01-28-2015, 09:06 PM
Hallo allemaal, laat ik me even snel voorstellen: Ton, 24 en bijna in het bezit van een motorrijbewijs en een motor. Ik heb een grote liefde voor reizen, daarvoor wil ik de BMW dan ook enkele keren per jaar gaan gebruiken. Mijn project wordt dus: een Scrambler die praktisch blijft. Ikzelf heb enige basiskennis van techniek, dit zal beter moeten worden door gewoon te doen. Ik heb gelukkig wel enkele vrienden met een betere kennis van techniek.
Binnenkort kan ik mijn r80 uit 1980 ophalen. Ik wil hier het een en ander bijhouden en ook de nodige technische vragen posten. Ten eerste een beschrijving van de motor:
r80 1980 met 80.000 km. Nog geen koprevisie uitgevoerd. Uiterlijk en mechanisch in goede staat. Ik schaf de motor aan bij een betrouwbare zaak hier in de buurt en deze voeren meteen een grote beurt uit. Wat ik wil aanpassen:
- k60 banden eronder
- spatborden aanpassen
- remmen updaten
- vering voor en achter verbeteren
- elektronica wegwerken en weghalen wat niet nodig is
- elektronica updaten?
- Bench zadel maken/bestellen, geschikt voor 2 up
- subframe aanpassen / nieuw subframe maken
- geschikt maken voor soft luggage
- uitlaat demper vervangen door een shorty, op de lange termijn wil ik een uitlaat die hoog net onder het zadel door loopt.
- kop revisie inc. ombouwen naar loodvrij door de Hobbyist
- tellers vervangen door een kleine teller
- velgen spuiten, frame poadercoaten en vele kleine onderdelen spuiten
- veel details wat "strakker" maken, dus koplamp iets dichter op de vork, kleine knippers etc
Dan nu een paar technische vragen, sommigen zullen ongetwijfeld een erg simpel antwoord hebben maar ik moet nog veel leren dus alvast mijn excuses
1. De elektronica : alles bij elkaar heet de kabelboom dacht ik, is het fatsoeneren van deze kabelboom en alles netjes maken werk voor een specialist of is dit zelf te doen met behulp van wat vervangende onderdelen van de Hobbyist?
2. Bandenmaten : hoe werkt dat nu? Mijn motor ui 1980 geeft voor een 19 inch wiel en achter een 18 dacht ik. Welke maten kan ik er dan op leggen?
3. de remmen, hoe goed/slecht zijn deze? Is het aan te raden om ze een update te geven en te vervangen door modernere schijven/klauwen of gewoon zorgen dat de standaard onderdelen van een goede kwaliteit zijn?
4. Zijn er nog meer punten die ik meteen moet meenemen als de motor aangepakt wordt? Zo heb ik al een paar mensen gehoord die kwa elektronica zeggen dat ik de "puntjes" moet houden vanwege betrouwbaarheid zolang je het maar onderhoud maar anderen zeggen vervangen en updaten.
Een lange post maar ik hoop hier een paar antwoorden te kunnen vinden!
Binnenkort kan ik mijn r80 uit 1980 ophalen. Ik wil hier het een en ander bijhouden en ook de nodige technische vragen posten. Ten eerste een beschrijving van de motor:
r80 1980 met 80.000 km. Nog geen koprevisie uitgevoerd. Uiterlijk en mechanisch in goede staat. Ik schaf de motor aan bij een betrouwbare zaak hier in de buurt en deze voeren meteen een grote beurt uit. Wat ik wil aanpassen:
- k60 banden eronder
- spatborden aanpassen
- remmen updaten
- vering voor en achter verbeteren
- elektronica wegwerken en weghalen wat niet nodig is
- elektronica updaten?
- Bench zadel maken/bestellen, geschikt voor 2 up
- subframe aanpassen / nieuw subframe maken
- geschikt maken voor soft luggage
- uitlaat demper vervangen door een shorty, op de lange termijn wil ik een uitlaat die hoog net onder het zadel door loopt.
- kop revisie inc. ombouwen naar loodvrij door de Hobbyist
- tellers vervangen door een kleine teller
- velgen spuiten, frame poadercoaten en vele kleine onderdelen spuiten
- veel details wat "strakker" maken, dus koplamp iets dichter op de vork, kleine knippers etc
Dan nu een paar technische vragen, sommigen zullen ongetwijfeld een erg simpel antwoord hebben maar ik moet nog veel leren dus alvast mijn excuses
1. De elektronica : alles bij elkaar heet de kabelboom dacht ik, is het fatsoeneren van deze kabelboom en alles netjes maken werk voor een specialist of is dit zelf te doen met behulp van wat vervangende onderdelen van de Hobbyist?
2. Bandenmaten : hoe werkt dat nu? Mijn motor ui 1980 geeft voor een 19 inch wiel en achter een 18 dacht ik. Welke maten kan ik er dan op leggen?
3. de remmen, hoe goed/slecht zijn deze? Is het aan te raden om ze een update te geven en te vervangen door modernere schijven/klauwen of gewoon zorgen dat de standaard onderdelen van een goede kwaliteit zijn?
4. Zijn er nog meer punten die ik meteen moet meenemen als de motor aangepakt wordt? Zo heb ik al een paar mensen gehoord die kwa elektronica zeggen dat ik de "puntjes" moet houden vanwege betrouwbaarheid zolang je het maar onderhoud maar anderen zeggen vervangen en updaten.
Een lange post maar ik hoop hier een paar antwoorden te kunnen vinden!