Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
R 65 loopt maar zonder power
Hallo allen.

Ik ben de gelukkige eigenaar geworden van een R65 uit 1980.
Heeft jaren in een tuin gestaan maar liep vrijwel meteen na het schoonmaken van de vlotterkamers en tank en montage van een opgeladen batterij.
Alleen is rijden vrijwel onmogelijk omdat er geen vermogen vrij komt. Zonder choke slaat hij bij geringste vermogensafname af. Met choke en veel toeren kan ik er mee rijden en ca 15-20 kmh mee halen...
Waar te beginnen, iemand een idee: carburateurs? contactpunten? klepspeling?
Reply
Ik zou als eerste de carburateurs uit elkaar halen en schoonmaken. ook het bovenste deksel eraf en membramen nakijken. Klepspeling nakijken, compressie meten. Luchtfilter nakijken. Bougiekabels vervangen.
Na al die jaren olie verversen en oliefilter kan ook geen kwaad. Succes.
Reply
Je weet dat hij start, dus in principe werkt alles. Mooi begin!
Nu stap-voor-stap alles nalopen zoals bmwgs heeft geschreven. Ik zou zeker het luchtfilter vervangen. Voor de prijs hoef je het niet te laten.
Succes ermee!
Reply
Aangezien de motor het op de choke en bij veel toeren (gaskraan helemaal open?) nog het beste loopt, verdenk ook ik de carburateurs. Ik vermoed dat door het lange stilstaan de benzine "vergomd" is in de carburateurs, waardoor de sproeiers en kanaaltjes in de carburateurs verstopt zijn geraakt. Uit elkaar nemen en reinigen (eventueel ultrasoon) is mijn advies.
Reply
Aanvulling op Omar: o.a. de lucht-bijmengkamers rond de hoofdsproeiers kunnen vol prut zitten.

Met vriendelijke groet,

PeterH
Reply
Ok carburateurs eerst dus... Dank !

Reply
Als het ding zo lang heeft stilgestaan, en je wil er mee gaan rijden, doe dan gelijk een grote beurt.
Dus: olie+oliefilter, kleppen stellen, nieuwe bougies, puntjes en condensator en tijdstip aftellen, smeer en controleer je vervroeger.
De carburateurs reinigen, mengsel aftellen en synchroniseren.
Controleer je remmen, stel alles goed af ,en ververs de remvloeistof.
Maak alle electrische contacten die je tegenkomt goed schoon.
Controleer de verlichting.
Ververs versnellingsbak, aandrijfas, en eindoverbrengings olie.
Bandenspaning en banden controleren.
Stel de koppeling af.
Klaar om veel plezier van te hebben!!!
Er zijn nog meer aandachtspunten, zoals p.a.het smeren van prise-as.enz
Koop dus ook een goed handboek voor het ondehoud en stel je vragen hier op het forum als je er niet uitkomt.

Reply
Let ook vooral op wat er uit de versnellingsbak komt, is dit nog olie of is het door het lange buitenstaan een emulsie van olie en water geworden? Er komt namelijk vrij makkelijk water in de versnellingsbak via de aandrijving van de kilometertellerkabel.

Als het geheel eenmaal goed in orde is, leg er dan ook nieuwe banden op, bv. Conti Classic Attack of Bridgestone BT45. De oude banden zijn dor het jaren lange staan waardeloos geworden en een fatsoenlijke bocht zal je er niet mee kunnen rijden!

Reken op een investering van minimaal 1.000 euro om een fijn rijdend karretje te krijgen.

Succes, Ton
Reply
Quote:...........................................................................................................
Als het geheel eenmaal goed in orde is, leg er dan ook nieuwe banden op, bv. Conti Classic Attack of Bridgestone BT45. De oude banden zijn dor het jaren lange staan waardeloos geworden en een fatsoenlijke bocht zal je er niet mee kunnen rijden!

Reken op een investering van minimaal 1.000 euro om een fijn rijdend karretje te krijgen.
Wat een dure banden zijn dat!
Maar alle gekheid op een stokje: als je alles zelf doet en geen echte defecten tegen komt, dan praat je over hooguit € 400,00 (alle vloeistoffen en banden).

Reply
Omar,

Die motor heeft jaren buiten gestaan. Alle bowdenkabels zou ik sowieso ook vervangen, alle rubber delen, nieuw zadel, uitlaten etc. en dan gaat het al leuk verder oplopen. Laat staan als er een grondige versnellingsbakrevisie nodig is (bv. door lang staan met water in de olie, alleen voor die bakrevisie ben je snel tussen 800 en 1000 euro kwijt als je het door een professional laat doen. Daarom schreef ik ook voorzichtig minimaal 1000 euro.

Groeten, Ton

Ps.
Banden zijn inderdaad niet goedkoop. Ik heb 8 weken geleden voor een set Conti Classic Attack + binnenbanden en montage 313 euro betaald
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)