Thread Rating:
  • 0 Vote(s) - 0 Average
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
startmotorspanning zakt in terwijl accu in orde lijkt
#1
Mijn startmotor draait enkele seconden goed en gaat daarna het bekende ratelen. De startmotor krijgt te weinig spanning. Ondanks dat lijkt de accu de stresstest met belasting van boordverlichting op de druppellader goed aan te kunnen en blijf ik ook de goede spanning meten met een multimeter. Opvallend is dat mijn voltmeter in de kuip een spanning aangeeft die ook veel lager is dan 12 volt en soms spontaan schommelt tussen de 10 en 12 volt. Er lijkt tussen de accu en de rest van de energietoevoer naar de motor iets niet goed te zijn. Heeft iemand ooit iets vergelijkbaars gehad?
Reply
#2
controleer eens de soldeerverbindingen van de kabelschoenen van de - en + accukabel
Reply
#3
Dank voor de reactie. Beide kabels waren al losgehaald, de lassen bekeken en goed bevonden. Ik denk dat ik de koplamp eens eruit haal om te kijken of daar iets is gebeurt. Zijn er ook storingen bekend met het contactslot?
Reply
#4
Hoi Heronimus,

Hoe oud is je accu?

Bij mij was de accu na 7 jaar wel op. (Een originele van BMW)

Het opladen met een druppellader lukte bij mij toen ook maar tot een bepaalde hoogte,en de boord voltmeter gaf ook een duidelijk lagere waarde dan ik gewend was. (Ook al weet ik dat zo'n metertje niet echt veel zegt).

Na de accu opgeladen te hebben met een druppellader (optimate 3 sp.),
Ging de startmotor toch maar zo'n 3 keer rond voor de accu weer leeg was.
Gek genoeg gaf de lader wel aan dat de accu vol zat.
Wat ik wel kon merken was dat de laadtijd steeds korter werd voor deze aangaf dat de accu vol zat.

Je heb best een redelijke accu nodig om een R100rt van modeljaar 1979 met enig fatsoen te kunnen starten. zeker nu in de wintertijd met de wat lagere temperatuur.

Ik heb toen de accu gedemonteerd, met de druppellader opgeladen, en 'm met een spanningsval test in een autogarage getest. Resultaat: nog maar 60% goed.
En dat was duidelijk te weinig. Tijd voor een nieuwe dus.

En die gaat weer als een speer.

Misschien heb je iets aan m'n stukje.

Groetjes, Kees.



Reply
#5
Bij het starten heeft de startmotor bijna dezelfde eigenschap in een elektrisch circuit als een kortsluiting, de eerste piekstroom zal erg hoog zijn. De accu is primair aan boord om elektrisch starten mogelijk te maken en ter ondersteuning van de dynamo als er verbruikers zoals verlichting ingeschakeld zijn. Het produceren van energie voor verlichting kan ook prima zonder grote accu, een kleintje is al voldoende bij gebruik van een kick starter.
Kortom het testen van een accu door het inschakelen van de verlichting heeft dan ook weinig toegevoegde waarde als je de accu wilt beoordelen op de kwaliteit als startaccu. Wat wel een mogelijke testmethode is, is het meten van de accuspanning terwijl er gestart wordt. Als de spanning bij starten lager wordt dan de minimale spanning waarbij het startrelais nog werk zal het relais afvallen, de spanning stijgt weer en het relais wordt weer bekrachtigt, het ratelen is begonnen. Daalt de spanning op de accu niet maar valt het startrelais wel af dan verder naar de volgend aansluiting in het circuit, de aansluiting op het startrelais. Ook hier de spanning meten terwijl gestart wordt. Daalt de spanning op de aansluiting van het startrelais (dus NIET op de kabelschoen aan de kabel) dan zou ik het stukje kabel vervangen, alles mooi schoon monteren met een lik vaseline ter bescherming.
Ik acht de kans het grootst dat het probleem in de accu zit, een te hoge inwendige elektrische weerstand veroorzaakt spanningsverlies (verliesspanning=inwendige weerstand x stroom waarbij de stroom erg hoog is) bij starten, in de accu.
Het gebruik van de in de kuip aangebrachte voltmeter als referentie meting heeft in mijn optiek geen nut, de schaal is erg kort en de totale afwijking zal waarschijnlijk dicht bij de 10% zijn terwijl een redelijke multimeter een nauwkeurigheid bereikt van 0,5%

Ik hoop dat je hiermee verder komt, vriendelijke groet,
Egbert (R80RT '87 zonder kuip)

ps; bij meten een klem gebruiken, niet met een meetpen een beetje tegen de aansluiting duwen, gewoon goed vastzetten is veiliger en je hebt je handen vrij voor andere zaken.
Reply
#6
Egbert en Kees. Dank voor de uitleg. Ik heb weer huiswerk. Omdat het een oldtimer uit 1979 is, gaat het na 1 december vanwege de nieuwe wegenbelastingmaatregel 3 maanden verplicht op stal. Balen maar gelukkig staat de motor van mijn dochter ook bij mij in de garage.
Het gaat om een R100RT en de accu was van oktober 2012 dus net 2 jaartjes. Helaas gebeurt dat regelmatig dat de accu het begeeft door een kapotte cel. (Idem mei 2010). Motor hangt wel aan een druppellader. Blijkt nu dat de testfunctie niet meer werkt.
Via een Optimate 3 de boel opnieuw getest en gaat meteen op rood bij belasting. Dus een kapotte accu.
Vriendelijke groet en dank voor de uitgebreide antwoorden.
Jeroen
Reply
#7
Toch bij de sponsor maar een nieuwe onderhoudsvrije accu aangeschaft. De traditionele accu was wat lastig vanwege de regelmatige controle van het vloeistofniveau. Daarvoor moest ik steeds de hele kofferset verwijderen om de buddy te kunnen openen. Meteen maar gebruik maken van de gelegenheid om alles weer te controleren en voor te bereiden op een geweldig ritvol 2015. Al meer dan 16 jaren plezier van deze motor op wat ongemakken na. Dat laatste zie je wel vaker bij oudjes maar stop er de goede voeding in. Opslaan met een volle tank en wat sapjes erbij op het benzineinjectiesysteem schoon te houden.
Reply
#8
Accu vervangen en nog een rit gemaakt voordat het belastingtechnisch 3 maanden verplicht op stal moet. De sapjes voor de reiniging van het benzinesystem zijn op de goede plek aangeland. Tank helemaal gevuld en met geduld in de garage. Op naar 1 maart. Dank voor de snelle service van onze sponsor.
Reply
#9
Ik zie niemand iets schrijven over de Bosch startmotor, want dat is ook een probleem. De Bosch startmotor pakken veels te veel Ampere en plegen een flinke aanslag op je accu. Ik heb zelf ook een bosch hoor, maar je ziet de voltmeter (in de kuip) helemaal instorten tijdens de koude start. Ik ben nu aan het experimenteren met een chinese startmotor (kost maar €50-). Veel verwacht ik er niet van, maar de tijd zal het leren.
Reply
#10
Als je wat anders zoek zou je eens moete kijken naar de valeo uitvoering, die is in zowel 8 tands als 9 tands uitvoering te krijgen (ik weet zo even niet meer welke van de twee de Bosch vervanger is) , een gereviseerde pak je rond de 9 tientjes.

Op basis van een nieuwer ontwerp voor de electromotor zou ik meer efficientie en dus een lagere stroom verwachten tijdens het starten, maar of het zoveel verschil maakt ?

Ik zou zeggen, controleer je Bosch zo nu en dan op soepel draaien en schuiven , en schone koolborstels voor een optimaal resultaat.

groet
Reynout
Reply


Forum Jump:


Users browsing this thread: 1 Guest(s)