Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Ate ombouw naar Brembo R100rs 1976.. wat kan ??
Wat Evert zegt kan goed kloppen: de brembo remtangen hebben (in tegenstelling tot de ATE's) aan de binnenzijde ook een remzuiger en komen hierdoor wat dichter op het wiel te zitten. Bij een gietwiel past het precies, maar vermoedelijk wordt dat lastig bij een gespaakt voorwiel. Zelf neem ik bij het (de-)monteren van het voorwiel altijd één remklauw los van de voorvork.
Overigens durf ik gerust te stellen dat de dubbelzuiger-brembo's ten allen tijden stukken beter remmen dan de best afgestelde ATE's. Wat je van het uiterlijk vindt blijft natuurlijk een puur persoonlijke zaak.
Reply
Hallo,

Voor mij is het nog niet echt duidelijk wat wel en niet kan op mijn R100RS uit 1979. Ik heb op dit moment het ATE remsysteem voor. Deze week krijg ik eindelijk mijn (originele) spaakwielen erop. Hoewel mijn remsysteem al enigszins is verbeterd door middel van Stalhflex remleidingen en hoofdremcilinder op het stuur vind ik dat mijn remkracht alsnog laag is (achteras wordt nu omgebouwd naar trommelremmen).

Mijn vraag is eigenlijk; wat is mogelijk om MET spaakwielen alsnog een BREMBO remsysteem te krijgen, 2 of 4 zuigers? De vernomen mogelijkheden zijn:
- Voorvork verwisselen met eentje van '82 die dubbele Brembo's heeft?
- Voorvork verwisselen met eentje van een R100R die 4 zuigerige Brembo's heeft?

Of blijf het probleem bestaan dat de klauwen tegen de spaken komen? Want de R100R heeft ook spaakwielen met 4zuigerige Brembo's?

Mijn excuus als ik het onduidelijk omschrijft.

Gr. Bastiaan
Reply
Bastiaan,

de hele voorvork wisselen van een later model is de beste optie. De binnenpoten van het oude type zijn de zelfde diameter maar hebben een extra gaatje halverwege de poot, dus als je alleen de buitenpoten wisselt komt dit vrij bij uitveren.
ik weet niet of je met het spaakwiel kan blijven rijden met de beschikbare ruimte tussen klauw en spaak.

Richard
Reply
Met spaakwiel kan je de Brembo's wel vergeten, past niet. De spaakwielen van de RxxR zijn niet te vergelijken want die zijn heel anders opgebouwd en passen sowieso niet in de voorvork, ook niet in die vanaf modeljaar 1981.

Groeten, Ton
Reply
Op een af andere manier kan het dus wel ..
zie : http://www.want.nl/fraaie-custom-bmw-r100rt/

Het lijken me de orginele spaakwielen ... maar of de vork dat ook is ? Misschien uit de vroege K serie ?

Reynout
Reply
De voorvork is dezelfde als ik heb gemonteerd: het type dat van 1980 tot 1984 standaard was (met bremboklauwen). Ik vermoed dat er bij beide remklauwen een paar mm van de binnenzijde is gefreesd om het originele spaakwiel vrij te kunnen laten draaien.
N.B. Je kunt ook overwegen om (voor weinig) een paar gebruikte Japanse dubbelzuiger-remklauwen te kopen. Wel eerst goed meten!
Reply
@OmarB: Dus je bedoeld Japanse remklauwen op bestaande (ATE) poten monteren? En is het verstandig om enkele mm af te frezen van een remklauw?

@Schrijver: Inderdaad, dat is die motor van "Bill Costello" die heeft naar mijn mening de onderpoten wel gewisseld wat dus past met originele spaakwielen.
Reply
Mijn voorwiel, achter moet nog
Reply
Japanse klauwen op een ATE onderpoot lijkt me erg onwaarschijnlijk, die bevestiging is te specifirk dat daar iets anders (Japans of zo) op gaat passen. Je zult minimaal het eerst volgende model voor de brembo's als uitgangspunt moeten gebruiken.

Ik vermoed dat Omar bedoeld, deze brembo onderpoten uit te voeren met een slanker model japanse klauwen ipv de brembo klauwen , en op die manier de vrije loopruimte voor je spaakwiel te creeeren.

De gebruikte vork lijkt inderdaad een 1982 model te zijn. De witte letters BMW op de foto zitten op de plek van de reflector.
Hieronder een plaatje van het orgineel.
http://moto.zombdrive.com/image-trim/144...2.jpg.html

Reynout
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)