Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Drie vragen R80/7
Hallo,

Ik heb drie vragen over mijn R80/7 uit '77.

1) ik heb een nieuw stuurslot dat ik wil monteren. Is het aan te raden om het slot voor montage in te vetten?
Zo ja, welke deel en met welk vet? Ik heb gewoon lagervet in huis, maar ook wat Stubarags NBU 30 PTM.

2) Voor de vulopening van de versnellingsbak heb ik een bout met kijkglaasje gekocht. Hierbij zit een (rubber) platte pakking van ongeveer 2mm dikte.
Ik neem aan dat deze ipv de aluminium dichtring wordt geplaatst, en niet allebei?
Normaal moet de bout van vulopening op 28-31Nm worden vastgezet volgens mijn wphb. Veranderd deze waarde door de dikke rubberachtige pakking?

3) Als ik bij de peilstok van motorolie kijk op Realoem dan zie ik bij nummer 11 op de tekening een afdichtring staan.
In de lijst staan echter bij nummer 11 twee ringen, een O-ring en een Alu ring.
Heb ik ze beide nodig?
Link naar onderdeelfiche:
http://www.realoem.com/bmw/showparts.do?...g=11&fg=42

[Image: 350cc5a64bb469a9ea14ca4dfd6531.png]
Reply
Olieglas ziet er trouwens ongeveer zo uit:
[Image: c31a7fc833a1c8af817e8afa3b4f5c.jpg]
Reply
1. invetten is nooit echt slecht, houdt vocht en water weg, handig als het ook de juiste olie is, spuitbus met sleutel symbool?
2. gewoon de nieuwe pakking die er bij zat, werkt goed, ik heb die ook zitten.
3. ik heb 1 met een temperatuurmeter op en dat is een rubberen, originele heb ik ook en dat is een alu dichting. (maakt niet echt uit denk ik, als je een zanderige tocht voor de boeg hebt zou ik voor de rubberen gaan.
Reply
Floris, draai je de moer met peilglas op het zelfde aantal Nm vast, of doe je het op gevoel?
Het lijkt me dat de rubberpakking ipv alu-ring van invloed is op het aanhaal moment.
Reply
Omdat het heel licht voelde, (waarschijnlijk een alu legering) heb ik het meer op het gevoel gedaan. (mijn truk is met de pink ongeveer 20 centimeter van de sleutel draaien (moment), zo kan je het minder rap kapot draaien. Er komt ook geen druk op en het is nieuwe pakking dusja...
Reply
Voor wat betreft de afdichting bij de peilstok ben ik er uit. De Alu-ring is voor als je een alu-peilstok hebt, en de O-ring is voor de modellen met een kunststof peilstok.

Kan ik iemand gratis blij maken met een nieuwe O-ring voor een kunststof peilstok? De postzegel is op mijn kosten :-)
Het is BMW nr 11431337308.
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)