Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
R 65 loopt maar zonder power
OK dank.
Heb nog wel een probleempje ondervonden.
Tijden een wat langere rit gestopt en wilde weer starten. Maar het neutraal lichtje bleef uit terwijl ze wel neutraal stond. (diverse keren gechecked) Dientengevolge niet mogelijk om elektrisch te starten. Dus aangeduwd (geen probleem liep direct). Later tijdens het rijden geen verbinding tussen motor en achterwiel. Kreeg geen versnelling meer ingeschakeld.
tijdens het uitlopen heen en weer geschakeld uit eindelijk zonder koppeling. opeens ‘pakte’ de bak weer en kon ik probleemloos verder rijden. Tot nu toe geen problemen meer gehad. Koppeling pakt erg ‘brusk’ aan maar dat is vanaf het begin. Wat kan dit zijn geweest?
Reply
Je kan je motor alleen starten als:
1) De bak in de neutraal stand staat, en de neutraalschakelaar word bedient zodat het het lampje gaat branden, en/of
2) De koppelingshendel word ingetrokken en het schakelaartje in het handvat word bediend.
Er kunnen dus diverse onderdelen betrokken zijn bij het euvel, waaronder de genoemde schakelaars, en alle electrische draden en stekkers in dit dit schema
Bovendien zit er ook nog een relais, een diode en een startknop in dit schema.
Als hij de volgende keer weer niet start, verbind dan eens bij het stekkertje bij de neutraalschakelaar (die langs je onderste framebuis) de contacten door met bijv een paperclip
Start hij dan wel, dan weet je dat de schakelaar hapert, of de draden erna toe niet lekker zitten.

Bep

P.S.
Er hoeft niet perse iets mis te zijn met de koppeling.
Als dit je eerste BMW is ,kan het zijn dat je moet wennen aan een motor, met een droge plaat koppeling.

Reply
Als er een versnelling is ingeschakeld en het neutraallampje brandt niet (schakelaar defect of mankement in de bekabeling) dan kan je we electrisch starten als je de koppeling intrekt.

Wat betreft de koppeling: versleten, wellicht vertanding van koppelingsplaat. Diagnose kan je alleen goed stellen door de versnellingsbak uit te bouwen en de koppeling te demonteren.

Groeten, Ton
Reply
Quote:............ opeens ‘pakte’ de bak weer en kon ik probleemloos verder rijden. Tot nu toe geen problemen meer gehad. ....................
Noch de koppeling, noch de versnellingsbak zijn het ene moment versleten en het volgende moment ineens niet meer. Kortom: het zal ongetwijfeld een kleinigheid zijn die dit probleem veroorzaakt.

Misschien heeft Bep wel gelijk en zat je gewoon in één van de extra "neutraalstanden" (tussen bijvoorbeeld de 2e en de 3e). Wanneer je per ongeluk niet goed doordrukt in de volgende versnelling kun je in zo'n "vrijstand" terecht komen en dan brandt het groene neutraallampje niet.

Wat betreft de bediening van de koppeling: die vraagt bij de meeste boxers van voor 1980 vrij veel handkracht (varieert nogal sterk per motor) en de koppeling grijpt inderdaad doorgaans vrij bruusk aan. Dit laatste is enigszins te verbeteren door de spiebanen van de koppeling licht in te vetten met Staburags. Het blijft echter een droge koppeling dus je zult er ook aan moeten wennen.
Reply
Heb ik bij geen van mijn R'en <1980 ooit last van gehad. Koppeling grijpt mooi zacht aan, net als in de auto. Bruusk aangrijpen heeft niets met het principe van een droge plaat koppeling te maken m.i, wel met verkeerde montage, afstelling en/of onderhoud.

Groeten, Ton

Quote:... en de koppeling grijpt inderdaad doorgaans vrij bruusk aan. Dit laatste is enigszins te verbeteren door de spiebanen van de koppeling licht in te vetten met Staburags. Het blijft echter een droge koppeling dus je zult er ook aan moeten wennen.

Reply
Tsja, dat is wat moeilijk vergelijken op zo'n forum. Maar ik vergeleek het aangrijpen van de koppeling vooral met Japanse (viercilinder-)motoren met een natte meervoudige platenkoppeling. Zo'n grote ouderwetse twin met een enkele droge plaat is dan toch echt anders.
Reply
Machien heeft lang stil gestaan. Kan zijn dat de koppelingsplaat stroef over de splines beweegt waardoor het aangrijpen bruusker is dan normaal.
Beetje Staburags of spec. koppelingsvet kan dat verhelpen.
Kabel, druklager enz. gaat soepel?
Bak: als de koppeling hapert is schakelen onbetrouwbaar.Eerst dat maar aanpakken denk ik.

Met vriendelijke groet,

PeterH
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)