Posts: 31
Threads: 31
Joined: Apr 2008
Reputation:
0
Hallo, Sinds kort sijpelt er een minimale hoeveelheid olie door bij de aansluiting vh (stalen) luchtfilter op het blok. Heeft iemand een idee of dit zorgelijk is? Heeft het wellicht te maken met een teveel aan olie in het blok? Ik vermoed dat de olie vrij komt via de 2 olieafvoer buisjes welke zich bevinden naast het luchtfilter en naast de ontstekingseenheid. Heeft iemand een idee waardoor het komt dat er op deze manier olie wordt afgevoerd?
Dank alvast voor jullie info.
Klinkt als de carter ontluchting. Zou -als je een alu-luchtfilterhuis hebt- met een enkel slangetje uit moeten monden in de zuigbuis van de rechter carb. Omdat er sprake is van twee pijpjes mogelijk een modificatie die niet voldoende ver in de zuigbuizen komt?
Hoe lopen die buisjes? Ontsteking en luchtfilter zitten zo ongeveer diagonaal tegenover elkaar op het blok.
Met vriendelijke groet,
PeterH
Bij de latere /7 komt in beide carburateurs een ontluchtingsslang uit. Als de zuigerveren slechter worden, komt er meer olie mee uit de ontluchting.
Groeten, Ton
Zou in inderdaad zomaar kunnen worden veroorzaakt door teveel olie in het carter dat dan vervolgens via de carterontluchting in het luchtfilterhuis terecht komt.
Overigens heeft Peter gelijk dat 2 buisjes van de carterontluchting niet standaard is. Normaal is het één gebogen slang die op de carterontluchting zit en rechtstreeks in het luchtfilterhuis uit komt.
Klopt niet Omar, kijk maar in de ETK of iets dergelijks. Bij de /7 van 1979 wordt de ontluchtingsslang gesplitst in 2 delen die ieder voor zich bij een aanzuigbuis uitkomen.
Groeten, Ton
Dacht dat die splitsing pas ingevoerd was bij de modellen met het zwarte filterhuis/platte filter, maar kan er zo maar naast zitten. Is m.i. ook een betere constructie.
Olielekkage is in elk geval een teken van een verhoogd olieaanbod bij de ontluchting.Wordt inderdaad meestal veroorzaakt door veel carter gas-aanbod.Hoeft naar mijn idee niet per se te wijzen op versleten zuigerveren, b.v.b. serie koude starts doet het ook.
Met vriendelijke groet,
PeterH
Was al bij het ronde luchtfilter gesplitst Peter.
Klopt , R80/7 bouwjaar 1980 ;
carter ontluchting slang heeft een T- stuk ongeveer boven de kop van startmotor , dez splitst de slang naar 2 dunnere die elk naar een carb. buis gaan.
Dat uitgooien bij koude motor, moet ik dat zien als dat de dan nog dikkere olie "hoger opgegooid" wordt ? bv door dikkere olie in de pomp ontstaat meer druk of zo ? Ik zou anderzijds juist verwachten dat dikkere olie moeilijker door de afscheider komt.
Reynout
Nee, niet hoger opgegooid, maar in een draaiende motor zijn altijd oliedruppels en olienevel aanwezig die door de lekgassen langs de zuigerveren deels meegenomen worden via de carterontluchting. Omdat bij een koud blok de passingen nog niet optimaal zijn treed juist dan meer gaslekkage op, en naar verhouding dus ook meer olieverlies via de carterontluchting. Het oliescheidertje kan dat aanbod eenvoudigweg niet aan.Idem bij versleten zuigerveren,maar dan heeft het vanzelfsprekend een permanent karakter.
NB: ik ook weer wat opgestoken, was in de veronderstelling dat het alu filterhuis/rond filter altijd een enkele ontluchtingsslang had!
Met vriendelijke groet,
PeterH
PeterH,
dank voor je uitleg, ik had er zo even geen beeld bij
ook weer wat opgestoken
Reynout