Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Startmotor op R50 bj 1957
#1
Ik heb al 40 jaar een R 50 bj 1957. 10 jaar terug gereviseerd en gerestaureerd. Ik wil alleen graag wat makkelijker starten en wegrijden. Is het mogelijk om een startmotor op mijn motor te bouwen, zal omgebouwd moeten worden naar 12 volt. Maar wat de mogelijkheden zijn weet ik verder niet.
Reply
#2
Als ie goed is afgesteld start zo'n ding in een trap....daar heb je geen startmotor voor nodig. Ik heb t eigenlijk ook nog nooit gezien....
Reply
#3
Hallo Tom,
Het bestaat wel. Hierbij een foto zoals het gedaan is op een eencilinder BMW, maar voor een boxer natuurlijk in principe hetzelfde.
Het is volgens mij wel een hele klus en vraag me af of je aan zoiets moet beginnen.
Vriendelijke groet
Hans
Reply
#4
Zou zo moeten zijn maar warm of koude wil nog wel eens verschillen. Rij je dagelijks dan zit het ritueel beter in je systeem. Ik moet hem zeker als ie warm is nogal eens vaker een trap geven voor ie start. Ik zoek een beetje mijn gemak, ook met dat ouwe apparaat. Ben benieuwd of het technisch kan en wat er dan voor gebeuren moet.
Reply
#5
Dank je Hans. Ik ga verder zoeken.
Reply
#6
Ik persoonlijk vind het zonde voor het uiterlijk van het blok.
Maar dat is natuurlijk mijn mening.
Zelf zou ik het zo laten, dan maar een paar keer meer aantrappen.
Hier een paar foto,s van wat ik mooi vind, en allemaal berijd of bereden heb.
Reply
#7
Het is denk ik zinvoller om de carburatie en/of ontsteking eens na te lopen. Een R50 start je normaal met de hand (om maar iets te overdrijven Wink )
Reply
#8
Hallo Tom,
Of het zinvol is of niet. Interessant is het in ieder geval wel.
Een uitvoerige beschrijving vind je hier:

http://cms.bmw-einzylinder.de/images/PDF..._r34-4.pdf

Ik hoop dat je het kunt openen. Als dat niet lukt laat me dat dan even weten. Kan je het wel per mail toesturen.

Vriendelijke groet
Hans
Reply
#9
Dank je, ik kan het openen. Interessant verhaal. Deze man heeft een hele andere motor gemaakt bij mij gaat het uiteraard om een klein gedeelte. Ik ga bekijken wat ik ga doen. Ik sleutel wel wat maar dit kan ik niet zelf uitvoeren maar het geeft mij een idee wat er mogelijk is. Leuk om van je te ontvangen..
Reply
#10
Nogmaals: deze fietsen moeten tot in de puntjes afgesteld zijn. Dan heb je geen startprobleem. Een magneetontsteking is op zijn zwakst bij lage toeren, dus hier komt alles het meest kritisch. Bij de mijne hoefde ik zelden meer dan twee keer te trappen...
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 4 Guest(s)