Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Kuip r80rt reparatie
Heren, ik zit met het volgende probleem: de kuip van mijn beemer zit rechts voor los. De moer die aan de rechterbovenkant van het "hertengewei" de kuip in gaat is dolgedraaid. Zit de schroef in het plastic gedraaid of is er een metalen schroefdraad in gemonteerd? Hoe is dat in het betreffende geval het beste te repareren?
Alvast bedankt!
Reply
In de kuipdelen zitten op de bevestigingspunten messing busjes met inwendig schroefdraad in de kunststof delen gelijmd. Die gaan op den duur los zitten, omdat er kleine barsten rondom de busjes ontstaan. Het is mogelijk om zo'n loszittend busje opnieuw vast te lijmen met een goede twee-componentenlijm, maar mijn ervaring is dat het geen permanente oplossing is, want de oorzaak ligt in de veroudering van de kunststof kuipdelen. Het was in ieder geval voor mij de reden om de RT-kuip van mijn motor te verwijderen en verder kuiploos door het motorleven te gaan. (Iets waar ik overigens nooit spijt van heb gehad).
Reply
Bedankt OmarB! Ik heb inmiddels gezien dat je gelijk hebt. Het busje is inderdaad los gekomen. Komend weekend ff klommelen om te zien of ik dat nog gemaakt krijg.
Reply
Helaas. Heb hier zelf tig jaren mee lopen rommelen en nooit echt opgelost gekregen. Inderdaad, messing busje schoongemaakt en met twee-componenten lijm vastgezet. Maar na nauwelijks twee dagen rijden was het alweer losgescheurd. Het omringende materiaal wordt bros na verloop van tijd en verkruimeld.
Reply
Voor een vorig motortje (morini camel) de busjes in het koplampkuipje vastgelijmd met constructielijm. Deze lijm bruist waardoor het hele oppervlak van het gat een goed contact krijgt met de bus. Een risico is dat grote barsten open gedrukt worden, is bij mij niet gebeurd.
Het resultaat was een bus die goed vast zat.
Reply
Afgelopen zomer met de R80rt naar de Franse Alpen gereden. Hele Kuip zowat los gerammeld. Thuis opgelost met een simpele doch doeltreffende ingreep:
Plaats een extra ring tussen het frame en de kuip. Een eventueel los zittende bus draai je dan vast tegen deze ring! Bij mij werkt dit uitstekend! Kuip zit weer moervast.
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)