Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
K75RT 3e versnelling en benz. verbruik
Reactie van bezoeker 'Mike', geïmporteerd van het oude forum:

Hallo,

Dan mijn vraag: de 3e versnelling van mijn K75 geeft soms wat problemen met het van 4 naar 3. Hetgeen betekend dat dit vaak met wat moeite moet, maar soms gaat het zelfs gewoon goed.
Ook rij ik 1:17 en dat met 100 km/h op de snelweg. Naar mijjn mening moet de motor ook 1:20 kunnen lopen. Wat zouden de problemen zijn.

Alvast een ieder bedankt.

Mike
Reply
Reactie van bezoeker 'Bert', geïmporteerd van het oude forum:

Bekend verschijnsel van de versnellingsbak. Ik zou gewoon met 'tussengas' schakelen als ik jou was.

Verbruik is inderdaad wat aan de hoge kant bij de opgegeven snelheid. Misschien opnieuw af laten stellen.

Groet,

Bert
Reply

Ja maar wat is er aan de hand in die versnellingsbak?

Mike
Reply
Reactie van bezoeker 'Ad', geïmporteerd van het oude forum:

Gewoon versleten, niks van aantrekken en doorrijden
Ad
Reply
Reactie van bezoeker 'Bert', geïmporteerd van het oude forum:

Hallo Mike,

Zonder de versnellingbak uit elkaar te halen is het lastig te bepalen of er iets echt fout zit. De schakelvorken zouden (licht) versleten kunnen. Je zou de oliestop onder uit de bak kunnen draaien en kijken of er een grote hoeveelheid ijzerslijpsel aan de magneet zit. (een klein beetje is geen ramp).

Ook het toepassen van een andere olie kan verbetering geven. Informeer even bij de hobbyist wat de beste oplossing is voor in de bak.

Over het schakelen van de K-serie is al heel wat gesproken en geschreven. Op de site www.flyingbrick.de (De Website op het gebied van de K-serie, maar misschien wist je dit al) staan over dit onderwerp vele opmerkingen en ervaringen. Ik zou als ik jou was hier eens een blik op werpen. Het is wel in het Duits maar ik hoop dat jij dit machtig bent. Is dit niet het geval dan moet je even vragen of iemand een aantal zaken voor je wilt vertalen. Type bij het Forum maar eens in: Getriebeprobleme K75. Op 7.10.2003 is hierover een discussie ontstaan over het schakelgedrag van de K75. Je zult dan lezen dat het schakelgedrag zeer specifiek is voor de K75 en dat schakelen soms iets lastiger gaat. En dat zelfs voor machines met relatief lage km-standen. Ook is hier duidelijk te lezen dat een (groot)aantal motorzaken dit zelf aanduidt als een eigenschap voor de K75. Tevens is te lezen wat de mogelijkheden zijn om het in die gevallen te verbeteren. Type ook maar eens als zoekargument op deze site getriebe in. Je zult dan een bevestiging krijgen van mijn hier geschetste verhaal. Mocht je in de toekomst nog bij een aantal motorzaken komen dan moet je maar een specifiek vragen naar de versnellingsbak. Vaak zul je horen dat het specifiek voor een BMW is.

Ik denk in dit geval aan lichte slijtage en zou mij nog niet teveel zorgen maken.

Met vriendelijke groet,

Bert

Reply
Reactie van bezoeker 'John', geïmporteerd van het oude forum:

Waarschijnlijk is inderdaad je schakelvork die de bewuste versnelling bediend een beetje uitgelopen. Deze zijn gemaakt van een aluminiumlegering en je zal dus geen ijzervijlsel vinden aan je aflaatstop afkomstig van die schakelvork. Vind je dit wÈl dan zijn het tandwielen die aan het afslijten zijn en kan je beter uitkijken naar een vervangbakje. Een nieuwe schakelvork kost ong. 140 Euro als je de klus zelf fikst.
Reply

Mijn dank voor het reageren.
Nu is het inmiddels nog wat erger geworden. Het is nu zo dat bijna alle versnellingen moeilijker gaan. Vooral het terugschakelen. Bij stationair draaien hoor je nu de koppling trillen. Zodra je de koppelingshandel inknijpt is het weg. het lijkt erop alsof de koppeling niet goed ontkoppeld en zo nog in de tandwielen blijft hangen.

Mike
Reply
Reactie van bezoeker 'mike', geïmporteerd van het oude forum:

Inmiddels is het zover dat ik mij ben gaan ergeren en de versnellingsbak onder de motor vandaan ligt.
Ik laat hier nog weten wat de oorzaak is geweest. Daar het zo vreemd is dat het een soms wel en soms niet probleem is.

Mike
Reply

Hier ben ik dan weer met wat info.
Bak opengemaakt en wat bleek. Alle hoekjes waren versleten en de inkepingen waar de hoeken in bvallen ook. Op den duur werd dit natuurlijk erger en erger.
Blijkt wel een dure uitgave te gaan worden.
Blij dat ik bmw rij zou je bijna denken NOT.

Mike
Reply
Reactie van bezoeker 'Erik', geïmporteerd van het oude forum:

@ Mike,
hoeveel kilometer heb je op de teller?
De bak is dezelfde als onder de K100. BMW Nederland heeft de bak van Alex Loef er bij 250.000 km onderuit gehad: geen slijtage. Pas bij ca. 600.000 km had hij, voorzover ik mij herinner, de eerste versnellingsbakproblemen.
In het tijdschrift Old-Timer Praxis is recent een artikel gepubliceerd van een K100 rijder met 445.000 km. Pas toen bakproblemen gehad.
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)