Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Alleen "klik" bij indrukken startknop r100r
#1
Dag mensen, Al enige tijd lees ik stukken op het forum. Nu ben ik zelf lid geworden en heb ik wat hulp nodig. Ik heb zondag nog gereden met mijn r100r. Bij thuiskomst zag ik een oliedruppel hangen aan mijn oliedrukschakelaar. Ik heb de stekker van de oliedrukschakelaar losgetrokken en schoongemaakt. Ik denk dat ik daardoor kortsluiting heb gemaakt (het "vrouwtje" van de stekker heeft het frame geraakt, terwijl, vermoedelijk, de motor op contact stond). Als ik nu de motor wil starten, hoor ik alleen een "klik". Startmotor draait niet. Verlichting brandt gewoon. Heeft een van jullie enig idee wat er aan de hand is?
Reply
#2
Ik vermoed een kapotte zekering.
Reply
#3
Dank voor je reactie. Een zekering is het niet. Ik heb ze nagekeken, en de zekeringen zijn alle 4 nog heel.
Reply
#4
Hallo Corne,

Met de stekker van de oliedrukschakelaar aan de massa kan je volgens mij geen kortsluiting maken.
Als je de stekker aan de massa houd ,gaat alleen het oliedruklampje branden.

De oorzaak van het niet starten moet je ergens anders zoeken, bv:
Slechte massa (massa kabel)
Slechte verbinding van de + kabel aan de accu of startmotor
Slechte koolborstels (te kort) ,geef eens een tik tegen de startmotor
Andere storing aan de startmotor, of bendix

Is de klik te horen bij de startmotor (bendix) ??
Reply
#5
Als bovenstaande het niet is, vermoed ik een 4 polig startrelais, ergens te vinden onder de tank.
Sowieso goed om alle contacten na te kijken en schoon te maken, ook die van de stuurschakelaars.
Volgens mij zitten bij dit type alle bedradingskoppelingen onder de tank.
Tzt ook oliedrukzender vervangen [ en niet TE vast draaien.]
Reply
#6
Hallo Cornevantoren

Zie in de link wat ik heb ervaren en geadviseerd.
Er staat daarin nog meer geschreven over jouw probleem. Hopelijk heb je er wat aan en brengt het je weer tot rijden. bmwgs heeft kennelijk hetzelfde als ik ervaren.
Het relais wat ik destijds gerepareerd heb (inwendige contacten gereinigd) werkt overigens nog steeds perfect en heeft tot nu toe niet één keer geweigerd. (Ook R100R 1992)

http://forum.hobbyist.nl/discussion/comm...ment_46587

Succes en groet,

JaapdeLeeuw
Reply
#7
Beste mensen,
Dank voor jullie adviezen! Ik ga er mee aan de slag en laat nog even weten hoe het is afgelopen.
Groet,
Corné
Reply
#8
Zeer waarschijnlijk de relais die links onder de benzinetank zit De kabelboom wat opheffen en dan de relais verwijderen en je zal merken dat alle contacten groen zijn geoxideerd. Zowel die van de relais zelf als deze van het huis. Dus beide licht opschuren en meteen ook alle andere relais alsook de verbindingen op de diodeplaat opschuren.
Reply
#9
oh, ja, voornaamste nog vergeten, start relais best ook openen en zeer licht opschuren (tussenin) Met mij was op deze manier het heuvel meteen verholpen.
Reply
#10
Beste mensen,
Even de afloop van het startprobleem. Uiteindelijk is gebleken dat het toch de startmotor was; deze zat helemaal vast. Inmiddels is de startmotor vervangen (en meteen de oliedrukschakelaar). Mijn R100R start en rijdt weer als een zonnetje. Nogmaals dank voor al jullie adviezen.
Groet,
Corné
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)