Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
zekering R100RS 1981 defect?
#1
Heeft iemand een idee hoe het kan dat dat het General controlelampje blijft branden wanneer het contact uit staat? Motor start verders prima. Ik verwacht een defecte zekering? Mocht het zo zijn, (behoorlijke leek hier) waar bevinden de zekeringen zich? Voor nu maar even de accu verwijderd.

Reply
#2
Het generator controle lampje (ik ga er van uit dat die bedoeld wordt) mag i.d.d. bij contact uit niet branden. Ben ook leek maar betekend volgens mij dat de veldbekrachtiging van de dynamo actief is o.i.d.
Lijkt eerder op een relaisfout (b.v.b. spanningsregelaar) dan een defecte zekering.
Overigens zitten die zekeringen in de koplamp.

Verstandig om de accu los te koppelen, anders staat spanning op delen waar dat met contact uit niet mag.

Hopelijk heeft iemand anders een bruikbaarder bijdrage.

Met vriendelijke groet,

PeterH
Reply
#3
Ik ben het met Peter eens dat het onwaarschijnlijk is dat één van de twee zekeringen kapot is. Ik verwacht eerder een storing in het laadcircuit. Gaat bij draaiende motor het lampje wel uit als je gas geeft?
Reply
#4
Ook ik denk aan het laadcircuit en dan aan een defecte diode op de gelijkrichter.
Reply
#5
kijk eens naar de diodeplaat, mischien dat daar iets kapot is getrild.
succes hippie
Reply
#6
Bedankt voor jullie reacties! Het lampje gaat inderdaad bij een draaiende motor en gasgeven wel uit OmarB.
Reply
#7
Hier is een algemeen schema te vinden van het laadcircuit van BMw-motorfietsen.

http://www.buchanan1.net/charge.shtml

Ik kan zogauw geen fout verzinnen die bij kontakt "uit" je laadstroomlampje laat branden. Maar ik puzzle verder.
Reply
#8
hoi jaap , dat is een leuke site met nog meer info over bmw's.
Reply
#9
De controlelamp zal gaan branden bij contact af als de blauwe draad naar de lamp, door slijtage, verbonden is met een plusdraad. Maar hoogstwaarschijnlijk is een plusdiode op de diodeplaat stuk (doorverbonden ), dan loopt de spanning vanaf contact via diodeplaat door de laadstroom controlelamp ergens in het elektrisch circuit naar massa. Denk hierbij aan bv de bobine. Op de tekening ingetekend door de rode lijn.
Reply
#10
Gosselaar heeft helemaal gelijk, maar let op: het hoeft niet alleen de bovenste diode te zijn, ook 1 van de anderen kan de boosdoener zijn (hoewel: de tekening is een schema, dus dat zegt niets over welke diode het precies is).
Maar let op: niet alleen loopt je accu (langzaam) leeg terwijl je contact uit staat, zodra je motor draait zal steeds een fase niet gelijkgericht maar kortgesloten worden, met als gevolg dat je dynamo kan doorbranden. Dus advies: accu los en niet meer rijden voordat je het probleem hebt opgelost.
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)