Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Hoe controleer ik of de spanningsregelaar de laadstroom onderbreekt?
Vanmiddag een nieuwe accu gehaald voor mijn R60/5 omdat de vorige na heel korte tijd de startmotor niet meer rond kreeg en de spanning terugzakte naar 5 volt. Dit was al de tweede accu, de eerste was al dood toen hij uit de doos kwam. Nu heeft onze leverancier gezegd dat ik toch maar eens goed moest controleren of er niets fout zit met mijn spanningsregelaar. Ik heb mijn multimeter op de tank getaped en ben een stukje gaan rijden. De piekspanning bij hard optrekken bedroeg 14,1 volt. Normaal rijden zonder licht aan gaf 13,7 volt, met licht aan 13,2 volt. Bij thuiskomst motor uitgeschakeld en 13,2 volt gemeten. Na een poosje was dit gedaald naar 12,75. De Hobbyist zegt nu dat ik moet controleren of de laadspanning wel onderbroken wordt als de normale accuspanning bereikt wordt zodat de accu niet overbelast wordt en gaat koken. De vraag is hoe ik dat moet doen. Ik dacht dat als de maximale laadstroom (14,1 volt in dit geval) in orde is en de accu spanning in rust 12,75, de spanningsregelaar zijn werk goed doet of zit het anders?
Reply
Toen mijn oude spanningsregelaar de geest gaf, liep de wijzer van mijn (gemonteerde) voltmeter zowat van de schaal af (zoveel spanning werd er doorgegeven)! Dat lijkt bij jouw motor niet het geval te zijn en ik vermoed dat de oorzaak niet bij de spanningsregelaar gezocht moet worden.
Als het contact uit staat wordt er dan inderdaad geen stroom meer afgenomen van de accu?
Wat voor een accu gebruik je? Ik heb namelijk nogal wat ervaringen gehoord over onverklaarbaar snel sneuvelende gelaccu's.
N.B. Uiteraard doet je spanningsregelaar niets als de motor niet draait.
Reply
Ik heb de multimeter tussen de accu en het frame geplaatst, er loopt geen lekstroom door. Mijn eerste 2 accu's waren van het merk Dynagel of Dynavolt, ook bij de Hobbyist gekocht. Nu heb ik een Exide. Deze heb ik voor de zekerheid maar in mijn K75 gezet, die geen problemen heeft. De accu die daar uitkwam is een 2 jaar oude Exide, gezuurd, en deze staat nu in de R60/5. Het gekke is dat de eerste Dynagel dood was toen ik hem uit de doos haalde. De tweede heeft het enkele korte ritjes (ca. 25 km) uitgehouden en kreeg daarna de startmotor nog maar 2 keer rond voordat hij stilviel. Tijdens het starten zakte de spanning terug naar 5 volt, dood dus. Ik ben nu een beetje bang om weer een accu in de strijd te gooien, wil eerst zeker weten dat alles in orde is.
Reply
hoi Theo,
waar Omar op doeld is de vraag of de accu bij stilstand niet wordt leeggetrokken door een "lek".
Je multimeter zelf heeft , in de stand spanning-meten, een hele hoge weerstand dus ontstaat hierdoor geen lek.

Om een lek te zoeken kun je de multimeter in de plus lijn vanaf de accu zetten, dus de pluskabel losnemen en de meter in (milli) Ampere stand tussen de kabel en de accu houden .

Misschien is er mis waardoor de accu bij stilstand wordt leeg getrokken en hij daarom wat later niet meer wil starten cq. je accu te leeg wordt en dus stuk gaat.

De door jou gnoemde laadspanningen met/zonder licht lijken mij niet vreemd of hoog.

succes
Reynout
Reply
ja, Reynout, ik had de meter ook in de amperestand gezet, vergeten te vermelden....
Reply
Een vraag: zijn die twee laatste accu's onderhoudsvrije accu's, dus door de fabriek met vloeistof gevuld.

Als het een niet al te gangbaar merk/model is staan ze zo maar een paar maanden bij de hobbyist op de plank. En daar kunnen ze niet tegen. Gaan de platen sulfateren en loopt de capaciteit terug.

Ook deze accu's moeten ééns in de zoveel maanden een paar uur aan een acculader hangen, het liefst gelijk bij ontvangst bij de handelaar.

Als het goed is zal er ergens op de bovenkant een code staan waar de productie maand en jaar uit op te maken is.
Reply
Het waren gel accu's en de Hobbyist heeft er goede ervaringen mee, ik ben een van de weinigen die er mee terugkwam vanwege een defect. Het is de 19 amp uitvoering, dus behoorlijk courant.
Reply
Zoals ik al eerder stelde: de ervaringen met gelaccu's inzake de betrouwbaarheid zijn zeker niet unaniem positief.
Reply
Als ik het zo lees, denk ik eerder aan de startmotor. Een R60/5 heeft een Bosch startmotor die véél stroom trekt, een 19 amp/h accu heeft het daar al snel moeilijk mee. Zorg In ieder geval voor schone contacten van de accukabels en de aansluiting op startmotor en versnellingsbak.

Groeten, Ton
Reply
Maar toch niet zo moeilijk dat een nieuwe accu het een paar ritjes goed doet en vervolgens overlijdt? Startmotor is deze winter los geweest en kontakten opgeschuurd.
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)