Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
"Moderne" banden voor BMW R100RS 1978 ?
#1
Hallo,

Ik heb tot nu toe AVON (AM20/21) banden gebruikt op mijn BMW R100RS, 1978 (deze band werd destijds in Classic Motorrad als "geheimtip" gegeven).
Fijne banden maar nu helaas niet meer leverbaar.
Wat is een modernere vervanger ?:
BTW
Ik heb liever een zachtere band met meer grip (dan een hardere die langer meegaat).
Moet geschikt zijn voor hoge snelheden.
Al jullie ervaringen zijn welkom.

Boxer groeten,

Mart
Reply
#2
Dunlop GT501 Arrowmax wellicht.
Reply
#3
Rudy,

Dank Je.

Mart
Reply
#4
Ik heb er sinds bijna 2 jaar Michelin Pilot 3 onder zitten; bieden lekker veel grip.
Reply
#5
Omar,

Bedankt voor feedback.
Ik zie ook nog goede ervaring met Bridgestone BT45?
Iemand ervaringen met de oude R00RS?
Bedankt en groeten,

Mart
Reply
#6
Hallo Mart,

Ik heb onder mijn R100RS '79 als eerste Metzeler Lasertec gehad, deze heb ik na nog geen 1000km meteen verwijderd van mijn motor. Vooral bij vochtig/nat wegdek vond ik deze banden weinig/tot zeer weinig grip hebben. Nu heb ik Bridgestone BT45 erop en heb in een keer meer vertrouwen in de wegligging en grip van de motor, vooral bij nat weer. Deze banden zijn naar mijn mening beter en tevens goedkoper.

Uiteraard kan mijn ervaring met de Metzeler banden ook aan mijn rijervaring/kunde te maken hebben .... ;-)

Groet en succes!

Bastiaan
Reply
#7
Hoi Mart,
Ik sluit mij aan bij Bastiaan, de Bridgestone BT45 is een prima band voor klassieke BMW's. Zelf rij ik al vele jaren 2 boxers en diverse bandenmerken gehad: Continental, Metzeler en Michelin. De laatste jaren BT45, bevalt heel goed, prima wegligging, stuurgedrag, veel grip ook bij nat weer, wel ietsje meer slijtage. Maar ja, iedere band is een compromie tussen grip en levensduur. Het is maar wat je belangrijk vindt. Wel rijden met de juiste bandenspanning, ga niet af op de waarden die BMW destijds opgaf. Deze zijn niet meer van toepassing op modernere banden. Ik heb daarover een email aan Bridgestone gestuurd, zij geven op 2,5 voor en 2,8 achter. Nog een tip, vorige week heb ik deze banden besteld bij Oponeo.nl. Zeer scherpe prijs en snelle correcte levering. Wel zelf laten monteren. Daarvoor was ik bij een bedrijf bij mij inde buurt 20 euro incl. balanceren, nieuw ventiel, verw. bijdrage kwijt. Indien van toepassing, laat altijd een nieuwe binnenband monteren en je velglint controleren.
Groet, Peter
Reply
#8
De BT45 achterband kan soms gaan aanlopen tegen de cardantunnel. Sommige forumleden hebben dat opgelost door het monteren van een afstandsring tussen het cardan en het achterwiel. Mijns inziens een "oplossing" die het symptoom aanpakt en niet de oorzaak (te brede achterband). Wat ook een punt is bij de BT45's is dat je de banden niet echt kan oprijden, want nadat de banden voor meer dan de helft zijn versleten gaan ze behoorlijk cuppen en dan sturen ze echt niet meer zo lekker als daarvoor!
Reply
#9
Dat cuppen is voor een groot deel te voorkomen door de bandenspanning te nemen die 2 berichten hoger staat.

Deze waarden gebruik al ca. 10 jaar en ik heb voor minimale last van cuppen op het eind van de band. Ik kan ze oprijden tot bijna aan de slijtindicator.
Achter heb je door het soort profiel veel minder last van cuppen.
Reply
#10
Hallo,

Iedereen hartelijk dank voor deze reakties.

Ondanks de goede berichten over de Bridgestone BT-45 heb ik deze niet gekozen omdat de 1.5 mm dikkere afstandsring ( BMW Ersatzteilnr.: 36 31 2301737 (Höhe= 10,7 mm) ) blijkbaar verplicht is in Duitsland (TUV), wat het contact met de splines verkleint.

Ik heb een nieuw type band gekocht: Metzeler/ Pirelli Sportec Klassic (100/90-19 M/C 57V TL, Voor; 120/90-18 M/C 65V TL, Achter ). Deze is pas ontwikkeld met nieuwe bandentechnologie van Pirelli in de oude maten en bedoeld voor de jonge klassiekers (onze motoren dus).

https://www.youtube.com/watch?v=zODc6kdDK50

https://www.youtube.com/watch?v=yjTxH6Fb...7dtuEpg_O7


Deze combinatie is net goedgekeurd door de TUV (Jan 2016) voor de BMW-7 series (oa 100 RS).
De achterband past idd zonder veranderde (dikkere) tussenring wat voor de BT-45 wel verplichts is voor de R100RS.

De tijd zal het leren of de Sportec Klassik een goede keuze was.

Nogmaals bedankt voor alle advies!

Mart2

Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)