Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Vulplug cardanolie muurvast
Beste forumleden,

Ik zit met een lastige situatie. De vulplug van mijn cardan (K75 uit 1991) zit zo vast dat ik hem met geen mogelijkheid meer fatsoenlijk open kan krijgen. Toch zou ik graag de olie willen verversen. Is het mogelijk om dit via de snelheidssensor te doen bovenop de cardan?

Mvg.
Marijn
Reply
eventjes(1-5min) verhitten met een thuisbranderke kan wonderen doen, en blussen met wd 40. en bij het monteren eventjes kopervet aandoen, komt hij volgende keer sneller los.
Reply
Beste Floris,

Bedankt voor je reactie. Ook deze manier heb ik al in grote lijnen geprobeerd. Ik heb bij een andere K75 gekeken en daar steekt de plug 1,5mm verder uit dan bij die van mij. Of te wel er is in het verleden (flink) mee gerommeld. Ik ben er zelfs mee naar de garage gegaan en het enige wat ze daar zeiden was: 'succes'. Thuis zat ik aan de optie te denken van bijvullen via de snelheidssensor vandaar de vraag.
Reply
Hoi ,
Niet de plug verhitten want dan zet die alleen maar meer uit.
Eventueel de omgeving iets verhitten.
gr. eric
Reply
Even los van al het verhitten: mijn vraag is eigenlijk of het mogelijk is om mijn cardan bij te vullen via de snelheidssensor?
Reply
Ik ken de K75 technisch nauwelijks, maar als ik er van uit ga dat de pulsgever op het kroonwiel zit (gokje) en de pic-up op het cardanhuis en er uit geschroefd kan worden zou ik zeggen dat bijvullen kan. Er is een niveau-controle plug oid ? Dan zou je je de sensor er uit kunnen draaien en bijvullen, als het spul overloopt werkt die route blijkbaar en kun je aftappen en verversen.

Heb je overigens de vulplug al laten "schrikken"?

Met vriendelijke groet,

PeterH
Reply
Hoi.

Olie vullen via de sensor gaat prima, je hebt alleen geen niveau indicatie.

Tap de ouwe olie af in een maatbeker oid en vul dezelfde hoeveelheid bij, ongeveer 250 mL, dan zit je goed.

Groeten, Paul.
Reply
Het lijkt mij verstandig dat je jouw probleem ook even voorlegt aan het het K-Forum op

http://www.bmwk.nl/

Er is daar heel veel specifieke kennis over de k-serie aanwezig.
Reply
In plaats van verhitten met een externe warmtebron, zou ik een eind gaan rijden, de eindoverbrenging wordt dan sowieso warm.

Vervolgens zou ik de bout laten schrikken zoals Peter zegt, dus een goed passende sleutel met een verlenging er op, en dan met een hamer een harde tik tegen de verlenging geven. Wel even zeker weten dat je de goede kant uit draait ...

Succes, Ton
Reply
Via de sensor bijvullen is geen echte oplossing.Die plug moet eruit.Hoe langer je de verlenging maakt, hoe groter de kracht die op de plug werkt.Dus gewoon laten schrikken, bij mijn weten is er nog nooit een plug blijven zitten. Niet aarzelen, gewoon doen.
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)