Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
BMW r80 1980 project
#1
Hallo allemaal, laat ik me even snel voorstellen: Ton, 24 en bijna in het bezit van een motorrijbewijs en een motor. Ik heb een grote liefde voor reizen, daarvoor wil ik de BMW dan ook enkele keren per jaar gaan gebruiken. Mijn project wordt dus: een Scrambler die praktisch blijft. Ikzelf heb enige basiskennis van techniek, dit zal beter moeten worden door gewoon te doen. Ik heb gelukkig wel enkele vrienden met een betere kennis van techniek.
Binnenkort kan ik mijn r80 uit 1980 ophalen. Ik wil hier het een en ander bijhouden en ook de nodige technische vragen posten. Ten eerste een beschrijving van de motor:

r80 1980 met 80.000 km. Nog geen koprevisie uitgevoerd. Uiterlijk en mechanisch in goede staat. Ik schaf de motor aan bij een betrouwbare zaak hier in de buurt en deze voeren meteen een grote beurt uit. Wat ik wil aanpassen:

- k60 banden eronder
- spatborden aanpassen
- remmen updaten
- vering voor en achter verbeteren
- elektronica wegwerken en weghalen wat niet nodig is
- elektronica updaten?
- Bench zadel maken/bestellen, geschikt voor 2 up
- subframe aanpassen / nieuw subframe maken
- geschikt maken voor soft luggage
- uitlaat demper vervangen door een shorty, op de lange termijn wil ik een uitlaat die hoog net onder het zadel door loopt.
- kop revisie inc. ombouwen naar loodvrij door de Hobbyist
- tellers vervangen door een kleine teller
- velgen spuiten, frame poadercoaten en vele kleine onderdelen spuiten
- veel details wat "strakker" maken, dus koplamp iets dichter op de vork, kleine knippers etc


Dan nu een paar technische vragen, sommigen zullen ongetwijfeld een erg simpel antwoord hebben maar ik moet nog veel leren dus alvast mijn excuses Wink

1. De elektronica : alles bij elkaar heet de kabelboom dacht ik, is het fatsoeneren van deze kabelboom en alles netjes maken werk voor een specialist of is dit zelf te doen met behulp van wat vervangende onderdelen van de Hobbyist?
2. Bandenmaten : hoe werkt dat nu? Mijn motor ui 1980 geeft voor een 19 inch wiel en achter een 18 dacht ik. Welke maten kan ik er dan op leggen?
3. de remmen, hoe goed/slecht zijn deze? Is het aan te raden om ze een update te geven en te vervangen door modernere schijven/klauwen of gewoon zorgen dat de standaard onderdelen van een goede kwaliteit zijn?
4. Zijn er nog meer punten die ik meteen moet meenemen als de motor aangepakt wordt? Zo heb ik al een paar mensen gehoord die kwa elektronica zeggen dat ik de "puntjes" moet houden vanwege betrouwbaarheid zolang je het maar onderhoud maar anderen zeggen vervangen en updaten.

Een lange post maar ik hoop hier een paar antwoorden te kunnen vinden!
Reply
#2
hoi Ton,

even een korte reactie, voor zover ik er wat van weet ;
1. de kabelboom is de "worst" van draden die omwikkeld is, dus zonder de relais en dergelijke
de kwaliteit hiervan zul je het beste visueel na kunnen lopen op de fiets zelf, dus kijken naar mogelijke beschadegingen, schuurplekken en dergelijke, en natuurlijk naar mogelijk geknoei door vorige eigenaar(s)
afhankelijk van de staat beslissen of je zelf wat gaat doen of het aan een meer ervaren persoon overlaat, maar slechte stukken zijn altijd met een stuk draad, soldeerbout en wat krimpkous te vervangen
2. maten conform opgave in bv werkplaatsboek, wat sfeijken kan (vast) wel maar wordt beperkt door de ruimte naast de cardan as, daarnaast stuur hij waarschijnlijk het beste met de (bijna) orginele maten
ervaring heb ik niet met K60 of afwijkende maten, maar er wel meer info over in dit forum
3. ATE remmen, die van je 1980 model staan niet bekend als geweldige stoppers, vervanging betekend echter vervangen van je voorvork, bv door de voorvork van een wat nieuwer model met Brembo klauwen , hierbij kun je dan tevens de rempomp (orgineel onder de tank) vervangen door een op het stuur
4. wat nog meer ..... of wat niet ?
ik denk dat je moet inventariseren wat kan, wat prijstechnisch in je budget past, waar je op vakantie naar toe gaat (onderdelen te krijgen?) en wat je zelf wel of niet wilt kunnen doen onderweg
bv. contact puntjes, kun je onderweg vrij makkelijk vervangen door een reserve setje , waar het vervangen van een electronische unit wat lastiger ligt , anderszijds denk ik dat je als je oostelijke richting gaat je midden in de rimboe nog wel een handige jongen vindt de je contactpunten voor je kan vervangen

succes
groet
Reynout
Reply
#3
Onderdelen is op vakantie met zo'n enigzins gedateerde machine altijd een risico. Dealers zitten al niet op elke straathoek,en de onderdelenpositie voor de airheads is zeker niet overweldigend.
Bij serieuze pech zul je geduld moeten hebben of voor creatieve oplossingen moeten gaan.Overigens: zo vaak gaan ze niet stuk.

Puntjes is in principe een probleemloze ontsteking, met de juiste voelermaatjes en een 12 volt spanningszoeker kan je ze probleemloos afstellen.Heb wel altijd een (oud) reserve setje en een condensator mee.
De Ate's: ze remmen maar gelukkig zit er ook een erg goede motorrem op!
Ombouwen naar Brembo is inderdaad een aanrader.

Veel plezier met je project!

Met vriendelijke groet,

PeterH
Reply
#4
Bedankt voor de snelle reacties. Dan denk ik dat ik zsm een nieuwe voorvork ga vinden. Zijn er voorvorken die een op een erop passen? Of in ieder geval zonder al te veel gedoe. Heb bv al een k75 voorvork gevonden.
Reply
#5
Toevallig heb ik afgelopen zomer bij mijn R100RT (1979, zonder kuip) de voorvork met ATE-klauwen en rempomp onder de tank vervangen door een voorvork van een R100 uit 1982 met brembo-remklauwen en een rempot op het stuur. De voorvork uit de R-serie (R80, R100, R100CS, R100RS en R100RT) van 1981-1984 past één op één op de oudere /6 en /7 modellen.

Voor de rempomp op het stuur heb je wel een andere gashendel nodig en daar zijn twee types van: één met een enkele gaskabel die onder de tank splitst in twee of een gashandel met twee gaskabels. Ook heb je een z.g. splitter nodig voor de remslangen. Verder heb je een andere ophangbeugel nodig voor het voorspatbord.

Ik had het geluk dat ik alle onderdelen in één koop kon overnemen van iemand die een R100 uit 1982 aan het slopen was voor onderdelen. Het wisselen van de voorvork met alle componenten vergde mij een dag werk.

Hoewel ik de oude rubberen remslangen opnieuw heb gebruikt, is de remwerking duidelijk verbeterd a.g.v. de overgang van de 40mm enkelzuiger (ATE) naar dubbelzuiger 38mm (brembo)-remtangen. Ook is het remhendel veel "harder" (niet meer sponzig) zonder de remkabel naar de vroegere 16mm rempot onder de tank in vergelijking met de huidige 15mm rempot op het stuur.

Hieronder de foto's van mijn fiets.

Voor en na:
Reply
#6
Misschien ten overvloede: een voorvork uit een K75 of een K100 is ook wel passend te maken, maar dan moet er een 18' i.p.v. het huidige 19' voorwiel in en je zult een nieuwe bevestiging voor het spatbord moeten maken, of dat van een K100/K75 moeten gebruiken.

V.w.b. de betrouwbaarheid van de motor sluit ik mij geheel bij Peterh aan: mits goed onderhouden hoef je niet veel problemen te verwachten.
Reply
#7
Is het ook mogelijk om bijvoorbeeld een R100R voorvork te monteren op een R100RS uit '79. Deze hebben als goed is 4-zuigers. Of moet er dan enorm veel aangepast worden?
Reply
#8
Tsja, als het je alleen om de 4-zuiger brembo's gaat is de kortste weg om een voorvork zoals ik heb gemonteerd te scoren en een set 4-zuiger brembo's van b.v. een K1100LT/RS of een R1100RS te kopen en die pas te maken. Meestal moet er een paar mm van de "binnenzijde" van de bevestigingsogen van de remklauwen worden geveild om de klauwen t.o.v. de schijven goed uitgelijnd te krijgen.

Hier een linkje naar een site waarop e.e.a. wordt uitgelegd: http://bmwmotorcycletech.info/brakes.htm

Als je wilt gaan voor de voorvork van de k-serie, koop er dan één afkomstig van een K100RS 16-klepper of een K1100LT/RS, dan heb je meteen de juiste bevestiging op de vork voor de 4-zuiger remtangen. Aangezien de vorkpoten van de K-serie dikker zijn, zul je wel de nodige aanpassingen moeten doen aan het balhoofd en/of het T-stuk om e.e.a. passend te krijgen.
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)