Posts: 31
Threads: 31
Joined: Apr 2008
Reputation:
0
Hallo, ik heb een probleem met de oliedruk. Af en toe gaat het lampje branden. Ik weet even niet waar ik het moet zoeken. Heeft wellicht iemand ook wel eens dit euvel aan de hand gehad? En if so,... hoe is dan dit probleem opgelost? De oliepomp is kort geleden verwisseld dus het lijkt me dat deze voldoet. Ik ben benieuwd naar jullie reacties. Dank alvast! Met groet, Mic
meten is weten, oliedrukmeter aansluiten !
Soms is het gewoon een defekte oliedrukschakelaar.
Kan ook (veel) te laag oliepeil zijn.
Meten is idd weten.
Mart
Heb je onlangs heb oliefilter vervangen ? Wellicht heb je de siliconen O ring verkeerd gemonteerd .
Krijg je hetzelfde verschijnsel.
Montage volgorde: oliefilter, metalen ring, siliconenring, papierpakking.
De moeite waard om na te kijken. Succes !
Mic64, niet voor het eerst dat je een vreemd oliedrukprobleem hebt. Omdat het af en toe is: isolatie van de druksensor-kabel ergens doorgesleten en maakt dan aarde? (Druksensor is een maak/breekcontact op aarde).
En anders: inderdaad, meten is weten.
Met vriendelijke groet,
PeterH
Wanneer het lampje alleen even aan gaat tijdens het remmen is het oliepeil gezakt tot aan het onderste streepje op de peilstok (moet er precies 1 liter olie bij).
Allen dank voor jullie info! Er zitten zeker bruikbare tips tussen. Ik ga nu verder met mijn speurtocht en laat jullie de afloop nog weten........
Beste lezers. Tot nu toe heb ik nog niet een oplossing voor het probleem 'het knipperen vh oliedruklampje' kunnen vinden. Hebben jullie wellicht nog meer tips? Ze zijn allemaal welkom! Met dank,...
Hallo,
Ik neem aan dat je het oliedruklampje (oranje) niet verwart met het laadstroomlampje (rood).
Dit laatste (rede lampje: 3de van boven) gaat aan bij lage toerentallen (en flikkert soms/gloeit bij hoge toerentallen: slechte koolborstels en/of mechanische regelaar: Contacten slecht).
Aannemend dat het dus idd het oranje oliedruklampje is:
1) Olienivo op peil en juiste viscositeit (20W50)?
2) Oliefilter goed gemonteerd en juiste type (zie instruktieboekje: wat voor RS is het met of zonder oliekoeler? Zie opmerking over de volgorde van pakkingen, maar is afhankelijk of er wel of niet een oliekoeler wordt gebruikt.
3) Heb je de oliedrukschakelaar vervangen? Resultaat? (die van Moto Guzzi zijn vaak kapot: kunnen niet tegen water)
4) Heb je de bekabeling naar de olieschakelaar gecontroleerd ? Kortsluiting naar Massa? (aansluiting bij schakelaar losnemen en isoleren : als hij nog steeds flikkert heb je ergens een intermitterende kortsluiting naar massa ).
5) heb je de druk gemeten met een manometer? Waarde?
6) Zeef van aanzuig oliepomp (in carter) gedeeltelijk verstopt -> schoonmaken
6) Bypass kogelklep van oliefilter controleren of de kogel goed sluit en het veertje niet gebroken is.
7) Max Olie druk ventiel (in distributiedeksel) : zuiger klemt of veer gebroken
Zoals gezegd: Meten is Weten: met een oliedruk manometer aansluiten op de aansluiting van de olieschakelaar (als de oliedruk ondanks alles hierboven laag blijft, zijn de hoofd en/of big end lagers versleten:
Maar dan zou het verschijnsel eigenlijk alleen met lage toerentallen of stationair optreden en verdwijnen met hogere toerenteller (of er moet een lager helemaal kapot gedraaid zijn).
Meest waarschijnlijk is m.i. toch 1) te laag oliepijl 2) te dunne olie 3) kapotte oliedrukschakelaar 4) intermitterende kortsluiting van de oliedruk schakelaar kabel.
Mart
Hallo Mart,
Dank voor jouw aanvullende tips! Nee, er is geen sprake van het verwisselen van het lampje. Dat heb ik al uitgesloten. Ook omdat er pas een nieuw accu is geplaatst. Nee,... het probleem zit echt in het oliecircuit. Jouw eerste tips zijn inmiddels al afgevinkt. De tips vanaf punt 5 zijn nu interessant. Ik hou jou en jullie op de hoogte van de ontwikkelingen mbt van de oplossing.
Met groet, Mic64