Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
R60/5 schokt hevig bij wegrijden
ik weet het nog niet Louis. Ik heb het achterdeksel van de bak losgehaald. In eerste instantie is er binnen in de bak niets bijzonders te zien, ik moet de axiale speling nog opmeten.Toch ook maar de koppeling losgehaald. Plaatdikte is 5,88 mm, ruim binnen de tolerantie. Plaat zag er niet vet uit, maar toch goed schoongemaakt in heet sodawater. Als de axiale speling in orde is gaat de bak morgen de oven in om te verwarmen en de assen te demonteren, ik ga de veer van de transmissieschokdemper demonteren om te kijken of de veer voldoende voorspanning heeft. Staat daar een waarde voor? Heb ik niet kunnen vinden. Wordt vervolgd....

Reply
Hi Theo,
In mijn geval was de hoofdas met de kleine tandjes voorafgaand aan de demontage al 1 mm axiaal te bewegen. De achterdeksel moet erop blijven als je dit wilt bepalen, omdat die de as axiaal opsluit.
Als je krukas axiale speling heeft zou hetzelfde probleem kunnen optreden.
Groet L.
Reply
Ik kan in mijn BMW /5 wph ook geen gegevens over de transmissiedemper vinden, behalve dat hij genoemd en gedemonteerd wordt.
Heb overigens tot op heden ook nooit iets over een defect daarvan gehoord of gelezen.

Ik zou toch eerder zoeken in een slechte gangbaarheid van de verende stalen koppelingsplaat, stroef glijden over de splines of i.d.d. verschillend aanleggedrag omdat de as meebeweegt door axiale speling.

Alle platen zijn vlak, diafragma veer zit goed in het vliegwiel en is niet vervormd?

Het is wel een uitdaging!

Met vriendelijke groet,

PeterH
Reply
inmiddels ben ik er wel achter waar het schokken door veroorzaakt wordt. Na het uit elkaar halen van de transmissieschokdemper blijkt dat deze veelvuldig doorgedraaid is. De toppen van de nokken hebben denk ik wel 0,1 mm inslag. Ook het profiel van de nokken is duidelijk minder steil geworden waardoor ze steeds makkelijker over elkaar glijden. De vraag is nu waardoor dit veroorzaakt wordt. Mogelijk is de veer in de loop der tijd minder sterk geworden. Navraag bij de Hobbyist leert dat deze veer en de bijbehorende tandwielen toch af en toe vervangen moeten worden. Gek dat daar op het hele internet niets over te vinden is, ik heb ook in Duitsland naar dit euvel gezocht. Eerst maar eens op zoek naar een nieuwe veer denk of heeft iemand nog onderdelen liggen?

groet

Theo
Reply
Bijgaand een foto van de ingeslagen nokken

Reply
Ik weet niet of dat jij de eerste eigenaar van die motor bent, maar volgens mij is de enige manier om zoiets voor elkaar te krijgen de versnellingsbak bedienen zonder de koppeling te gebruiken of de koppeling te plotseling op laten komen.
Reply
Zoiets lijk je inderdaad alleen voor elkaar te krijgen met plotselinge grote (belastte) toeren verschillen tussen motor en achterwiel. Mogelijk is met deze machine aan motorcross gedaan met veel sprongen op vol vermogen o.i.d. Zelfs met een meer dan stevige rijstijl op vlak terrein gebeurd deze slijtage bij mijn weten niet, zeker niet met een 60/5.

Vraag is of hij nu doorslaat omdat het nokprofiel uitgesleten is of de veer te slap geworden is.
Complete prise as vervangen lijkt mij de meest betrouwbare oplossing, maar of daar makkelijk aan te komen is?

In elk geval fijn dat de oorzaak gevonden is, en de eerste indruk toch de juiste bleek!

Met vriendelijke groet,

PeterH

Reply
Bij de Hobbyist hebben ze sinds 2001 4 van deze veren verkocht, niet echt een slijtage deel dus. Ik ben inderdaad niet de eerste eigenaar en het lijkt mij onwaarschijnlijk dat er met deze motor gecrost is. Mogelijk heeft een forse berijder heel lomp gereden, ik weet het niet. De Hobbyist levert mij nu het tandwiel met de nokken en de nokvolger en een veer die 1 mm langer is dan de mijne en die monteer ik op mijn huidige priseas, die helemaal ok is. Daarna de boel weer in elkaar zetten, leuk werk!
Ik laat nog weten of e.e.a. gelukt is. Allemaal bedankt voor het meedenken!

groet

Theo
Reply
theo met peer (ja die) goe gedaan jonguh.
Reply
OPGELOST!
Gisteren de bak weer ingebouwd. Duurde allemaal wat langer i.v.m. verkeerde onderdelen. Vanmorgen even de straat op en neer en het probleem is opgelost. Toch een combinatie van een wat vermoeide transmissie schokdemper! Allemaal bedankt voor het meedenken!

Groet
Theo
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)