Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
R80/7 start/electrische problemen ?
Alle contacten lijken prima. Maar eens een multimeter aangeschaft. Accu is keurig. Als ik alles goed begrijp moet de spanning bij 3000 rpm oplopen naar de 13,4. Dat gebeurt dus niet. Hij gaat naar 3,6 en schommelt..... ??
Reply
het lijkt erop dat het laadcircuit niet goed werkt. omdat je schrijft dat de gemeten gelijkspanning? omlaag gaat, vermoed ik dat er diodes defect zijn en er wisselspanning op de accu terecht komt. meet eerst de diodes op het bord boven de generator door ik vermoed dat er eentje niet meer spert (stroom de verkeerde kant uit doorlaat)

let er wel op dat je de accu eerst afkoppelt voordat je de deksel aan de voorkant losmaakt. doe je dat niet dan heb je kans dat je even kortsluiting maakt en de diodes sloopt.

defecte diodes zijn relatief eenvoudig te vervangen.

Reply
Een andere mogenlijkheid , omdat je accu blijkbaar het ene moment leeg is en even later toch weer vol is dat je koolborstels van de dynamo net niet meer lang genoeg zijn
Reply
Bep, zou dan het laadlampje niet moeten branden?
Reply
Het laadlampje kan alleen branden als er een stroom loopt door de ankerspoel, dus ook door de de koolborstels loopt.

Als de koolborstels geen kontakt maken met de sleepringen of er een draadbreuk is zal het laadcontrolelampje niet branden.
Reply
dan brandt het lampje dus ook niet als je het contact aanzet? is dus eenvoudig te controleren... of kan het zijn dat de koolborstels wel contact maken als de motor niet draait maar zodra je start de borstels geen contact maken?
Reply
Op het kleine grensgebied tussen nog net goede en versleten koolborstels ,maken ze dan weer wel en dan weer niet een goed contact met de sleepring.
Ook op de sleepring stuiterende koolborstels komt wel voor.
Dit leid tot rare storingen.
Gewoon even controleren als je niet zeker weet of ze nog lang genoeg zijn.
Controleer meteen of ze nog goed schuiven in hun houder , en of de veertjes ze tegen de sleepring drukken.
Controleer ook meteen alle kabeltjes en aansluitingen ter plaatse.
En inspecteer de sleepring op groeven en of hij nog schoon is.

Niet vergeten de massakabel van de accu los te maken voordat je de voorste deksel te verwijdert!
Reply
Goed, stapje voor stapje. Allereerst dank voor alle hulp en tips. Dan nu de status. Diode is vervangen. De daling van de spanning is weg. Laden is er echter nog niet bij. Boven de 3000 toeren maakt geen verschil in spanning. Stuk gereden. Voor vertrek 12.47 gemeten. Ritje met licht aan. Bij terugkomst 12.12 gemeten.....

Koorborstels liggen klaar om te vervangen, maar ik krijg de houder niet verwijderd. Ik zal eea wel niet goed lezen in de haynes. In jip en janneke taal heb ik de twee moertjes verwijderd (waarmee de twee steekdingen voor de steekpluggen eraf komen) en that's it. Ik mis iets....
Reply
Koolborstels uiteindelijk eerst maar eens nagemeten. Zijn voldoende lang en lijken ook goed te bewegen (veertjes zijn ok). Uiteindelijk nog een ding kunnen vinden wat niet helemaal in de haak was. De stekker die in de voltregelaar gaat is ooit gefixed ivm een scheurtje. Blijkbaar is dat onvoldoende geweest. Heb eea beter vastgezet en de stekker zelf ook vastgezet. Ik weet niet of dit het probleem was, maar gister getest. Starten, lopen, geen probleem...
Reply
Als je de houder van de koolborstels wilt verwijderen moet je ook de veertjes van de koolborstels "blokkeren" zodat je de koolborstels naar boven kan trekken.
Blijkbaar heeft echter in jouw geval de spanningsregelaar niet goed gewerkt a.g.v. de slechte stekker. Ik zou zelf wel de stekker z.s.m. vervangen.
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)