Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
BMW R65 vonkt niet, maar wel als ik de dodemansknop omzet
Sinds vorige week heb ik het volgende probleem: motor start niet en als ik een bougie op mijn cilinder leg, wil deze niet vonken. Vreemd genoeg springt er wel een vonk over als ik de dodemansknop omzet. Zou het probleem in deze knop zitten of heeft iemand een andere suggestie?
Reply
-------------
Reply
Beste Mike ,

Ik heb het vermoeden dat of je contactpuntjes niet open gaan, of dat je ergens een massa sluiting hebt in het secundair systeem.
De vonk ontstaat blijkbaar alleen als de + wegvalt.
controleer de bedrading van de bobines aan de - zijde naar de puntjes
Haal eventueel om te testen even de condensator uit het circuit
Ook het draadje tussen de beide bobines controleren.
Open de puntjes eens met de hand (heb je dan wel vonk?)
Reply
Die R65 is van 1983 (zie registreren nieuwe ...) en heeft dus een elektronische ontsteking en heeft maar 1 bobine met dubbele uitgang.
Reply
hallo Bep, het klopt wat jaap43 zegt, het is een elektronische ontsteking met 1 bobine met dubbele uitgang. Wat je zegt snijdt wel hout en heb in elk geval vast alle aansluitingen ingespoten met kontaktspray, maar zonder resultaat. De bobine krijgt in elk geval voldoende spanning, dat heb ik al gemeten.
Reply
Goede avond Mike,
Hier alvast een link naar wat schema,s http://bmwmotorcycletech.info/r65schematic.htm
Als je de min zijde van de bobine los neemt ter controle, vonkt hij dan op dat moment wel?
Zo ja, dan zit de storing in het deel na deze aansluiting.
Ik kan je met exacte werking en storingen van de electronische ontsteking niet meteen verder helpen.
Mijn motor is van 1977 vandaar.
De storing zou in jouw geval dus ook aan de hall-gever of de electronica kunnen liggen.
Iemand anders op dit forum zal je hiermee beter verder kunnen helpen.
Anders dit eens proberen door te lezen "TESTING for failures in the stock BMW/Bosch canisters" op http://bmwmotorcycletech.info/Ignition.htm

Reply
Je hebt in het veiligheidscircuit (vrijstand, zijstandaard en koppeling) diodes zitten om deze functies uit elkaar te houden en toch een signaal af te geven aan de CDI dat er gestart mag worden.

Ik vermoed dat één van deze diodes de geest gegeven heeft. Geen test maar wel het proberen waard: 1ste versnelling inschakelen, koppeling intrekken en dan starten. Zie je dan wel vonken?. Verder: test je zijstandaardschakelaar eens en brand het vrijstandslampje ook zoals het hoort?

Dat je vonk ziet bij het omschakelen van de dodemansknop komt neer op het loshalen van het draadje, zoals Bep al gezegd heeft.
Reply
Bedankt voor de tips, ga ermee aan de slag!
Reply
ik gok dat de hal gever stuk is dat geeft ook deze symptomen

Pieter

Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)