Posts: 5
Threads: 5
Joined: Aug 2015
Reputation:
0
Ok, ik ben er mee thuis gekomen, met mijn nieuwe ouwe r80/7 uit 1982, maar niet zonder problemen. Keurig opgehaald, bakkie, afrekenen en rijden, allemaal geen probleem. Na 60 km lekker binnendoor effe koffie. Na half uur weer vertrekken en..... niks. Wil niet starten. Lampjes accu en neutral branden zwak, startmotor nog net iets meer dan alleen de klik. Aanduwen geen enkel probleem. Na kilometer of 40 een poef en niks meer. Motor aan de kant geduwd. Lampjes nog zwakker. Startmotor alleen nog de droge klikklikklik. Weer aangeduwd. Zonder problemen naar huis (zonder de koplamp aan te hebben). Lijkt overigens ook alsof in neutraal bij bijv. stoplicht het neutraallampje pulst. Thuis aangekomen uitgezet, weer op contact. Lampjes accu en neutraal volle bak. Direct starten. 1 keer, 2 keer, 3 keer......
Klinkt dit iemand bekend in de oren, of iemand tip waar als eerste te kijken?
Alvast veel dank!
Eerst maar eens controleren op loszittende of geoxideerde verbindingen in het startcircuit.
Dus accukabels en de aansluitingen ervan, en alle stekkertjes, van contactslot ,startschakelaar ,startrelais ,vrijstandsschakelaar ,en bendix op de startmotor.
Alles controleren op klemming ,opschuren ,en voorzien van een likje zuurvrije vaseline.
Ook de kabels controleren op een eventuele breuk.
Brand u alternator lampje ? Lijkt erop dat u batterij niet oplaadt. Batt laadt niet op als het lampje stuk is.
Het Alternator lampje brandt als het moet branden. Das ook het vreemde. Bij de eerste stilval leek de accu al leeg, tweede ook, maar bij thuiskomst was alles ok. Ik heb het laatste stuk zonder licht gereden. Lijkt erop dat ie zonder licht wel genoeg laadt en met licht niet meer. Ik zal zaterdag alle contacten eens nalopen in het startcircuit. Lastige is dat ik verder niks kan meten. Tis steeds gewoon ervaren of het opgelost is (en dus weer aanduwen als het misgaat in the middle of nowhere ;-))
Heeft de motor lang stil gestaan (en niet aan de druppellader) bij de vorige eigenaar, waardoor de accu is overleden? Het kan zijn dat één cel van de accu stuk is, zodat de accu niet op zijn volle capaciteit komt. Probeer de accu eens met de acculader te laden, als dat wel lukt, check dan b.v. de toestand van de koolborstels in de stator (mogen officiëel niet meer dan 50% versleten zijn). Als je een multimeter hebt kun je meten hoeveel stroom er wordt geladen (moet bij ligt verhoogt toerental minstens 13 à 14 volt zijn) en hoeveel spanning de accu in rust heeft (moet 12 volt zijn).
Als je snel er vanaf wilt zijn koopt nieuwe spannings en stroom af vlakker... kan nooit geen kwaad en kost de wereld niet
Als ik het laatste bericht van OmarB lees doet dat pijn aan mijn ogen.
Stroom is in ampere (A) en spanning is in volt (V). Even de laatste zin met elektrotechnische begrippen juist neergezet:
Als je een multimeter hebt kun je meten hoe hoog de laadspanning is (moet bij licht verhoogd toerental minstens 13 à 14 volt zijn) en hoeveel spanning de accu in rust heeft (moet tussen 12,6 en 12,8 volt zijn). De rustspanning meet je na 24 uur niet gebruikt zijn,
Jaap, je hebt uiteraard gelijk, maar we zijn het in ieder geval eens over het principe.
Omar, Je bent de eerste niet en zal ook de laatste niet zijn die die twee eenheden met elkaar verward.
Ik heb bijna 60 jaar met het vak elektrotechniek te maken gehad, eerst als leerling, daarna als elektrotechnisch tekenaar/monteur en de laatste 30 jaar als docent. Vandaar dat ik zo nu en dan een toelichting geef of corrigerend optreed als het nodig is.
Is ook prima. Zoals je waarschijnlijk weet ben ik op technisch gebied volledig autodidact.