Threads: 7
Hi all,
korte vraag, een vriend van mij heeft een R80 aangeschaft en hij begon over het toevoegen van loodvervanger, nu heb ik dat nog nooit gedaan tijdens een tankbeurt en vroeg me af of dat aan te raden is, danwel absoluut noodzakelijk. En vooral ook; waarom?
Dank voor jullie hulp!
Hoi ,
Een Nikasil laag wordt aangebracht op de cilinderwand en dat het heeft met lood/loodvrij niet zoveel te maken.
De hardheid van de klepzittingen speelt een veel grotere rol.
Vanaf 1985 ( de mono-modellen ) zijn de BMW boxers geschikt voor loodvrij.
Ik zou dus in jouw geval wel loodvervanger toevoegen ,tenzij je motor inmiddels door een revisie wel geschikt voor loodvrij is gemaakt.
Maar dan zul je dus onderhoudshistorie moeten weten.
Eric heeft inderdaad volkomen gelijk.
Lossen de loodjes echt op of zitten ze nu ergens in het systeem. ?
Hoi Eric,
Ik de tip gekregen van de eigenaar van de BMW Boxer Toko. Hij gaf aan dat ze vanzelf oplossen. Ik heb ze nu een half jaar erin zitten en nergens last van!
Misschien nog even goed om te weten dat hij dit al tientallen jaren doet en ook nooit ergens last van heeft.
Loodblokjes laten oplossen in benzine gaat niet werken.
Lood (Pb) lost niet of nauwelijks op in benzine, en is bovendien een ander soort lood als wat werd gebruikt bij gelode brandstof (TEL).
Dus als ik het goed gelezen heb, dan gooit Freekkroon altijd 4 visloodjes in zijn tank, en doet dat al sinds een half jaar. Het zal aan mij liggen, maar bij altijd denk ik dan aan pak hem beet 20 a 25 jaar met visloodjes in de tank rijden, en niet slechts enkele maanden zoals onze Freek hier.