het gat in de zijstandaard ruimer geworden en heeft de speling dus 2 oorzaken. De astap kun je vervangen door een nieuwe, dat kost niet veel. Zoals je zelf al schrijft, bij De Hobbyist verkrijgbaar. De zijstandaard kun je ook vervangen door een nieuwe, er zijn zelfs RVS uitvoeringen verkrijgbaar. Of de zijstandaard repareren. Dan moet je het gat opboren naar een grotere diameter en er een bronzen bus in persen met dezelfde binnendiameter (glijpassing) als de buitendiameter van de astap. Voor een monteur of metaalbewerker is dit een simpel klusje. Kun je dat niet zelf of heb je geen kennis die dat voor je kan doen, informeer dan eens bij onze gastheer.

Groet, Peter
Reply
#5
Onwijs bedankt voor de duidelijke uitleg, helaas is er in het verleden al het een en ander aan het frame gedeelte gelast en geslepen. Ik zal zo te horen het een en ander moeten gaan lassen slijpen en draaien. Mocht er iemand een foto hebben van het bovenste gedeelte dan hou ik mij aanbevolen. Dan kan ik gaan beeldhouwen met het lasapparaat en een slijptol.
Reply
#6
Bij mijn motor is het gat waar de pen ingaat door en door geboord. De pen kan er zo doorheen.

Hoort dit zo? Of is het oorspronkelijk een blind gat? Nu zat er een dikke bout door gemonteerd.
Reply
#7
ik weet niet of je aan deze tekeningen wat hebt

http://www.realoem.com/bmw/enUS/showpart...Id=46_0046

http://www.realoem.com/bmw/enUS/showpart...Id=46_0047
Reply
#8
Dank u, op deze tekeningen lijkt het erop dat de pen er vanaf 2 kanten doorheen moet kunnen.

Als iemand dat kan bevestigen omdat hij dat zeker weet of zelf een /5 heeft dan zou dat enorm helpen.
Reply
#9
Ik heb een aantal / 5 types en de pen kan er zeker niet van twee kanten door . Het lijkt dat de pen iets is vast gelast aan het frame. In ieder geval kan de pen er uitsluitend vanaf de blokzijde in .
Reply
#10
Ok, ik heb nu een reactie dat hij niet vastgelast hoort en een waarbij die wel vastgelast lijkt te zitten.

Gaat op een uitdaging lijken.

Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)