Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Bobinelijntje
Van mijn r45 bj 1978 ben ik in verwarring gebracht bij het aansluiten van de bobines.
Op de achterste bobine is de aansluiting als volgt Op 1(-) zit de zwart/geel en op de 15(+) zit de groen /blauw . Dit s correct volgens het ' Bucheli' schema .
Op de voorste bobine ( linker cilinder ) zit op de 1(-) de zwart/geel en op de 15(+)de twee zwarte draden van welke er een van de contactpunten komt.
Volgens het 'Bucheli ' schema moeten deze twee andersom . Dus de zwart/geel van de ene bobine op 1(-) naar de andere bobine op 15(+) .
Moeten de bobines in serie geschakeld worden omdat ze 6 volt zijn of maakt het geen verschil .
Het is toch zo dat bij het openen van de contactpunten de twee cilinders gelijktijdig een vonk krijgen . Een vonk is in de uitlaatslag .
Wie helpt mij op deze koude zondag .
Gr Benno
Reply
Het zijn twee 6 V bobines die in serie staan.

Als ik in het Peters Handboek (vertaalde Haynes) voor de 2-kleps kijk bij modellen uit ca. 1976 zijn dat de /6 modelen. Hierbij zijn de aansluitingen op de bobines niet genummerd maar komt de gr/bl van het kontaktslot op 1 aansluiting, de andere aansluiting als zwart naar de 2e bobine en dan vanaf de 2e aansluiting als zwart naar de punten.

Maar ik denk dat de volgorde van de aansluitingen geen verschil zal maken omdat ze geen verbinding met massa hebben.
Reply
Bedankt Jaap voor je snelle reactie.Ik heb de foto's voor demontage nog eens goed bestudeerd en ik kan niet anders concluderen dat ik het toch wel goed heb aangesloten . Ik twijfelde omdat de doorverbinding van de ene naar de andere bobine met de geelzwarte draad loopt van 1(-) naar de 1(-) . Op het electrisch schema staat de doorverbinding van 1(-)naar 15(+),vandaar mijn twijfeling .
Maar inderdaad de aansluitingen op de bobine (1 en15) liggen niet aan de massa .
Bedankt .vr Gr benno
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)