Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
12v aansluiting in cockpit R80RT
Sinds een maand ben ik de zeer tevreden eigenaar van een R80RT uit 1984. Een heerlijke machine waar ik volgend voorjaar een paar mooie buitenlandse reisjes mee hoop te gaan maken. Een navigatie systeem kan dan wel eens handig zijn en dat bracht me tot de volgende vraag: is het mogelijk om in de cockpit een 12v aansluiting te maken? Tussen het klokje en de voltmeter zitten 2 uitsparingen waar zo'n sigarettenaansteker aansluiting wel in past volgens mij. Heeft iemand hier ervaring mee? Kun je dit eenvoudig aan de voeding van het klokje of voltmetertje hangen of moet je een nieuwe kabel trekken vanaf de accu? Ik hoop wat van u te horen!
Reply
Kan in principe op een van de twee, al zijn de draden wat aan de dunne kant (hoewel een navigatie niet zoveel stroom trekt, maar ja weet nooit, als je eenmaal zo'n aansluiting hebt ga het misschien wel voor nog meer dingen gebruiken)
Die van de voltmeter geeft alleen spanning als het kontakt aan staat, die van het klokje altijd. Wel zou ik een zekering er tussen zetten (een zogenaamde zwevende zekering, te koop bij automaterialen winkel). Als je besluit een dikkere draad te trekken kan je dat ook vanuit de koplamp, er loopt een dikke draad van de accu naar het kontaktslot (meestal een rode) wwar je van kunt aftakken.
Reply
Ik zou een nieuwe draad trekken vanuit de koplamp. Als ik mij goed herinner wordt de groen en/of groenzwarte aansluiting gevoed vanuit contact.
Vergeet je per ongelijk de stekker er uit te trekken, loopt in ieder geval je accu niet leeg.
Navigatie vraagt niet veel stroom, maar na een week rechtstreeks aan je accu wil de startmotor niet meer rond.
Reply
rood = + van de accu
groen = + achter het contactslot
groen/zwart = + achter het contactslot en gezekerd

afhankelijk van hoeveel vermogen je wilt "trekken" zou ik ;
weinig = groene draad aftakken en via zekering naar stopcontact
veel ( of als jet het niet vertrouwd) = grone draad aftakken en er een relais aan hangen, met het relais contact een + vanaf de accu pakken en via zekering naar het stopcontact

in beide gevallen gaat alles uit als je het contact afzet,
de groene draad zou ik aftakken vanuit de koplamp, hier kun je ook de massa = bruin aftakken en er vast nog wat plek voor een zekeringhouder

succes
Reynout
Reply
Bedankt voor de snelle respons! Zodra er tijd is ga ik hiermee aan de slag!
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)