Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
startmotorspanning zakt in terwijl accu in orde lijkt
Bij het starten heeft de startmotor bijna dezelfde eigenschap in een elektrisch circuit als een kortsluiting, de eerste piekstroom zal erg hoog zijn. De accu is primair aan boord om elektrisch starten mogelijk te maken en ter ondersteuning van de dynamo als er verbruikers zoals verlichting ingeschakeld zijn. Het produceren van energie voor verlichting kan ook prima zonder grote accu, een kleintje is al voldoende bij gebruik van een kick starter.
Kortom het testen van een accu door het inschakelen van de verlichting heeft dan ook weinig toegevoegde waarde als je de accu wilt beoordelen op de kwaliteit als startaccu. Wat wel een mogelijke testmethode is, is het meten van de accuspanning terwijl er gestart wordt. Als de spanning bij starten lager wordt dan de minimale spanning waarbij het startrelais nog werk zal het relais afvallen, de spanning stijgt weer en het relais wordt weer bekrachtigt, het ratelen is begonnen. Daalt de spanning op de accu niet maar valt het startrelais wel af dan verder naar de volgend aansluiting in het circuit, de aansluiting op het startrelais. Ook hier de spanning meten terwijl gestart wordt. Daalt de spanning op de aansluiting van het startrelais (dus NIET op de kabelschoen aan de kabel) dan zou ik het stukje kabel vervangen, alles mooi schoon monteren met een lik vaseline ter bescherming.
Ik acht de kans het grootst dat het probleem in de accu zit, een te hoge inwendige elektrische weerstand veroorzaakt spanningsverlies (verliesspanning=inwendige weerstand x stroom waarbij de stroom erg hoog is) bij starten, in de accu.
Het gebruik van de in de kuip aangebrachte voltmeter als referentie meting heeft in mijn optiek geen nut, de schaal is erg kort en de totale afwijking zal waarschijnlijk dicht bij de 10% zijn terwijl een redelijke multimeter een nauwkeurigheid bereikt van 0,5%

Ik hoop dat je hiermee verder komt, vriendelijke groet,
Egbert (R80RT '87 zonder kuip)

ps; bij meten een klem gebruiken, niet met een meetpen een beetje tegen de aansluiting duwen, gewoon goed vastzetten is veiliger en je hebt je handen vrij voor andere zaken.
Reply

Messages In This Thread
startmotorspanning zakt in terwijl accu in orde lijkt - by Guest - 11-25-2014, 06:02 PM

Forum Jump:

Users browsing this thread: 1 Guest(s)