Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
stadslicht-dimlicht
Hallo allemaal,

Bij aanschaf van de motor R 80/7 1980 had ik geen stadslicht,wel dim en grootlicht.
Ik heb de motor toen op verschillende punten na laten kijken zo ook het stadslicht, ''men'' heeft toen wat veranderd zodat ik op de stadslicht stand ook dimlicht heb. Heb het toen zo maar gelaten maar zou het nu wel graag in orde willen hebben.
Waar begin ik met zoeken?

groet,
Anto.
Reply
hoi Anto,
ik zou zeggen , eerst in de koplamp.
Waarschijnlijk is de bedrading vanaf de lichtschakelaar op het stuur op de printplaat in de koplamp omgestoken om zo met het stadslicht "mee te gaan".

Heb je het schema nog ? in de koplamp (links getekend van de lamp) zit 'e' , het lichtrelais en 'f' het contactslot.

Ergens zit dus bij jou een verbinding tussen de grijs/zwarte draden en de gele draad. Meest voor de hand liggend op de printplaat, omdat je daar redelijk eenvoudig een schuifstekker kunt omsteken.

Stadslicht is de grijs/zwarte draad. Dimlicht komt via de geel/witte draad vanaf het lichtrelais ( f in de koplamp) naar de stuur schak. en van daar terug als geel = dimlicht en wit = grootlicht.

Dus koplamp eraf, tip: haal ook de draden van de lampen af zodat de spiegel met glas niet in de weg hangt of bv op je voorspadbord voor beschadeging zorgt, neem een zaklamp er bij en op zoek.

Als je bij de printplaat kunt kun je direct controleren of de grijs/zwarte van het stadslicht lampje nog goed contact maakt op het grijs/zwart ge kleurde deel van de printplaat. (inderdaad draadkleur =printplaatkleur) . Vanaf dit zelfde stukje printplaat wordt ook je achterlicht gevoed dus als die wel werkt kan de oplossing voor je voorlamp niet ver zijn.

succes
Reynout
Reply
Reynout,

Dank voor je reactie.

Het achterlicht werkt.

Ik ga met je advies aan de slag.

Groet,
Anto.
Reply
Reynout,

Ik heb de stekkers op de printplaat gecontroleerd en zie geen fouten.Heb de stekkers op het relais onderling verwisseld zodat ik stadslicht,dimlicht en grootlicht [seinen] had maar het achterlicht brandde niet.Ik vermoed dat men ander [gebruikt] relais heeft gemonteerd.
Nieuw relais staat op het bestellijstje.
Laat het je het t.z.t. weten.

Groet,
Anto.
Reply
Anto,
je achterlicht krijgt zijn spanning direct vanaf de printplaat, gelijk aan het koplamp -stadslichtje en je tellerverlichting - alles grijze draad met zwarte streep. En zonder dat het licht relais iets doet.

Deze grijs - met zwarte streep komt vanaf de zekering op de printplaat. Aan de plus kant van de zekering is de draad grijs (zonder streep). Deze komt vanaf de stand stadslicht.
Als je teller verlichting wel werkt moet je achterlicht het ook doen, net als je koplamp - stadslichtje.

Werkt bv. je koplamp stadslicht wel maar je achterlicht niet, controleer dan vanaf de printplaat naar achteren de bedrading ( lampje niet stuk ? )

gr.
Reynout
Reply
Reynout,
Ik kan momenteel niet verder zoeken omdat alles los ligt i.v.m.het spuiten van de lamporen .
Lampje is heel maar ik vermoed dat de bedrading anders loopt als wat het schema zegt omdat het een ex overheidsvoertuig is geweest.
Ik laat het je weten.

Groet,
Anto.
Reply
Reynout,

Motor staat weer bijna in elkaar.Ik heb de bedrading wederom grondig na gelopen en kan geen onregelmatigheden vinden op de aansluitingen. De draad kleuren van het relais in de koplamp op het schema komen niet overeen met de kleuren zoals ze bij mij in de koplamp zitten,wel is de bedrading origineel.Bleef alleen nog het relais over.Heb dit nieuw besteld en vandaag gemonteerd en ja hoor het stadslicht is weer terug en de rest van de verlichting werkt ook.
Dank voor je support.

Groet,

Anto.
Reply
Dat is goed te 'horen' .

Nu alleen nog wat beter weer ;-) afwachten , dan kan kunnen we weer ....

Groet
Reynout
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 2 Guest(s)