Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Start-amperage en accu's
#1
Hi R riders,

Enkele ervaringsfeiten. Sommige van jullie vroegen eens om e.a. op te schrijven. Na 247.000 km op de R100RS heb je wat te melden.

Na de winter laden we onze accu's nog eens goed op en verwachten dat ie het doet. Dit keer viel het tegen.
De R100RS is een 500 cc-per-pot-hoge-compressie machine, dus dat lijkt er sterk op dat je een 2.0 liter 4 cilinder autosport-motor probeert te starten.
Dat soort auto's hebben i.h.a een 55Ah accu met 400 Amp startstroom.
M´n Alto is een 1000cc/4 cilinder met 35 Ah... en BMW 1000cc tweecilinder met 28Ah.
Wij (BMW dus) probeert het starten met veel minder Ah's en Amps uit een veel kleine accu.

Lezend in achtergrondinformatie vertelde een accuspecialist dat in zo'n geval 150 tot 300 start gewoon is voordat de accu is versleten.
Normaal is de levensduur 1000 koude starts bij een auto, dus afhankelijk van het gebruik, bijv 4 tot 6 jaar met 225 dagen gebruik per jaar. Soms langer, als je veel lange stukken rijdt.

M'n 53030 Varta accu hield het 4 jaar vol. Omdat ik langs een naburige accuhandel reed kocht ik daar een 53030 accu, merk Nitro, 1 jaar en 5 maanden hield deze het vol. Nu is het vergelijk niet helemaal OK, want de motor werd de laatste tijd iets meer gebruikt dan daarvoor.
De Varta blijkt echter twee keer beter.
- De motor werd niet veranderd.
- Het woon-werk verkeer was identiek.
- De voltmeter op het bordje van m'n R100RS bleef identiek aanwijzen.
- Ik bleef identiek (behalve dat ik ouder werd)
- Ik heb geen aandelen in Varta, noch Nitro.
- De accu werd minimaal elke 3 weken bijgeladen en goed gevuld gehouden.
- De Nitro accu was 25% goedkoper.
- De platen van de Nitro accu zijn 10mm lager dan die in de Varta accu, dat had ik vergeleken en opgemerkt.

Vroeger had ik een R60/5 die met een piepklein accuutje was uitgerust.
Starten in de winter was onmogelijk, aantrappen ging wel als er maar een beetje stroom over was.
Ik heb een aluminium kast gebouwd en er Opel Kadett accu aangehangen, die was ca 45 Ah. Die accu hield het 5 jaar vol omdat de ontladingsdiepte tijdens starten veel minder was dan de 15 Ah die BMW erin had geplaatst.
Een tweede effect is dat een grote accu tijdens rondtornen veel minder inzakt en daardoor ook weer meer vonk in de ontsteking geeft, wat ook weer helpt.

Enfin, binnenkort wordt het een BMW met een 45 Ah accu en als je lang op het forum blijft hoor je wat er mee beurt.

Hopen jullie te hebben geinformeerd,
Groeten, Louis R100RS 247.000 km en op naar de 300 k.




Reply
#2
Hallo Louis

Ik heb zelf een R60/2 met een R100rs blok
aangezien ik geen plaats heb voor een grote accu
gebruik ik een 18 ah accu van ODYSSEY
Ik gebruik de motor heel de winter door zonder problemen
Het aantal Ah is ook niet belangrijk ,maar de startstroom.
Deze is bij de ODYSSEY accus heel hoog
Gewoon bij de Hobbyist te verkrijgen

Groet Piet
Reply
#3
Hallo Louis,

Zoals Piet al schrijft is het aantal AH niet bepalend, het gaat om de hoogte van de startstroom die kan worden afgegeven.

Daarbij komt dat als je nog de originele Boschstartmotor hebt, deze in vergelijking met de later door BMW gemonteerde Valeo startmotor een veel hogere stroomafname heeft.

Groeten, Ton
Reply
#4
Het verhaal van Lammert en Ton klopt helemaal. Echter heb ik wel een kanttekening bij de Odyssey-accu. Naast vele positieve ervaringen (o.a. op dit forum) over de startcapaciteit en betrouwbaarheid en (ondanks) het kleine formaat van deze accu's is er het nadeel van de hoge aanschafprijs, ruim € 120,00! Dat is bijna 2 maal zo duur als een Varta 53030 en helaas: ook die alom bejubelde accu's van Odyssey gaan gemiddeld maar zo'n 4 à 5 jaar mee of in ieder geval niet 2 maal zo lang als b.v. een Varta 53030, een Yuasa of een Exide (om maar een paar goede accu's te noemen).

N.B. Louis, als je inderdaad een grotere accu (45Ah startcapaciteit) monteert denk ik dat je ook het laadsysteem zult moeten opwaarderen. Een half geladen accu gaat per slot van rekening ook sneller stuk.

N.B.2 Mijn Mareg-accu (25Ah) leek het tijdens mijn laatste toerrit voor de ophokplicht (eind november) ook te begeven. Nadere inspectie wees uit dat de loden platen iets boven het accuzuur uitstaken. Na het bijvullen van de accu met gedemineraliseerd water en twee-en-een halve maand week op/week af aan de druppellader lijkt hij het nu weer goed te doen. Mocht hij het toch binnenkort begeven, dan mag ik feitelijk niet klagen, want dan heeft hij het toch sinds 3 juli 2010 vol gehouden.
Reply
#5
Ik heb al 4-5 jaar een Motobatt MBTX30U ( gelijk aan 53030 accus ), altijd zonder druppellader, en staat in een onverwarmde ruimte waar het ook wel vriest, en de R100Rs 70PK start na de winter altijd direct, MVG. Jan.
Reply
#6
Hi Lammert, Ton, Omar en Jan,

Bepaalde aspecten die beschreven worden zijn juist.
Het start-amperage is belangrijk, of wel dominant bij een "grote cilinder machine".
Maar een garagist zei terloops: "een grotere accu houd het toch langer uit."
Hij bedoelde: als de accu slijt duurt langer eer de kritische ampere grens is bereikt.

Ik heb hele goed ervaringen met "te grote" accu's, maar of ze relevant zijn?
// Eens bouwde ik een 75 Amp-hr in een VW T2 van m'n vader. De inbouwruimte was er en veel duurder was ie ook niet. Nabij Grenoble !! (FR) brandde de dynamo door op zondagmorgen...nergens dat type te vinden, alles dicht.
Zonder dynamo over de snelweg naar huis gereden en stroomverbuikers uitgelaten (zo mogelijk weinig remmen). Ontsteking gebruikt ca 40 watt, dat is 3.5 Amp.. dus we hadden 20 uur in theorie... na 14 uur rijden waren we thuis in Noord Rotterdam, toen ik de wagen wilde verzetten was het woe-woe-woeoe-dood.// Handig accuutje...

De opmerking over de Bosch startmotor is juist, het is een oud ontwerp, en zit op de R100RS. Het ding blijft trouwens lang goed.

De hoeveelheid stroom die uit een accu wordt onttrokken in een start is in vergelijk tussen een grote of kleine accu gelijk. De oplaadtijd zou dus ook gelijk zijn. Er weer XY-Amp*uur bij worden gepompt.

Een nadeel van een niet gemodificeerde BMW is het ontbreken van laadstroom bij stationair en het teruglopen van de laadstroom als de dynamo heet wordt. (die op de krukaspunt is gemonteert)
Ik heb al eens geschreven dat ik de rotor weerstand heb gemeten bij 20C en bij 90C (motorblok temperatuur), dat was 3.3 Ohm en 7 Ohm. Een natuurkundig verschijnsel, en daar zit de crux.
We zijn bekend dat er twee types dynamo-rotoren te koop zijn, het oude type (met meer weerstand) en het nieuwere type met de 3.3-3.5 Ohm. En dat nieuwere type wordt tijdelijk een oude als ie heet wordt.
In de praktijk is alleen in druk stadverkeer (in Rotterdam met ellenlange stoplicht wachtijden) dat een probleem, niet op de snelweg.
Mijn grotere accu gaat dat overbruggen en dat was ook een drijfveer voor een dikke accu.
Ik dacht dat bij de K's de dynamo niet direct op de krukas zat maar sneller draaide. Daardoor laadt ie stationair veel beter bij; problem solved.
Ook BMW moet leren.

Groeten, Louis.







Reply
#7
Louis, ik weet niet welke spanningsregelaar je gemonteerd hebt, maar onze gastheer verkoopt ook een zwaardere spanningsregelaar ("politie-uitvoering") van 14,8 Volt i.p.v. 14,2 Volt. Misschien is dat een goede oplossing bij gebruik van een grotere accu. Ik ben trouwens wel benieuwd hoe je daar ruimte voor gaat scheppen tussen de framebuizen. De 53030 past maar net.
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)