Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
R60/5 schokt hevig bij wegrijden
#1
Onlangs een BMW R60/5 gevonden in een boerenschuur en opgeknapt. Koppeling is los geweest om de achterste krukas keerring preventief te vervangen, had weliswaar een flinke boodschap gedaan, maar toch maar weer gemonteerd, er was verder aan de plaat niets te zien, niet vet in ieder geval. Gisteren een eerste rit gemaakt en meteen bij het wegrijden viel op dat er iets niet goed zat. De motor schokt hevig bij het wegrijden en maakt ook mechanisch lawaai, het lijkt uit de bak te komen.Bij het aftappen van de olie is geen gruis naar buiten gekomen. Vandaag de bak uitgebouwd. Aan de cardan is niets te voelen of te zien. Ik verdenk nu de transmissie schokdemper op de hoodas van de bak. Zou die gebroken kunnen zijn? Graag jullie suggesties voordat ik de bak openmaak!
Reply
#2
Hallo Theo,
Ik denk dat het probleem te wijten is aan een slechte drukplaat van de koppeling.
De drukplaat is de plaat die licht verend is, voor het geval je dit niet weet.
Ook dient de drukring mooi glad te zijn.
Kortom, volgens mij zit het probleem hier in en niet in de versnellingsbak.
Ed
Reply
#3
hallo Theo,
Zelf heb ik 'n soortgelijk probleemgehad met m'n R60/5.
Na een zeer lange snelwegrit (Denhaag-bodensee) bleek de axiale opspanning van de hoofdversnellingsbak-as verdwenen te zijn: deze kon ca 1 mm naar voor- en achter schuiven (bleek later)
Dit veroorzaakte een "sprong" in de koppelingsgroep en de koppeling hapte dan ineens. Dat is lastig wegrijden, eenmaal opgang merkte ik er niet veel van. Het was een V bak probleem, geen koppelings probleem.
Als je de bak gaat uitbouwen zou ik daarna eerst de axiale speling (niet radiale) op de fijnvertande as-stomp meten voordat je verder gaat.

Groeten, Louis
Reply
#4
Bedankt voor jullie reacties. Ik heb de ingaande as opgespannen in de bankschroef (goed beschermd) en een dopsleutel op de uitgaande as gezet. Ik kan dan de dop een flink eindje verdraaien, maar voel onmiddellijk de veerspanning van de transmissie schokdemper, ik denk dat de veer daarvan niet gebroken is. Na de jaarwisseling zal ik wat gereedschapjes maken om de flens los te halen zodat ik het deksel af kan nemen. Ik zal letten op de axiale speling. Wordt vervolgd.
Reply
#5
ik neem aan dat de axiale speling van de ingaande as gemeten moet worden met afgenomen deksel? Ik heb even aan de as gevoeld nu de bak nog in elkaar zit maar kan er geen beweging in krijgen omdat de as nog in de lagers geklemd zit.
Reply
#6
Er mag ook geen axiale speling op zitten, dus dat klopt wel. Probleem treedt alleen optrekkend op? Al gereden?
Stationair draaiend blijkbaar geen probleem?

Misschien een open deurtje: koppelingsplaat-en/of as vertanding (splines) niet versleten of niet goed gangbaar?

Met vriendelijke groet,

PeterH
Reply
#7
Ja, het probleem is er alleen bij het optrekken vanaf stilstand. Bij het rijden en schakelen naar hogere versnellingen merk ik niets. Stationair in vrij looptie als een zonnetje, geen klapperende geluiden uit de koppeling, Plaat is goed gangbaar, vertanding is in orde en niet beschadigd. Ik heb bij montage niet gekeken of de plaat krom was (komt dat weleens voor?) Ook in rust komt de koppeling goed vrij en van het ene op het andere moment, laat ik het maar aan/uit noemen. Mij lijkt dat als de diafragma veer niet gelijkmatig werkt, er een soort overgangsgebied op zou treden bij het aangrijpen, als je begrijpt wat ik bedoel...
Reply
#8
Is het denkbaar dat het koppelings-druklager niet soepel in het achterdeksel glijdt?
Probleem doet zich duidelijk voor bij het "voorzichtig" aanleggen, en niet bij grove bewegingen als bij schakelen.

Met vriendelijke groet,

PeterH
Reply
#9
Bedankt Peter, daar zal ik morgen eens naar kijken, bij demontage schoof het lager er heel gemakkelijk uit, maar misschien ondervindt het weerstand bij het indrukken.
Reply
#10
Hallo Theo,

Is het happen nu daadwerkelijk veroorzaakt door de axiale speling op de hooofdversnellings bak as?

Groeten Louis
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)