Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
speciaalgereedschap (centreer) koppeling k100, wie heeft de maten voor mij?
#1
Reactie van bezoeker 'Marcel', geïmporteerd van het oude forum:

Goeiedag,

Mijn k100rs uit 87 heeft nu zo
Reply
#2
Reactie van bezoeker 'Ad', geïmporteerd van het oude forum:

Meestal kan een (oude) ingaande as van de verssnellingsbak dienen als centreergereedschap voor de koppelingsplaat. Bij een K100 wellicht ook.

Succes,
Ad
Reply
#3
Reactie van bezoeker 'henk', geïmporteerd van het oude forum:

Hallo Marcel

Ik heb net een koppelingsplaat vervangen.
centreren gaat prima met de ingaande as en een passende dop van een sleutelset.
Het kan ook nog zijn dat je koppellingsplaat vervuild is met olie.
Dit betekent dat er een keerring lek is van de tussenas of de startkoppeling.

vr gr Henk
Er zit een gaatje onder de tussenflens. als hier olie uitkomt klopt mijn verhaal
Reply
#4
Reactie van bezoeker 'Bert', geïmporteerd van het oude forum:

Hallo Marcel,

Het wil ook wel zonder speciaal centreer gereedschap.

Het makkelijkst gaat het dan als je bak, eindaandrijving en achterwiel gewoon aan elkaar laat zitten en naar achteren rijdt als je het hebt losgekoppeld van de motor.

Pas de koppelingsplaat eerst voor de zekerheid wel even over de ingaande as van de bak. Soms wil dit wel eens wat zwaarder gaan. Laatst een koppelingsplaat gehad welke zwaarder ging en dan kosten de volgende handelingen meer moeite.


Koppelingsplaat gewoon in de drukgroep leggen en dan de zes boutje zodanig vastdraaien dat de koppelingsplaat nog net wil verschuiven.

Dan de koppelingsplaat zodanig verschuiven zodat de buitenrand van de koppelingsplaat overal gelijk insteekt (zelfde naad dus overal) in de drukgroep.

Als laatste de 6 bevestigingsbouten vastzetten en de versnellingsbak etc. terugrijden en vastzetten.

Op zichzelf is dit makkelijk te doen.

Groet,

Bert

Reply
#5
Reactie van bezoeker 'jan', geïmporteerd van het oude forum:

Hallo Marcel,

kijk eeins hier:
http://forum.webmart.de/wmmsg.cfm?id=238...36054&pg=1

Allerlei over koppelingen en 'n tekening van de centreerdoorn

Jan
Reply
#6
Reactie van bezoeker 'marcel', geïmporteerd van het oude forum:

Bedankt allemaal zover voor jullie reactie's!
Het is duidelijk dat er een hoop thuis knutselaars zijn....

De afbeelding van de centreerdoorn heb ik me uitgeprint, en zal die gauw eens draaien.

Alleen wat betreft het "slepen" van de koppeling is me nog niet helemaal duidelijk.
Wat kan hier de oorzaak van zijn?
Olielekkage van versnelling of motor is er niet dus hier ligt het niet aan.

groete,
Marcel.
Reply
#7
Reactie van bezoeker 'Paul', geïmporteerd van het oude forum:

Hoi.

Het slepen/hangen van de koppeling kan 2 oorzaken hebben.
Of de plaat is krom, of de plaat wil niet schuiven op de bakas tijdens ontkoppelen.
De gevoerde plaat zal dan altijd contact houden met (1 van de) ongevoerde platen.

Bij hermontage de vertanding van de bakas licht insmeren met bv kopervet of MoS.

Groeten, Paul.
Reply
#8
Reactie van bezoeker 'Chris Scholten', geïmporteerd van het oude forum:

Marcel, net als Bert heb ik ook de boutjes van de drukgroep zo vast gezet dat de plaat met een beetje duwen nog net bewoog, toen de versnellingsbak ertegenaan gezet, er weer afgehaald, drukgroep vastdraaien en cÈst ca.
Succes, Chris.
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)