Posts: 3
Threads: 3
Joined: May 2015
Reputation:
0
Hallo ,
Ik heb een r100rs uit 1976. Remt zoals bekend zeer slecht aan de voorzijde. :-(
Wat zijn de opties en wat past om naar Brembo tangen te gaan.... Kan ik de oude schijven blijven gebruiken ?
Mocht iemand iets hebben liggen ... Ik hoor het graag.
Alvast bedankt voor jullie inbreng.
Gr Ben
Hoi Ben,
Als de excenters van de klauwen goed zijn afgesteld en je bv. Ferrodo remblokken gebruikt, dan moet er toch wel wat remkracht inzitten denk ik.
Wat je als verbetering redelijk simpel zou kunnen doen, is de hoodremcilinder onder de tank vervangen door een hoodremcilinder aan het stuur. Eventueel in combinatie met Stahlflex remleidingen, moet dat al een hele verbetering opleveren.
Succes, Ton
De zaken die Ton noemt helpen inderdaad. De grootste verbetering bereik je echter door ook een voorvork van de modellenlijn tussen 1980-1984 te plaatsen, want dan heb je dubbelzuiger bremboklauwen i.p.v. de enkelzuiger ATE's.
Ik heb vorig jaar zomer de complete ombouw (voorvork/hoofdremcilinder op het stuur) gedaan en na een dag werk had ik een hele andere boxer qua remmen!
Bedankt voor je reactie Ton... ik zou het inderdaad wel eens willen proberen om de ferodo`s en stalen leidingen te gebruiken echter zit ik ook te denken om gelijk de ombouw zoals OmarB die aangeeft te doen. Alleen even kijken waar dit voor een goede prijs gebruikt uit te halen is.... Enig idee wat jou dit gekost had Omar ??? Kan ik de bestaande schijven blijven gebruiken met de Brembo`s ?? Kan ik iedere Rempomp gebruiken ... volgens mij zijn ze namelijk gecombineerd met de schakelaars als ik me niet vergis. ??
Ik hoor graag van jullie ..
Gr Ben
nieuwe rempomp D = 16mm bmw jaar +- 1981 met stalen remleidingen en zwevende remschijven ga u remkracht meer dan verdubbelen terwijl de looks ongeveer hetzelfde blijft en geen verandering van voorvork hoeft...
Floris,
16mm gaat veel handkracht kosten, 15 of 14mm werkt prettiger. Zwevende remschijven leveren weinig tot niets op met ATE's, omdat de ATE's al flexibel zijn gemonteerd.
Benno,
Ik heb via Marktplaats van een sloop R100 uit 1982 de complete voorvork met bremboklauwen en de bevestigingsbeugel van het voorspatbord, gashandel met rempomp (15mm) en bijbehorende één-in-twee gaskabel en remlichtschakelaar met snoer, een koppelingshandel, een remslangsplitter voor onder de tank, remslang (tussen de rempomp en de splitter) gekocht voor €240,00. De verkoop van de oude voorvork, rempomp en gashandel leverde ongeveer samen hetzelfde bedrag op. Budgettair neutraal dus!
Overigens kun je gewoon dezelfde remschijven blijven gebruiken. Jouw oude schakelaars zouden volgens mij gewoon op het nieuwe handel moeten passen. Wel bestaan er gashandels met twee gaskabels (zoals je nu hebt) en met een één-in-twee gaskabel. Het zou dus kunnen dat je een andere gaskabel moet kopen. Aangezien de serie tussen 1980 en 1984 niet meer de "hondepoot-handels" had maar gebogen handels, heb ik voor de symmetrie ook een gebogen koppelingshandel gemonteerd.
Ik kan remmen met men 3 laatste vingers waardoor ik nog 2 over heb voor de gas. Door een 16mm te gebruiken moet de piston minder diep ingedrukt worden zodat u vingers niet gekneld worden tussen de gas en remhendel.
zwevende remschijven zorgen voor een beter raakoppervlak en een minder grotere speling tussen de remblokken en remschijf waardoor de reactie snelheid van u rem verhoogd.
Duidelijk uitgelegd allen.
Ik ben al weer een stuk verder op weg... Ik ga zonder meer MP eens in de gaten houden ... Zoals ik het lees zal mijn voorkeur uitgaan naar de brembo`s .
Dank voor jullie reactie`s en info !!!
Ik heb ongeveer hetzelfde gedaan als Ton, dubbele schijven en stahlflex leidingen wel de pomp onder de tank gehouden. 16mm pomp gemonteerd. Duidelijke meer remkracht dus een verbetering. Ik heb eerst geprobeerd om er brembo's op te zetten maar met spaakwielen en een 3ribs naaf lukt dat niet, dan zitten de brembo's tussen de spaken, helaas.
grt
Evert