Posts: 3
Threads: 3
Joined: May 2014
Reputation:
0
Hoi allen, ik heb gisteren een andere rechter stuurschakelaar (start - pinker en motorstop) gemonteerd. Het probleem is nu, dat mijn toerenteller uitvalt als ik mijn verlichting aanzet. Zet ik de verlichtingsschakelaar uit dan doet het de toerenteller weer. Raar maar waar ! Ik rijd met een R90S kader en een R100 blok en heb van electrische schema's helemaal geen kaas gegeten. Mvg Eddy.
hoi Eddy,
je schrijft dat je een R90S kader hebt, begrijp ik goed dat je dus een R90S hebt met een R100 blok ?
maar je schrijft ook dat je stuur schakelaar een motor-stop (dodemansknop) hebt en een R90S heeft dat niet -of heb ik het mis en heeft alleen de eerste serie dit niet ?
Ik probeer even te achterhalen hoe e.e.a. er bij jou uitziet om een mogelijk oorzaak te kunnen bepalen.
Heb je wel hetzelfde model schakelaars door hetzelfde model vervangen ?
Het eerste idee is eigenlijk dat je of iets 'verkeerd' hebt aangesloten in de koplamp of dat er iets is losgegaan toen je probeerde je vingers in de koplamp probeerde te krijgen.
Dit laatste vooral omdat de lichtschakelaar op de lunker stuurhelft zit.
Reynout
vergeten ...
gaat de toerenteller al uit als je het stadslicht (parkeerlicht) aanzet of alleen als je dim of grootlicht aan doet ?
Hoi Reynout,
m'n Beemer is inderdaad een mix cafe-racer met kader R90S van 05/75 en een R100 blok van eind jaren '70.
De R90S van 1975 heeft een motorstop schakelaar (Off-Run-Off) met ArtNR 61311243246.
Ik heb inderdaad dezelfde schakelaar vervangen. Tijdens het demonteren heb ik alles zorgvuldig genoteerd.
Wanneer de toerenteller uit gaat zal ik morgen eens checken.
Mvg, Eddy.
Toerenteller valt al uit wanneer ik de lichtschakelaar in stand 1 (parkeerlicht) schakel.
hoi Eddy,
da's even wat lastiger omdat ik een /7 heb die volgens het schema andere aansluitingen heeft dan een /6, tenminste voor de toerenteller. Daarnaast staat de toerenteller niet in de schema's van mijn boek, en ook op internet vindt ik het juiste /6 schema niet .....
Gezien je verhaal zal er ergens een verbinding zijn ontstaan tussen de 2 hoofd aansluitingen van je toerenteller, waardoor de "licht" plus het toerental signaal wegdrukt.
De "vaste" plus is de groen-met-blauwe-streep draad.
De tweede is de 'puls' signaal draad, bij mijn /7 is ie zwart en komt van de contactpunt kant van de bobine. Bij jou weet ik de kleur niet maar hij lijkt via de koplamp / printplaatte lopen.
Probeer als eerste of hetzelfde probleem nog optreedt als je de reflector uit de koplamp hebt , misschien duwt die net verkeerd op je draadboom.
Probeer als tweede of alle aansluitingen op de printplaat onderling geen contact maken via de stekker-koppen. Duw er bijvoorbeeld en hard plaatje plastic tussen -bv een stukje verpakkingsmateriaal of zo. De "licht" draad is de grijze = na de zekering wordt die grijs-met-zwarte-streep. Deze moet dus ergens tegenaan raken waar dat niet hoort en daar het signaal van de toerenteller verstoren.
Als derde kun je proberen of de situatie verbetert als de draadbomen in de koplamp wat heen en weer beweegt als de motor loopt.
Je hebt waarschijnlijk behoorlijk diep in de bedrading moeten wroeten en waarschijnlijk de stekkers met een tangetje van de print moeten trekken om de stuurschakelaar te kunnen vervangen (ging bij mij net zo), en dan weet je nooit wat je nog meer raakt.
succes
Reynout
Bedankt, morgen eens uitproberen. Hou jullie op de hoogte.
Vandaag de werkwijze van Reynout uitgevoerd ... doch zonder positief resultaat.
Mogelijk een verband met de teller-verlichting? Deze gaat volgens mij ook in parkeerstand branden.
Met vriendelijke groet,
PeterH
dat klopt Peter
(grijs/zwarte draad is plus voor tellerverlichting en koplamp-stadslicht en achterlicht),
maar de tellers hoeven niet open voor vervanging van een stuurschakelaar -draadboom, dus neem ik aan dat daar niets zit.. daarnaast zit de tellerbedrading via die dikke stekker op een printplaat waar alle lampjes ingestoken zitten , alleen de toerenteller bedrading gaat via draadjes en als daar wat van losgaat doet het ook niet als er geen licht brand. (brengt me wel op een ander idee dank je Peter :-)
Als het niet de plus kant is, zou het ook de massa aansluiting kunnen zijn, dus de massa aansluiting van de tellers. Als deze niet helemaal fris is kan het inschakelen van de verlichting de massa spanning verhogen waardoor de teller geen "massa" meer ziet maar een tegenspanning.
Dus Eddy volgende test : controleer of de massa (bruine draad) aansluiting van de kabel naar de tellers goed is, goed massa maakt in de koplamp en ook goed contact maakt met de dikke bruine draad die in de draadboom vanaf het frame zit.
Maak evetueel even een extra verbinding direct vanaf de bruine draad naar het blok of direct naar de accu min.
Als dat het ook niet is zal de tellerset open moeten lijkt me.
succes
Reynout