Reactie van bezoeker 'Reyer Blankevoort', geïmporteerd van het oude forum:
De spanning moet zijn 2.2 voor en 2.4 achter, te verhogen met 0.2 in geval van zware belasting. Zelf rij ik altijd met 2.3 en 2.5 , dus 0.1 hoger. Als ik zwaar beladen ben rij ik met 2.4 en 2.6.
Het is aan te raden de spanning heel regelmatig te controleren en aan te passen, zeker bij temperatuur wisselingen zoals we die de afgelopen weken hebben meegemaakt. Nu bij de optredende koude moet er weer wat bij.
Groeten,
Reyer
R80 1985
Reactie van bezoeker 'Stijn Dierckxsens', geïmporteerd van het oude forum:
Reyer,
goede vraag: het was voormiddag en niet speciaal warm, spanning was ook goed - ik ben daarin nogal precies. Wat ik nog steeds niet snap is dat ik zonder waarschuwing ineens helemaal onderuit ging. Ik vertrouw sedert dien geen enkele bocht meer en rij als een oude van dage met mijn nochthans slechts 31 jaren...
Reactie van bezoeker 'Reyer Blankevoort', geïmporteerd van het oude forum:
Stijn,
Motorrijden zit tussen de oren zeg ik altijd. Je moet goed weten wat je doet, niet twijfelen en vol vertrouwen in/op jezelf, de motor, de band en de bocht. Ik hoop dat de volgende band dit alles recht zet voor je.
Er schiet me nog te binnen dat ik ook een keer plat ging, zonder waarschuwing, donderslag bij heldere hemel, nadat ik door de klei was gebaggerd. Dat kwam doordat het profiel van de band vol geplakt zat en er een heel klein beetje zand op de weg lag.
In jouw geval houd ik het op glad asfalt.
Groeten,
Reyer
Reactie van bezoeker 'Leo', geïmporteerd van het oude forum:
<blockquote>De spanning moet zijn 2.2 voor en 2.4 achter, te verhogen met 0.2 in geval van zware belasting. Zelf rij ik altijd met 2.3 en 2.5 , dus 0.1 hoger.
Groeten,
Reyer
R80 1985
Beste Reyer,
Bedankt voor je mededeling; ik ga snel pompen, want het was (veel) te laag , zowel voor als achter.
groet,
Leo
Reactie van bezoeker 'Eelco', geïmporteerd van het oude forum:
@ G.J. Verbeek
ik ben er wel nieuwsgierig naar welke band je uiteindlijk gekozen hebt....
Laat zelf ook nog 's wat horen!
Reactie van bezoeker 'G.J.Veerbeek', geïmporteerd van het oude forum:
Eelco en anderen,
voor heb ik nu de 50E en 2,4 bar ,Achter de 50 en 2,7 bar
.Altijd city-koffers er op met iets erin + 95kg + altijd goed
gekleed. ''k Overweeg de bandenspanning toch voor naar 2,3 en achter naar 2,5 a 2,6 te brengen. De 50 achter be-valt goed. Misschien ga ik voor t.z.t. toch terug naar de Lazer ME33. Besluit valt eerst nadat de 50E nagenoeg op is. Nu nog te vroeg voor een echt oordeel. Zomerse temperaturen nog niet meegemaakt. Die 't best kleven
onder de meest voorkomende omstandigheden hebben mijn voorkeur. Levensduur banden is toch van onderge-schikt belang; vertrouwen erin telt meer. Groetjes aan allen die reageerden en bedankt.
Reactie van bezoeker 'w prins', geïmporteerd van het oude forum:
Kan iemand mij vertellen uit eigen ervaring wat de beste band is voor een BMW K1100LT ? Ik heb achter een Macadam en wil dit ook voor hebben. Dealers raden deze banden af, terwijl de KLPD ermee rijdt. Ik weet het niet meer. Ik rijd zelf niet hard en maximaal 140.Metzeler vind ik niks door de heel korte levensduur. Graag enkele reakties en bij voorbaat bedankt.
Greoet Willem
Reactie van bezoeker 'G.J.Veerbeek', geïmporteerd van het oude forum:
Aan allen,
ik probeer nu de Metzeler Lasertec na de Macadams. Heb een dezer de banden spanning voor verlaagd van 2,3 naar 2,1 en achter van 2,7 naar 2,5 a 2,6. 's Zien hou dat bevalt. 'k Heb als eerste indruk een positieve qua rijden/bochtgedrag. Maar ze zullen nu wel sneller slijten. Metzeler geeft aan voor de K75S voor 2,0 en achter 2,5. Dat is lager dan hde BMW handleiding van 15 jaar geleden geeft. Maar die lasertec is ook een ander band dan de ME 33 Laser en ME 55A van (enige) jaren geleden.
Groetjes van G.J.
Reactie van bezoeker 'Lennert', geïmporteerd van het oude forum:
Ik heb nu 2x Metzeler Lasertec voor en achter op m'n BMW K75S gehad, spanning steeds ongeveer 2,3/2,7. Ik vond het best fijne banden, sleten vooral mooi regelmatig af. Enige nadeel vond ik dat dat slijten dan wel weer redelijk snel gaat, beide 10.000 km (v+a tegelijk) met vooral woon-werk rijden...
Ik denk er nu maar over om eens Bridgestone BT45 te testen, iemand daar ervaring mee? (hoeveel km, stuureigenschappen, cupping ed)
Ik heb er ook eens Michelin Macadams onder gehad, die werden alleen na een tijdje enorm langsribbelgevoelig en onrustig in bochten.
Groeten Lennert
Reactie van bezoeker 'Reyer Blakevoort', geïmporteerd van het oude forum:
Ik heb nu voor een BT45 op liggen. Moet minimaal 2.5 hebben en is erg gevoelig voor afwijking van de spanning. Als hij maar een beetje zachter is an wordt de R80 overstuurd in de bochten, waardoor je altyd het gas erop moet houden. Dat zint me niet. Ik ga weer terug naar macadam50.
Ik vond nooit dat lengterichels een probleem waren, al was hij daar wel gevoelig voor als de achterband was afgesleten tot zo'n 4 tot 3mm. Komt volgens mij ook doordat de band in het midden een beetje plat wordt. Maar dat zullen alle banden wel hebben. Is voor mij een waarschuwing dat ik de band regelmatig moet gaan controleren want voor je het weet zit je op 2mm.
Groeten,
Reyer R80 1985 met s-kuipje
|