Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
startmotorspanning zakt in terwijl accu in orde lijkt
Hi Gents,
Verborgen in de "zijknol" op startmotor zit een groot relais. De dikke magneetspoel daarin drukt een tamelijk brede koperstrip naar de 2 polen, waar de startmotor z'n 160 (?) ampere mee krijgt. Je kan er alleen bij als je gaat solderen en de kunststof kap erafhaalt, na de draden te hebben gelost.
Heel vaak is de zaak daar ingeslagen of zwart gebrand, de genoemde koperen strip heeft ook nog een bepaalde V groef vertanding op de contact vlakken. Met borstelen en het herstellen van de V groefjes met een sleutelvijltje heb je de originele situatie weer benaderd.

Je kan aan een oude startmotor van buiten-kontakten schoonmaken wat je wilt, maar de 2 binnen kontakten moet je ook meenemen. Pas daarna is die weer als vanouds. Zo'n oude Bosch gaat na zó'n operatie weer vele jaren mee.
Verder is mijn ervaring dat een iets grote accu veel minder "op z'n tandvlees" opereert en daarom ook twee maal zo lang mee gaat. 7 jaren levenduur vind ik overigens een wereldwonder, maar misschien kan het.

Met Chinese statmotoren heb ik slechte ervaringen. Ik kocht er een (nieuw) die na een iets langere startpoging bleef plakken. De genoemde koperen strip had dus een puntlas gemaakt. Door snel de accupool los te maken kon ik erger voorkomen. Helaas heb ik nog nooit iets echt goeds uit China zien komen.
---Kwaliteit is de vervulling (invulling in procenten) van datgene wat de koper er van verwacht (= definitie van kwaliteit) ---
De verwachtings-standaard betreft techniek van de bevolking in Ch is een far-cry van wat wij of de Duitsers kwaliteit noemen.. dus is het Ch-spul dito zo.

groeten, Louis (zit vanaf '78 op BMW R 60/5 R100RS nu)
Reply
De Bosch-startmotor is oerbetrouwbaar, maar trekt inderdaad veel stroom. Daarom is het van belang dat de accu 100% in orde is. Als de voltmeter minder dan 12 volt aangeeft bij het aanzetten van het contact, heb je een dikke kans dat bij het indrukken van de startknop het startrelais "tikkent" aangeeft dat er te weinig spanning is.
Reply
Zoals al eerder geschreven heeft een startmotor bij het starten bijna dezelfde eigenschap als een kortsluiting (meet met een omhmeter de weerstand van de wikkeling maar eens door) dat de voltmeter in de kuip bijna naar nul gaat bij het starten is dan ook geen wonder. Ik kan mij goed vinden in de oplossing van Louis aangevuld met het advies van Omar zou je een betrouwbare oplossing moeten hebben.
groet Egbert
Reply

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)