04-14-2015, 02:24 PM
Hallo, kan ik de schakelaar vervangen zonder de bak te demonteren? R100RT 1980
Vrijstandschakelaar vervangen
|
04-14-2015, 02:24 PM
Hallo, kan ik de schakelaar vervangen zonder de bak te demonteren? R100RT 1980
04-14-2015, 09:45 PM
Ja is mogelijk , als je geen te grote handen hebt . Olie aftappen - Achterste draadeind waar motorblok mee vast zit , zover eruittrekken tot de vulbus (spacer) er van tussen kan . Zie foto . Deze kan wel klem zitten , dus met een hamertje weg tikken. Dan heb je meer ruimte voor je hand en sleutel . Draadjes los . Als de oude er uit is eerst de draadlengte opmeten en vergelijken met de nieuwe . Er zijn n . l . 2 lengtes in de handel . Als de nieuwe iets langer is , een extra koper afdichtingsring bij bijleggen . Er zit een kogelvormige punt op het eind , als die na montage ingedrukt blijft zal het groene lampie nooit branden. Niet te vast draaien , het ding is hol. Draadjes derop priegelen. En effe contact aan , als ie brand is het o.k.
04-15-2015, 06:40 AM
En even opletten dat je het juiste type schakelaar aanschaft, er zijn twee soorten nml. De ene schakelt door indrukken van de kogel in, de andere schakelt als de kogel niet is ingedrukt.
Groeten, Ton
04-15-2015, 09:45 AM
Mijne is ook net beginnen lekken. Ik zit te denken om er een gewone bout in te draaien dan een schakelaar van 30 euro die weer kapot kan gaan, natuurlijk is het niet handig als je geen lampje van neutraal ziet staan...
04-15-2015, 12:36 PM
Dat kun je natuurlijk ook doen, Floris, maar mijn ervaring is dat die neutraal-schakelaar zelden of nooit stuk gaat.
04-15-2015, 06:08 PM
Ik weet niet welk model je hebt, maar bij de latere modellen zit de neutraalschakelaar als veiligheid in het startcircuit. Dus los laten hangen van die bedrading kan wel eens startproblemen opleveren.
04-15-2015, 06:18 PM
Ik heb even gegoogeld en het internet toont toch veel resultaten op da vlak. Sommige zitte zelf soort van plastiek of hars over te gieten.. ik vin de opbouw en plaats van die schakelaar alles behalve ideaal. Vandaag net een rit opzitten van 4uur en het gaat prima. Ik heb wel nooit bevestigingssignaal dus is het wel voet behendigheid. Mijn model is bmw r100rs 78 dus geen onderbreking. Voorlopig lekt mijn carbu meer dan die schakelaar
04-16-2015, 10:25 AM
Oke, bedankt allemaal. Ik heb een nieuwe besteld dus ik ga hem vervangen.
Groet Ludi
04-16-2015, 12:21 PM
even foto delen van mijn lek
04-16-2015, 08:10 PM
wil ook even reageren op het vervangen van de vrijstandschakelaar. in mijn motorblok R75/5 van 1972 zit ook een schakelaar die waarschijnlijk kapot is. ik wilde deze ook vervangen door een nieuwe. Ik heb hiervoor echter een zeer bekende BMW monteur uit het oosten voor gebeld alvorens de schakelaar te verwijderen, en deze vertelde het volgende : als je de schakelaar los draait bestaat het gevaar dat hij in de versnellingsbak valt en dan kun je er niet meer bij. mocht iemand zeker weten dat het wel mogelijk is zonder de versnellingsbak te verwijderen hoor ik dit graag. ps, als ik de uiteinden van het klokje verbind door een schroevendraaier brand het lampje wel. mag dus ervan uit gaan dat die kapot is ?
vriendelijke groet Wil. |
« Next Oldest | Next Newest »
|