Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
welk emotor olie voor swingarms BMW?
#1
Reactie van bezoeker 'Jan Kok', geïmporteerd van het oude forum:

Geacht forum, wie kan mij vertellen welke olie het beste is voor een R69? Dit in verband met de adviezen dat een bigendlager met rollagers multigrade olie "kapot"slaat binnen korte tijd.(zie het motorrijwiel) En mono olie bijna niet meer te koop is.Bedankt, Jan
Reply
#2
Reactie van bezoeker 'Jan Kok', geïmporteerd van het oude forum:

sorry, bron is BMW Mono Club Nederland, en het zijn de polymeren die stuk geslagen worden .gr jan
Reply
#3
Reactie van bezoeker 'Dick', geïmporteerd van het oude forum:

Raar verhaal van die stukgeslagen polymeren. In elke (auto) en motor zit tegenwoordig multigrade olie. er draaien diverse componenten : distributieketting, oliepomp, nokkenaslagers, kleppenmechanismen en andere zaken die polymeren kapot zouden kunnen draaien of slaan. Juist in deze moderne sneldraaiende motoren gebruikt men Synthetische olie met veel polymeren. Ook de vervangingsinterval van deze olie wordt staads langer. Ra, Ra stukgedraaide polymeren ??. Als je er voor vreesd, gewoon op tijd vervangen, voordat de polymeertjes onderin de carterbak liggen te sterven. Trouwens die R69 draaid geen hoge toeren en loppt wellicht 5000 km per jaar. Heb zelf o.a een R26 met alleen rollagers en die loopt al sinds 1980 op multigrade olie. geen probleem tot op heden.
Reply
#4
Reactie van bezoeker 'P.Duitmann', geïmporteerd van het oude forum:

Als er iemand is,die hier een antwoord op weet,is dat Jan Beck,van Beck's motoren in Wijhe.
Succes, Peter
Reply
#5
Reactie van bezoeker 'rob', geïmporteerd van het oude forum:

Castrol GP 20W50
Flauwekul van de polymeren.
Wel is het zo dat als je overstapt van single grade naar multigrade olie je moet oppassen omdat de reinigende eigenschappen van multigrade olie veel hoger zijn, waardoor er vastgekoekt vuil los kan komen wat in de kleinste olietoevoergaatjes kan blijven hangen. Hierdoor kan je bigend kapot gaan. Als je ervoor zorgt dat je blok aan de binnenkant schoon is en de slingerplaten schoon zijn is er niks op tegen om multigrade te gebruiken.
Reply
#6
Reactie van bezoeker 'Dick', geïmporteerd van het oude forum:

Olie : Heb jaren (meer dan 200.000 km R75/6 en R80/7) Valvoline van de bouwmarkt gebruikt, geen probleem, wel op tijd verversen want olie verzuurt en de dopes in multigrade olie verliezen hun werking na lange tijd. Ben er van Noordkaap tot Griekenland heel Europa mee door geweest. Laatste jaren olie van Hobbyist, ook prima.
Bij overschakelen van single op multigrade moet het blok inderdaad wel "schoon" zijn.
We hebben het niet over F1 motoren, daar liggen de eisen wel iets anders.
Reply
#7
Reactie van bezoeker 'wiebe veen', geïmporteerd van het oude forum:

rij vanaf 1978 een r50 waarmee ik zo,n 40000km mee heb gereden , altijd 20w50 gebruikt van de goedkope huismerken , hema,karwei , enz. dus....
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)