Posts: 39
Threads: 16
Joined: Oct 2012
Reputation:
0
nou nou..nieuw probleempje. Redelijk uit het niets.
begon tijdens vd snelweg de afrit doorrijden..gesputter.
Als ik dan terugschakel en genoeg gas geef stopt het wel.
Nu start ie gewoon niet meer!
Startmotor draait volop. maar hij 'lijkt' geen benzine te krijgen.
(tank vol. vlotterkamer vol/schoon sproeiers schoongeblazen. en hij ruikt naar benzine als de startmotor zijn best doet)
Ik denk aan een vonk probleem.
Kabel van bouchie naar boubine zit los bij de boubine! en zat allemaal groen stof op. Zit dat daar altijd los? de andere kant zit vast.
Dat die kabel loszit is al zeker 2 jaar zo trouwens. ooit vertelde iemand me eens dat dat niet uitmaakt. kan dat ineens een probleem geven?
dit weekend maar eens op de knibbels(is dat fries voor knieen?)
groet! uit Nieuwegein
Groen stof is koperoxide.Geeft weerstand. Groene aanslag verwijderen.Kabel mag niet loszitten. Als je een kabel hebt met contactlippen: deze wat uitbuigen zodat hij beter in de bobine aansluiting klemt.
Voor dat klusje hoef je niet op de knibbels (tenzij je heeeeel groot bent!)
Met vriendelijke groet,
PeterH
Dank Peter.
hier een aantal fotos van de situatie nu.
links zit netjes vast met een soort klemmetje. en rechts lijkt zonder klemmetje gemotneerd te hebben gezeten en allemaal koperoxide in het gaatje (1 grote rommol in die ingang)
Hoe kan ik het draadje weer juist aansluiten. tips?
moet ik een klemmetje kopen? en de boel schoomaken met een..??
bedankt voor het meedenken.
man man man... koopt gewoon nieuwe bobijnen.. of elektronische SH ontsteking... nooit meer problemen....
Bobijn is iet solid, dus als er binnen al aangetast is, is het letterlijk voor de vuilbak...
Er moet in ieder geval een nieuwe contactlip ("klem") om de kabel, want anders maakt de bougiekabel geen goed contact met de bobine. Gezien de vervuilde staat van het geheel raad ik je zowiezo aan om beide bobines met hun aansluitingen goed te reinigen met een doek met b.v. WD40 of contactspray. Kun je meteen controleren of de verbindingskabels en stekkerverbindingen van beide bobines niet vervuild of beschadigd zijn, want het zijn n.l. twee in serie geschakelde 6 Volt-bobines.
N.B. Nieuwe bobines kopen kan altijd nog (en een goede maar peperdure SH-ontsteking ook).
Inderdaad schoonmaken met contactspray, poetsdoek en schroevendraaier oid.
Omdat op de foto de contactlip (klemmetje?) ontbreekt en wel een stukje metaal uit de isolatie steekt vrees ik dat DIE lip nog in de bobine-aansluiting zit, of min of meer volledig weggeoxideerd is. Als je hem er uit geprutst krijgt (pielen met een kleine schroevendraaier) moet hij aan dat stukje uitstekend metaal gesoldeerd worden.
Klemmetje is niet los te koop, gaat samen met de kabel.
Gezien de hoeveelheid oxide dicht de rubber manchet niet goed af of heeft niet goed gezeten.
Met vriendelijke groet,
PeterH
Bobine gat schoongemaakt. ik nam aan dat ik het draadje hiertegaan moest drukken. draadje ff afgeknipt zodat er een fris puntje ontstond. toen heb ik ipv dat klemmetje de restruimte volgestop met tyrips(2 stukkies) als tijdelijke oplossing. Hij deed het gelijk weer! dank voor de tips. ja ik weet dat ik een prutser ben maar als 'boerenverstand' klusser gaat het nog aardig. Tis wel tijd voor een werkplaatshandboek. iemand een kopietje of pdf daarvan?
Groet!
Een meer permanente oplossing is een strookje messing van ca. 4 mm breed zo buigen (U-vormig) dat het verend in de bobine-opening past. In het middelste stuk van de U een gaatje van 1,5 mm boren en daar de kern van de bougiekabel in vastsolderen.
Volgens mij heb je gewoon een nieuw clipje nodig, alhier verkrijgbaar voor € 1,=